Glömde skriva något för Throne of Blood igår så det blir en litet omdöme nu:
Kumonosu-jô (1957)
http://www.imdb.com/title/tt0050613/?ref_=nv_sr_1
Den här filmen är en transposition av Shakespeares MacBeth till samurajmijö. Taketoki Washizu (Toshirô Mifune) är en krigsgeneneral som efter ett slag tappar bort sig i skogen och träffar på en skogsande som förutspår en framgångsrik framtid där han till slut kommer stå som härskare över "Spiderweb Castle". Tillsammans med hans makthungriga fru jobbar han för att profetian ska slå in.
Det här är troligtvis den första samurajfilmen som hade alla ingredienser för att jag verkligen skulle uppskatta den. Jag kan uppskatta andra storslagna och välgjorda verk i genren för sitt hantverk men det är väldigt sällan jag personligen är speciellt underhållen eller fastklistrad vid skärmen. Throne of Blood har å andra sidan inte bara en story som intresserade mig utan MacBeth visade sig också passa sig perfekt i den här tidsåldern. Fotot och setsen är storslagna och imponerande och de konstant överdrivet dimmiga och karga bergsmiljöerna med den mörka, snåriga skogen eller för att inte tala om skogsanden som kommer stanna i mina mardrömmar för evigt. Visuellt går filmen med andra ord hela vägen. Sedan tyckte jag att krigen kanske var lite lama och man hade gärna kunnat få se mer närkontakt och koreograferade dueller mellan folk i krigen. Både Mifune och Izuzu Yamada gör bra ledarroller och de avslutande scenerna stannar verkligen med en i huvudet, mycket på grund av deras insatser.
4/5