2014-02-05, 00:29
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Wanted.
Skräp. Wanna be Matrix-drama. En riktigt jobbig film. 1/5.
Håller med om att den är dålig, inte mycket till bakgrundsinfo får man utav någon av karaktärerna och en massa detaljer som aldrig ens förklaras. All hardcoreaction gick till den gräns att det kändes larvigt.
Citera
2014-02-05, 01:11
Medlem
saggesalivs avatar
Mother of George (2013)

Adenike och Ayodele är ett nygift nigeriskt par som bor i en lägenhet i Brooklyn. Efter giftermålet så vill Adenike och Ayodele ha ett barn så snabbt som möjligt, både av personliga själ och efter påtryckningar av familjen. De försöker flera gånger men utan framgångar, frustrationen växer och snart är det för sent.

Detta är ett helt underbart verklighetstroget drama som utspelar sig otroligt intimt och autentiskt. Allting känns så fruktansvärt smärtfyllt äkta, precis allting. Vi sätter oss speciellt in i mentaliteten hos kvinnan i paret, Adenike, och hur hon ska agera i olika situationer trots sin oro att dö utan ett eget barn.

Adenike spelas av Danai Gurira, en helt underbar skådespelareska som jag tidigare sätt i till exempel The Walking Dead. Alltså ju mer jag tänker på det ju mer inser jag vilken fascinerande skådespelerska Danai Gurira är, jag gillade henne som fan redan i Walking Dead, men inte för en sekund tänkte jag att det kunde vara samma skådespelerska när jag såg Mother of George. Hon gör ett otroligt djupt och personligt portätt som utstrålar värme, men även oro, på ett underbart och bedårande sätt.

Fotot i filmen är det absolut bästa med den. Det är ett av de bästa jag någonsin sätt. Jag fryser skärmen flera gånger och bara stirrar mig blind till vissa bilder. Flera stycken hade jag kunnat tänka mig hänga upp på mig vägg så otroligt vackra de är. Alltså allting med fotot är helt perfekt. Enorm eloge till de som stod bakom kameran. Många kameravinklar och porträtt är engagerande, imponerande och nyskapande. Jag är såld på fotot, helt såld.

Jag har väntat på att Mother of George skulle komma ut väldigt länge. Nu fick jag äntligen se den och jag var inte besviken för en sekund. Stark och stabil 7/10. Rekommenderas inte till de som har lite svårt för filmer med ett långsammare tempo, men om man gillar filmer med vackert foto, eller ja film överhuvudtaget (långsamma undantagsvis som jag skrev) ska man se den.
Citera
2014-02-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Du måste ta och se Body Double då, den är en av hans bästa!
Får ta och göra det!
Citera
2014-02-05, 14:13
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
A night någonting 1983
Okej film faktiskt trodde det skulle vara mer naket.

3/5 helt okej.

Årets recension hittills!

Själv såg jag Red Sun (1971) häromdagen. Stabil Bronson-rulle som jag inte hade sett innan då jag vid hastig anblick fick för mig att han skulle spela en av asiaterna, vilket ju inte var fallet... hjärnan hänger inte alltid med. Regisserad av Terence Young som står bakom ett par andra Bronson-filmer och även Bond-filmer. Toshirô Mifune spelar den japanske ambassadörens livvakt som hänger med Bronson för att leta rätt på Alain Delon, vars svaga punkt är en hora spelad av Ursula Andress. Som sagt, stabil, man får precis vad man önskar sig: en bra västern med Bronson i spetsen och vassa biroller dessutom. Nästa med Bronson blir nog Chino, så snart jag får tummen ur och beställer den.

8/10
Citera
2014-02-05, 14:36
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Lost Highway (1997)
Den är var ju minst lika bra om inte bättre än Mulholland Dr. Definitivt läskigare var den i alla fall.
Betyg 4/5 tycker jag den har förtjänat.
Citera
2014-02-05, 16:06
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mgpl0x
Lost Highway (1997)
Den är var ju minst lika bra om inte bättre än Mulholland Dr. Definitivt läskigare var den i alla fall.
Betyg 4/5 tycker jag den har förtjänat.

Väldigt bra rulle! Vet inte vilken jag gillar mest, men den och Mulholland är grymma. Och jag håller med om att Lost Highway är läskigare.
Inland Empire skall jag se någon dag, tror att den kan bli min favorit av Lynch.
Citera
2014-02-05, 16:51
Medlem
saggesalivs avatar
Frozen (2013)

Anna och Elsa är två stycken systrar som bor i ett glatt kungarike. Efter en olycka, där Elsa använt sin magi att frysa allting hon pekar på, råkade Anna ut för en skada. Familjen vänder sig till mystiska troll i skogen som läker henne, dock så säger trollet att det är bäst att Anna inte vet att Elsa har någon magikraft och tar därför bort alla hennes minnen om det. Elsa drar tillbaka sig från sin syster och slutar att leka med henne, av kärlek. Anna vet inte varför hennes syster stänger ute henne. Efter en olycka tiotalet år senare skett på slottet fick Anna veta om Elsas krafter igen. Elsa blir så generad och rädd av sina krafter att hon lyckas förvandla hela världen till ett vinterland och själv springer och gömmer sig i skogen. Frozen är en resa där vi får följa Anna på hennes jakt på att få tillbaka sin syster.

Jag har väntat på Frozen ända sen jag fick reda på att det kommer en ny Disney-prinsessa, de tre senaste har varit riktigt bra ju. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Frozen, det är ett vinteräventyr i nordisk anda, där det både nämns glögg och lutfisk. Lite kul tycker jag det är att Disney tagit med lite nordiskt i en film baserad på en H.C Andersen, det hade kunnat göras väldigt amerikanskt (Alaska-style kanske?), men det görs det inte, vilket är tur. Istället har vi lussekoftor och renar som heter Sven. En fin liten detalj som gör hela filmen mera sevärd för mig.

Frozen är en musikalliknande film, vilket inte var något jag hade förväntat mig. Jag har en liten smygfobi för Disneymusikaler, oftast så går de inte hem hos mig och känns alldeles för sockersött tramsiga. Nu, Frozen är förvisso lite sockersöt-tramsig i vissa av låtarna och jag tror att filmen skulle blivit mycket bättre om det inte var en musikal. Men låtarna hålls ändå struktuerat och går aldrig överhand. Let It Go, som jag nu såg fått en Oscarsnominering, var mycket bra och fångade stunden i filmen perfekt, det är filmens absoluta höjdpunkt.

Allt som allt var Frozen en bra film och en trevlig upplevelse. Jag tror nog att jag hade förväntat mig lite mer, tyvärr. Jag skulle nog våga säga att Frozen är den sämsta Disney-prinsess filmen. De två senaste Disney-prinsess filmerna Brave och Tangled gillade jag mycket mer, särskilt Brave.

Frozen var bra, men jag hoppades för mycket. Jag tror säkerligen att den vinner bästa animerade film på Oscarn. Jag har bara sätt Ernest and Celestine av de andra nomineringar, men de tyckte jag faktiskt var lite bättre och mer varmhjärtad än Frozen. Froxen får en svag 6/10.
Citera
2014-02-05, 17:16
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Brian Trenchard-Smith's Turkey Shoot a.k.a "Escape 2000"/"Blood Camp Thatcher" från 1982.

Australiensisk "Over the top"-framtidsaction som utspelar sig i ett fångläger där vissa fångar blir utvalda till "Turkey Shoot" - en ny slags sport där dom släpps ut i djungeln och sedan jagas av förmögna och beväpnade sadister.

Mycket blod, många explosioner, långsamma framtidsfordon, halvtaskigt skådespeleri, lite naket och en muterad "Wolf-Man"! Klassisk Ozploitation mao!

http://www.imdb.com/title/tt0082338/
Citera
2014-02-05, 17:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Brian Trenchard-Smith's Turkey Shoot a.k.a "Escape 2000"/"Blood Camp Thatcher" från 1982.

Antagligen min favorit av Trenchard-Smith tillsammans med The Man from Hongkong.
Citera
2014-02-05, 17:22
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Antagligen min favorit av Trenchard-Smith tillsammans med The Man from Hongkong.
Har du sett "Stunt Rock"?
Citera
2014-02-05, 18:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Har du sett "Stunt Rock"?

Ja, den är ingen höjdare!
Citera
2014-02-05, 19:28
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Frozen (2013)

Anna och Elsa är två stycken systrar som bor i ett glatt kungarike. Efter en olycka, där Elsa använt sin magi att frysa allting hon pekar på, råkade Anna ut för en skada. Familjen vänder sig till mystiska troll i skogen som läker henne, dock så säger trollet att det är bäst att Anna inte vet att Elsa har någon magikraft och tar därför bort alla hennes minnen om det. Elsa drar tillbaka sig från sin syster och slutar att leka med henne, av kärlek. Anna vet inte varför hennes syster stänger ute henne. Efter en olycka tiotalet år senare skett på slottet fick Anna veta om Elsas krafter igen. Elsa blir så generad och rädd av sina krafter att hon lyckas förvandla hela världen till ett vinterland och själv springer och gömmer sig i skogen. Frozen är en resa där vi får följa Anna på hennes jakt på att få tillbaka sin syster.

Jag har väntat på Frozen ända sen jag fick reda på att det kommer en ny Disney-prinsessa, de tre senaste har varit riktigt bra ju. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om Frozen, det är ett vinteräventyr i nordisk anda, där det både nämns glögg och lutfisk. Lite kul tycker jag det är att Disney tagit med lite nordiskt i en film baserad på en H.C Andersen, det hade kunnat göras väldigt amerikanskt (Alaska-style kanske?), men det görs det inte, vilket är tur. Istället har vi lussekoftor och renar som heter Sven. En fin liten detalj som gör hela filmen mera sevärd för mig.

Frozen är en musikalliknande film, vilket inte var något jag hade förväntat mig. Jag har en liten smygfobi för Disneymusikaler, oftast så går de inte hem hos mig och känns alldeles för sockersött tramsiga. Nu, Frozen är förvisso lite sockersöt-tramsig i vissa av låtarna och jag tror att filmen skulle blivit mycket bättre om det inte var en musikal. Men låtarna hålls ändå struktuerat och går aldrig överhand. Let It Go, som jag nu såg fått en Oscarsnominering, var mycket bra och fångade stunden i filmen perfekt, det är filmens absoluta höjdpunkt.

Allt som allt var Frozen en bra film och en trevlig upplevelse. Jag tror nog att jag hade förväntat mig lite mer, tyvärr. Jag skulle nog våga säga att Frozen är den sämsta Disney-prinsess filmen. De två senaste Disney-prinsess filmerna Brave och Tangled gillade jag mycket mer, särskilt Brave.

Frozen var bra, men jag hoppades för mycket. Jag tror säkerligen att den vinner bästa animerade film på Oscarn. Jag har bara sätt Ernest and Celestine av de andra nomineringar, men de tyckte jag faktiskt var lite bättre och mer varmhjärtad än Frozen. Froxen får en svag 6/10.

Håller inte med om att det är den sämsta prinsessa Disney filmen, tvärtom är det en av de bättre i mina ögon. Av den simpla anledningen den gör narr av de andra prinsessa filmerna så som att träffa en person du precis mött och vill gifta dig med honom samma dag.
Jag visste de var en musikal innan jag såg den och var faktiskt lite glad att den tog den riktningen då det kändes som en tillbakablick till de äldre Disney filmerna, dessutom så var där inte så många musikaliska nummer efter Let It Go låten, då fokuserade filmen mer på dess handling.

Gillar också Tangled en hel del och Wreck-It Ralph från 2012 var också riktigt bra och visar bara att Disney är på väg tillbaka i rätt väg efter några högst mediokra filmer, även ifall Bolt var något underhållande och faktiskt något bra. Men 2013 gav också Disney oss Flygplan... så ja....
Räknar heller inte med Brave som en Disney prinsessa film då det är en Pixar film och jag är mycket väl medveten om att de in princip är samma företag, men ser det ändå som två olika företag.

Brukar se nästan alla stora animerade filmer som kommer ut under ett år och utav de jag sett så har Frozen varit den bästa. Men då har de bara varit 4 bra animerade filmer 2013, Ernest and Celestine är en 2012 film då den hade premiär då i Frankrike.
Så de animerade året har verkligen inte varit lika bra som 2012 var som bjöd på en hel del små guldkorn, där ParaNorman var den bästa i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in