2014-02-04, 21:54
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
12 years a slave. Helt okej film, väldigt överhypad, dock sevärd och bättre än mycket av det skräp som finns på gatan.

Ligger det filmrullar på gatorna där du bor?

Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Wanted.
Skräp. Wanna be Matrix-drama. En riktigt jobbig film. 1/5.

Bah, den är grym ju! Känns mest som ett stort fuck you-finger till allt och alla. Väldigt punk-rock! Grym!
Citera
2014-02-04, 22:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Det är bra att vi är två som gillar och försvarar den iallafall! Var den tredje filmen jag såg av De Palma, efter Scarface och Carlito's Way. En film som jag verkligen ogillar av honom är De Omutbara, otroligt fånig, även fast Andy Garcia är cool. Avskyr när det blir en äventyrsrulle mitt i allt.

Scarface såg jag sent i livet trots att den ofta gick på tv då jag växte upp, var nog sexton-sjutton då jag såg den första gången, såg nog också Carlito's Way i samma veva. Det var under den tiden då jag inte hade börjat att ladda hem filmer riktigt och hyrde allt i en videobutik där det var begränsat utbud, därför som jag såg de så pass sent!

Vad gillar du Body Double, Blow Out och Dressed to Kill?
Citera
2014-02-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Scarface såg jag sent i livet trots att den ofta gick på tv då jag växte upp, var nog sexton-sjutton då jag såg den första gången, såg nog också Carlito's Way i samma veva. Det var under den tiden då jag inte hade börjat att ladda hem filmer riktigt och hyrde allt i en videobutik där det var begränsat utbud, därför som jag såg de så pass sent!

Vad gillar du Body Double, Blow Out och Dressed to Kill?
Har inte sett Body Double än, men dom andra två gillar mycket, särskilt Blow Out.
Citera
2014-02-04, 22:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Har inte sett Body Double än, men dom andra två gillar mycket, särskilt Blow Out.

Du måste ta och se Body Double då, den är en av hans bästa!
Citera
2014-02-04, 22:31
Bannlyst
The Bunker (1981)

Film som handlar om Hitler och hans bunker, men som börjar redan i början av 1945. Om man jämför med den förträffliga "Der Untergang" så har denna filmen längre spännvid i tid och inbegriper en hel del saker som inte finns i Der Untergang. Här figurerar en hel del kända generaler bl a.

Det är ju Anthony Hopkins som spelar Hitler, och han är ju alltid intressant. Men filmen är ändå "omodern" i synnerhet i sin realism. Dock sevärd för den som är intresserad av krigsslutet. Hade man inte sett Der Untergang så hade denna film fått högre betyg antagligen tyvärr.

betyg (6/10)
Citera
2014-02-04, 22:48
Medlem
Dimaks avatar
A night någonting 1983
Okej film faktiskt trodde det skulle vara mer naket.

3/5 helt okej.
Citera
2014-02-04, 22:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
A night någonting 1983
Okej film faktiskt trodde det skulle vara mer naket.

3/5 helt okej.

Haha ja, det säger ju jättemycket...
Citera
2014-02-04, 23:02
Bannlyst
Citat:
Scanners är väldigt bra, tonårsfavorit för min egen del!
Klarade bara av att se knappa 40 minuter av Scanners. Alla närbilder och obehagliga framtoningen genom hela (det jag såg) filmen gjorde mig galen. Alla fula 80-tals människor gjorde inte saken bättre.

Filmen i sig var ganska intressant, men den var lite för omodern.

Bytte film till, Du gör mig galen, hehe. Och den filmen var riktigt bra. Fin film bra känsla lagom med humor.
Citera
2014-02-04, 23:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W-Zink
Klarade bara av att se knappa 40 minuter av Scanners. Alla närbilder och obehagliga framtoningen genom hela (det jag såg) filmen gjorde mig galen. Alla fula 80-tals människor gjorde inte saken bättre.

Filmen i sig var ganska intressant, men den var lite för omodern.

Är det bara Scanners som det gäller eller har du svårt för alla gamla filmer?
Citera
2014-02-04, 23:13
Bannlyst
Citat:
Är det bara Scanners som det gäller eller har du svårt för alla gamla filmer?
Nej annars gillar jag äldre filmer. Men just 80-talets estetik är svårt för mig. Och jag tänkte inte på att Scanners var skräck. Trodde mer Sci-fi den var för obehaglig för det jag tänkte mig.

Men ska se klart den.

Tex gillar jag Giallo även om det sträcker sig in på 80-talet. Men inte de filmer jag gillar mest. Franska nya vågen. Kieslowski främst 90-talet. Antonioni, Tarkovsky
Citera
2014-02-04, 23:16
Medlem
justiceBEAVERs avatar
The Rock
Klassiker imo. 4/5.
Citera
2014-02-05, 00:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Beröringen (1971)

Eller The Touch som är den engelska titeln. Och det är i synnerhet Bergmans val att göra filmen på just engelska (ett språk han inte riktigt behärskar) som är fillmens svaga punkt. Det saknas ett naturligt flyt. Bibi Anderssons svengelska gör heller inte att trovärdigheten skjuter i höjden. Hennes uttal var förvisso också ganska starkt betonat i den amerikanska 70-talsversionen av Ibsens An Enemy of the People (tillsammans med Steven McQueen) men det störde inte lika mycket då. Kanske har det att göra med att Beröringen utspelas i Sverige som gör att det känns mer fel.

Men filmen engagerade trots allt och språkförbistringarna till trots anade jag ändå att Bergmans ande vilade över produktionen. Dialogen var kanske inte i det skarpsinnigaste slaget dock. Elliot Gould gör en trovärdig insats som, får man säga, den psykiskt instabile arkeologen David. Max Von Sydows rollprestation är varken bu eller bä. Lite stiff men det brukar Von Sydow vara. Ännu en sak som utmärker Beröringen som en Bergmanfilm är Sven Nykvist fina foto. Tänker speciellt på en scen där David sitter och bläddrar i en tidning och hur ljuset fångas mot hans ansikte medan tidningsbladen ger skugga.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-02-05 kl. 00:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in