2014-01-10, 16:14
Medlem
BlackMetals avatar
Glömde skriva något för Throne of Blood igår så det blir en litet omdöme nu:

Kumonosu-jô (1957)
http://www.imdb.com/title/tt0050613/?ref_=nv_sr_1

Den här filmen är en transposition av Shakespeares MacBeth till samurajmijö. Taketoki Washizu (Toshirô Mifune) är en krigsgeneneral som efter ett slag tappar bort sig i skogen och träffar på en skogsande som förutspår en framgångsrik framtid där han till slut kommer stå som härskare över "Spiderweb Castle". Tillsammans med hans makthungriga fru jobbar han för att profetian ska slå in.

Det här är troligtvis den första samurajfilmen som hade alla ingredienser för att jag verkligen skulle uppskatta den. Jag kan uppskatta andra storslagna och välgjorda verk i genren för sitt hantverk men det är väldigt sällan jag personligen är speciellt underhållen eller fastklistrad vid skärmen. Throne of Blood har å andra sidan inte bara en story som intresserade mig utan MacBeth visade sig också passa sig perfekt i den här tidsåldern. Fotot och setsen är storslagna och imponerande och de konstant överdrivet dimmiga och karga bergsmiljöerna med den mörka, snåriga skogen eller för att inte tala om skogsanden som kommer stanna i mina mardrömmar för evigt. Visuellt går filmen med andra ord hela vägen. Sedan tyckte jag att krigen kanske var lite lama och man hade gärna kunnat få se mer närkontakt och koreograferade dueller mellan folk i krigen. Både Mifune och Izuzu Yamada gör bra ledarroller och de avslutande scenerna stannar verkligen med en i huvudet, mycket på grund av deras insatser.

4/5
Citera
2014-01-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagge11
Med ett hemmabio ljud eller?
Jag tror inte ljudet kan lyfta upp filmen till en mycket bättre nivå.
Citera
2014-01-10, 17:27
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Matrix Revolutions

Såg den för första gången sedan preimären och mindes den som kass, långtråkig och en besvikelse men den var faktiskt aningen bättre än vad jag mindes den som fast det är fortfarande inte en bra film

av
Citera
2014-01-10, 17:47
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Kumonosu-jô (1957)

Den här filmen är en transposition av Shakespeares MacBeth till samurajmijö. Taketoki Washizu (Toshirô Mifune) är en krigsgeneneral som efter ett slag tappar bort sig i skogen och träffar på en skogsande som förutspår en framgångsrik framtid där han till slut kommer stå som härskare över "Spiderweb Castle". Tillsammans med hans makthungriga fru jobbar han för att profetian ska slå in.

Det här är troligtvis den första samurajfilmen som hade alla ingredienser för att jag verkligen skulle uppskatta den. Jag kan uppskatta andra storslagna och välgjorda verk i genren för sitt hantverk men det är väldigt sällan jag personligen är speciellt underhållen eller fastklistrad vid skärmen. Throne of Blood har å andra sidan inte bara en story som intresserade mig utan MacBeth visade sig också passa sig perfekt i den här tidsåldern. Fotot och setsen är storslagna och imponerande och de konstant överdrivet dimmiga och karga bergsmiljöerna med den mörka, snåriga skogen eller för att inte tala om skogsanden som kommer stanna i mina mardrömmar för evigt. Visuellt går filmen med andra ord hela vägen. Sedan tyckte jag att krigen kanske var lite lama och man hade gärna kunnat få se mer närkontakt och koreograferade dueller mellan folk i krigen. Både Mifune och Izuzu Yamada gör bra ledarroller och de avslutande scenerna stannar verkligen med en i huvudet, mycket på grund av deras insatser.

4/5
Fint omdöme, en av de första jag såg! Ikiru också bland det första! (en av de bästa)

Bra skrivit! En film man gärna ser om!
Citera
2014-01-10, 18:12
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
V/H/S 2

Uttrycket "Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me" har aldrig känts mer relevant för mig, det blir till att ta fram stora skämspåsen:

Hur FAN kunde jag på fullt allvar kollat på tvåan efter att faktiskt ha genomlidigt ettan? Ok, anledningen var att jag läste på en filmblogg att tvåan var mycket bättre än ettan så jag tänkte "dafuq, why teh not".

Stort misstag. Den är lite sämre än ettan och precis lika skitirriterande brusig, hackig och tramsig. Så totalt sett, eftersom den totalt saknar det där momentet av "har inte sett förut" är den SKITKASS och tråkig. Yuck. Undivk. Och jag skojar inte, den är så totalt tvärdum att man vrider sig efter tio minuter. De kunde inte en hitta på något eget så de rehashar alla skräckformat de kunde komma på under 90 minuter kombinerat med lågbudgeteffekter, highschool-skådisar och totalt uselt jävla progeriakameraskakande

av

Den är helt klart bättre än ettan. A Ride in the Park och Safe Haven var geniala, specialeffekterna superba.

Och om du stör dig på filmer med skakig kamera ska du nog inte kolla på found footage-filmer.
Citera
2014-01-10, 18:16
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Fint omdöme, en av de första jag såg! Ikiru också bland det första! (en av de bästa)

Bra skrivit! En film man gärna ser om!
Tackar! Jo jag såg faktiskt om just den första scenen med skogshäxan inte så långt efter jag hade sett färdigt filmen.
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Och om du stör dig på filmer med skakig kamera ska du nog inte kolla på found footage-filmer.
Som att titta på stumfilm och klaga på att de inte pratar.
Citera
2014-01-10, 18:46
Medlem
saggesalivs avatar
Inte så mycket tid att skriva då det snart är The Wolf Of Wallstreet som gäller. Men jag såg nyss This Is Martin Bonner från 2013

En lågstämd och vacker film om en man som jobbar för ett hjälpprogram för tidigare fängelseintagna.
Gillade den lätta stämningen som låg över filmen, hur den inte riktigt har några tunga bitar utan är allmänt trevlig. Fotot är även det enkelt men komplext och vackert.

Håller med om att speltiden var något för kort, men jag tycker ändå att slutet knyter ihop säcken ganska bra. Skulle älskat 20-30 minuter till och detta skulle förmodligen höjt betyget.

This Is Martin Bonner får stabila 6/10.
Citera
2014-01-10, 19:08
Medlem
ElijahMuhammads avatar
Jag såg nyss Primer.

Väldigt häftigt upplägg, men också på gränsen till för snurrigt för en "oskuld" på den här filmen. Jag fattade knappt något, ser fram emot nästa gång jag ser den här filmen, kanske kan jag väva ihop lite fler delar då.

Kortfattat handlar det om två ingenjörer som uppfinner en minst sagt speciell maskin som gör att deras liv mynnar ut i en massa alternativa timelines och olika uppsättningar av dem själva.

Jag tror att jag kommer höja betyget tills nästa gång jag ser den, men den får fortfarande 7/10 av mig då jag tyckte den var väldigt, väldigt bra.
Citera
2014-01-10, 19:14
Medlem
upperkatts avatar
The Nightmare Before Christmas. Mycket bra film. 8/10.
Citera
2014-01-10, 20:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Den är helt klart bättre än ettan. A Ride in the Park och Safe Haven var geniala, specialeffekterna superba.

Gillade alla segmenten i VHS 2 förutom den sista, som var bra i början tills den spårade ur helt.
Citera
2014-01-10, 20:20
Medlem
Såg precis på Captain Phillips, riktigt jävla bra film. Rekommenderas starkt!!
Citera
2014-01-10, 20:26
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Kumonosu-jô (1957)

4/5

Om hur slutet är gjort.
http://www.criterion.com/current/pos...hrone-of-blood
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in