Citat:
Ursprungligen postat av
saggesaliv
Frozen (2013)
Anna och Elsa är två stycken systrar som bor i ett glatt kungarike. Efter en olycka, där Elsa använt sin magi att frysa allting hon pekar på, råkade Anna ut för en skada. Familjen vänder sig till mystiska troll i skogen som läker henne, dock så säger trollet att det är bäst att Anna inte vet att Elsa har någon magikraft och tar därför bort alla hennes minnen om det. Elsa drar tillbaka sig från sin syster och slutar att leka med henne, av kärlek. Anna vet inte varför hennes syster stänger ute henne. Efter en olycka tiotalet år senare skett på slottet fick Anna veta om Elsas krafter igen. Elsa blir så generad och rädd av sina krafter att hon lyckas förvandla hela världen till ett vinterland och själv springer och gömmer sig i skogen. Frozen är en resa där vi får följa Anna på hennes jakt på att få tillbaka sin syster.
Jag har väntat på Frozen ända sen jag fick reda på att det kommer en ny Disney-prinsessa, de tre senaste har varit riktigt bra ju. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Frozen, det är ett vinteräventyr i nordisk anda, där det både nämns glögg och lutfisk. Lite kul tycker jag det är att Disney tagit med lite nordiskt i en film baserad på en H.C Andersen, det hade kunnat göras väldigt amerikanskt (Alaska-style kanske?), men det görs det inte, vilket är tur. Istället har vi lussekoftor och renar som heter Sven. En fin liten detalj som gör hela filmen mera sevärd för mig.
Frozen är en musikalliknande film, vilket inte var något jag hade förväntat mig. Jag har en liten smygfobi för Disneymusikaler, oftast så går de inte hem hos mig och känns alldeles för sockersött tramsiga. Nu, Frozen är förvisso lite sockersöt-tramsig i vissa av låtarna och jag tror att filmen skulle blivit mycket bättre om det inte var en musikal. Men låtarna hålls ändå struktuerat och går aldrig överhand. Let It Go, som jag nu såg fått en Oscarsnominering, var mycket bra och fångade stunden i filmen perfekt, det är filmens absoluta höjdpunkt.
Allt som allt var Frozen en bra film och en trevlig upplevelse. Jag tror nog att jag hade förväntat mig lite mer, tyvärr. Jag skulle nog våga säga att Frozen är den sämsta Disney-prinsess filmen. De två senaste Disney-prinsess filmerna Brave och Tangled gillade jag mycket mer, särskilt Brave.
Frozen var bra, men jag hoppades för mycket. Jag tror säkerligen att den vinner bästa animerade film på Oscarn. Jag har bara sätt Ernest and Celestine av de andra nomineringar, men de tyckte jag faktiskt var lite bättre och mer varmhjärtad än Frozen. Froxen får en svag 6/10.
Håller inte med om att det är den sämsta prinsessa Disney filmen, tvärtom är det en av de bättre i mina ögon. Av den simpla anledningen den gör narr av de andra prinsessa filmerna så som att träffa en person du precis mött och vill gifta dig med honom samma dag.
Jag visste de var en musikal innan jag såg den och var faktiskt lite glad att den tog den riktningen då det kändes som en tillbakablick till de äldre Disney filmerna, dessutom så var där inte så många musikaliska nummer efter Let It Go låten, då fokuserade filmen mer på dess handling.
Gillar också Tangled en hel del och Wreck-It Ralph från 2012 var också riktigt bra och visar bara att Disney är på väg tillbaka i rätt väg efter några högst mediokra filmer, även ifall Bolt var något underhållande och faktiskt något bra. Men 2013 gav också Disney oss Flygplan... så ja....
Räknar heller inte med Brave som en Disney prinsessa film då det är en Pixar film och jag är mycket väl medveten om att de in princip är samma företag, men ser det ändå som två olika företag.
Brukar se nästan alla stora animerade filmer som kommer ut under ett år och utav de jag sett så har Frozen varit den bästa. Men då har de bara varit 4 bra animerade filmer 2013, Ernest and Celestine är en 2012 film då den hade premiär då i Frankrike.
Så de animerade året har verkligen inte varit lika bra som 2012 var som bjöd på en hel del små guldkorn, där ParaNorman var den bästa i mina ögon.