2013-04-07, 21:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Tycker alla filmerna jag sett av Vinterberg (Jagten, Submarino och Festen) lider av trovärdighetsproblem, det känns som han försöker alldeles för mycket. Ett annat problem jag har med hans filmer är att det ibland blir så jäkla övertydligt tänker speciellt på Submarino.
Men sen kan man ju fråga sig om Jagten hade blivit lika kraftfull och hyllad om Thomas Vinterberg gjort historien mer trovärdig?
Håller nog inte med dig om Submarino, i för sig länge sen jag såg den, men fann inte den övertydligheten som jag tycker både Festen och Jagten lider av. Och absolut tror jag att Vinterbergs film hade fått samma genomslagskraft utan sina överdrifter, det är i grunden en bra film, men film kryddas för mycket för sitt eget bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisnow
Jo, jag reagerade också på hans apati men jag tror att människor reagerar olika när de hamnar i en sådan situationen, han kanske var en svag person som hade lätt för att brytas ned och därmed accepterade sitt öde.
Förskolepersonalen må ha reagerat irrationellt, men man blir inte förvånad när man ibland får för sig att hänga på Familjliv och ser trådar där morsor tror att deras unge har blivit utsatt för sexuella övergrepp av pappan när de hittade ett rivsår på barnets rumpa och sedan ställer ledande frågor i form av "Är det din pappa som gjort det?".
Tyckte att filmen var bra mest för att de har vågat ta upp ett sådant ämne.
Skillnaden är dock att det var förskolepersonalen (eller chef rättare sagt) det handlade om, utbildad för att på ett professionellt sätt ta tag i problemen, inte hysteriska, känsloargumenterade föräldrar. Förskolechefen reagerade närmast som en hysterisk förälder och tog parti, vilket är helt fel. Men vad vet man, finns säkert många chefsmuppar även inom förskolevärlden i verkligheten.
Citera
2013-04-07, 21:45
Medlem
TheManWithNoNames avatar
När mörkret faller (2006)

Bra dramathriller signerad Anders Nilsson. Tre osammanhängande historier berättas parallellt. En gripande och otäck film med godisregn av duktiga skådespelare. Denna känns faktiskt lite i skymundan av Nilssons Falk-filmer. Absolut sevärd.

7 av 10
Citera
2013-04-07, 22:13
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Håller nog inte med dig om Submarino, i för sig länge sen jag såg den, men fann inte den övertydligheten som jag tycker både Festen och Jagten lider av. Och absolut tror jag att Vinterbergs film hade fått samma genomslagskraft utan sina överdrifter, det är i grunden en bra film, men film kryddas för mycket för sitt eget bästa.
Angående Submarino så tänker jag främst på slutscenen, men också lita andra småsaker som irriterade mig.
Sen är jag som sagt inte lika säker på att Jagten hade blivit lika kraftfull för mainstream publiken, om jag får uttrycka mig slarvigt. Tycker annars Anklaget är en bättre film på ämnet.
http://www.imdb.com/title/tt0388727/
Citera
2013-04-07, 22:39
Medlem
Lotsos avatar
John Dies at the End (2013)

Jag vet inte vad det är jag precis har sett. Denna filmen är konstigare än något David Lynch någonsin har gjort. Handlingen är helt absurd och jag försökte verkligen att förstå det hela men ju mer in i filmen jag kom desto mer förvirrad blev handlingen och till slut gav jag upp. Vad jag gjorde istället var att jag njöt av dialogerna, karaktärerna och effekterna vilket var något bättre.

Våra två huvudrollsinnehavare är helt okej men jag fann mig själv gilla John mer än Dave och ibland blev Dave lite för mycket och rent ut sagt fann jag honom inte vara den mest intressanta karaktären i filmen. De måste gå till Paul Giamatti som var helt klart bäst i denna filmen och det märks att han kul med sin roll och ger en underbar presentation. Desamma går för Clancy Brown.
Effekterna i denna filmen är riktigt underbara då där knappt är några dataeffekter i alla fall inte när det kommer till blodet. Varför ska filmer idag alltid ha datagjort blod? Så jag är glad att denna filmen hade en hel del praktiska effekter. Med det sagt så hade den dock några dataeffekter och där är ett monster vid namn Korrok (som har en grym röst) men den är dataanimerad och dataeffekterna på Korrok ser verkligen usla ut trots att man bara ser ögat.
Dialogerna är även rätt så sköna att höra och lyssna på då de är väldigt roliga och känns lite realistiska trots den väldigt osannolika, konstiga och förvirrande handlingen.

I sin helhet en helt okej film men jag förstod mig verkligen inte på handlingen alls över huvudtaget. Så jag släppte tanken med att ens försöka få någon mening utav filmen och bara njöt av åkturen och det var en rätt så underhållande åktur. Och som jag skrev innan dialogerna, karaktärerna och de praktiska effekterna gjorde filmen för mig i alla fall.
Trots den konstiga handlingen måste jag ändå ge den en cred och det är den är verkligen annorlunda, originell och jag har inte sett det göras förr så det är väl alltid lite positivt? Dock är det inte tillräckligt för att rädda filmen helt och hållet för det är vid handlingen denna filmen faller platt för det är en av de mest förvirrande filmerna jag någonsin har sett!

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1783732/?ref_=sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=my9Pr-W92SM
Citera
2013-04-07, 22:41
Medlem
Monster, 2004
Citera
2013-04-08, 09:07
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Tycker du att den förtjänade sina Oscars?
Oja, extremt speciell film. På ett bra sätt.
Citera
2013-04-08, 09:19
Medlem
T.H.F.C.s avatar
The Master av Paul Thomas Anderson. Rätt bra men når inte upp till gammal PTA-klass. Tung insats av Joaquin Phoenix.
Citera
2013-04-08, 10:58
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Eraserhead

En av de mer uppseendeväckande och obehagliga filmer som jag har sett de senaste månaderna. Kolsvart dyster post-apokalyptiskt mardrömsfilm. Den här filmen är verkligen inte för alla, men jag uppskattade den mycket likt många andra verk av mästaren David Lynch. Den groteska ungen var bland de vidrigaste som jag sett på månader. Förstår mycket väl huvudpersonens handlingar i slutet. Filmen kan dock inte mäta sig med min favorit Lynchfilm Blue Velvet och TV-Serien Twin Peaks. Filmen får ändå ett högt betyg av mig.

8/10
4/5

http://www.imdb.com/title/tt0074486/?ref_=sr_2
Citera
2013-04-08, 19:30
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Code Name: The Cleaner (2007)

Lättsam och rolig actionkomedi. Cedric är skön. Fint att dra på såna här filmer ibland. En låt från Pulp Fiction snoddes visst med också

6/10
Citera
2013-04-08, 22:11
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Unbreakable (2000)

Jag gillar verkligen fotot som är utmärkt, mycket bra. Filmen börjar bra men blir sämre efter mittenpartiet mot slutet. Ändå är den ju intressant att se. Jag tycker dock den blir lite väl dramatiserad och man får intrycket av att den är sorgligare än vad den verkligen är när man hör musiken. Skådespelarna då. Bruce Willis är stabil som han allt som oftast är och visar att han kan spela drama också, annat än John McClane och Butch Coolidge med andra ord. Samuel L. Jackson har en mer annorlunda roll än vad han brukar. Här som serietidningsfantast vilket väl funkade helt okej. Han var ju underhållande som i i stort sett varje produktion han är involverad i.

6.5 / 10
Citera
2013-04-08, 22:39
Medlem
Balonzos avatar
Good Will Hunting 1997. Alltid en skön rulle att fördriva tiden med. Den är förutsägbar men det tycker jag inte gör så mycket då dialogen och skådespelet är lysande från Matt Damon och Robin Williams. Att filmmusiken är Danny Elfman's verk höjer mysfaktorn en aning.

7/10
Citera
2013-04-09, 00:53
Medlem
timoshenkos avatar
Fantastic Mr. Fox

En annan mysig Wes Anderson film som jag gillade mycket.

7 av 10 förtjänar den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in