2001: A Space Odyssey
Jag har inget emot saktfärdiga filmer, men denna går till överdrift. Hur långt var manuset för denna 2,5 timmar långa film, tre sidor? Filmen börjar med förarter till människan, fjantigt spelade av människor som hoppar runt och apar sig mer än våra minst utvecklade aparter. Sedan hoppar den fram några miljoner år till filmens höjdpunkt där vi möter Dr. Heywood R. Floyd spelad av William Sylvester. Handlingen drar igång, han levererar bra skådespel. Jag ska inte avslöja mer för den som vill se den, men fy fan, varje minsta lilla detalj tar minst en minut, det slutade med att jag började snabbspola och kunde fortfarande följa händelseförloppet utan problem, sedan sket jag i det när det var 40 minuter kvar och läste slutet på Wikipedia. Hade jag varit ung och alternativ på 60-talet hade jag gärna tagit syra och fått mig världens bioupplevelse, men de snurrande kamerorna för att manipulera gravitation, om än finurliga till en början, används så mycket att man tröttnar på det med. Det lilla betyg jag ger den får den för de vackra bilderna och William Sylvester, resten sög.
2/10