Monsters University (2013)
En sak som verkade lovande i denna filmen innan jag såg filmen var humorn. Trailern fick mig att skratta väldigt mycket och många gånger och tänkte "den må kanske inte vara handling mässigt bra men humor har den". Men jag blev lite smått överraskad när filmen inte bara hade humor utan även en bra handling.
Ni må tänka att filmen kanske bara är en vanlig college film fast animerad och riktat åt barn och förutsägbar men jag fann filmen vara mycket mer än det. Till en början så är detta en prequel. Prequels är förutsägbara oavsett vad för det är vad som händer innan det som händer i den film vi redan har sett. Med andra ord vet vi exakt hur det redan kommer sluta för en del av karaktärerna. Därför ser jag inte prequels som förutsägbara var något negativt för det har alltid varit förutsägbara sedan första början de kom till.
Nej istället fokuserade jag på humorn och karaktärerna i filmen vilket jag fick rikligt om. Mike och Sullivan är fortfarande ett bra teamwork och fungerade bra tillsammans precis som i första filmen och precis som i första så har dem sina brister med varandra. Men vi får följa hur dem blev bästa vänner och deras väg dit vilket jag gillade. Sedan så introduceras vi till andra karaktärer som också är rätt så kreativa i deras design och får en del skratt. Art var nog favoriten i den kategorin. Jag gillade också att dem tog med Randall (Randy) med in i den igen.
Men som jag skrev tidigare så är inte filmen enbart en skrattfest utan har även en del hjärta. Mike vill under filmens gång bli en skrämmare men blir sagd hela tiden att han inte är läskig och vi i publiken vet redan Mike's öde att i första filmen är han inte en skrämmare. Det är en liten plågsam väg dit (på ett positivt sätt) och i slutändan måste även Mike inse sanningen att han med största sannolikhet inte lär bli en skrämmare.
Det gillade jag väldigt mycket då filmen visar att ja vi har stora drömmar och vi kommer och vill sträva efter dem men verkligheten fungerar inte så och med bitterhet måste vi ibland acceptera det att våra största drömmar må kanske aldrig bli uppfyllda oavsett hur många gånger du säger "never say never".
Vad jag inte gillade i filmen är väl att Dean Hardscrabble först beskrivs som en ond person men i slutändan är god mot våra vänner. Jag hade gärna bara sett en vanlig person som inte gillar dem och inte ger dem en chans istället för att bygga upp henne som den enda onda i filmen. Vilket är något jag verkligen gillade, där är inte en enda ond person med i filmen vilket det känns som många animerade filmer tränger in bara för att fylla ut åt barnen.
Sedan så gifter sig ett monster vid namn Don som är med i gruppen som Mike och Sullivan är med i under filmens gång. Don gifter sig med en av gruppmedlemmarnas mammor då han är en 40+ år gammal man som fortfarande studerar (roligt i sig). Oavsett vad så må detta vara kort och bara för att bli ett lyckligt slut med alla men det kändes som det kom från ingenstans och även ifall det bara är kort kort så gillade jag fortfarande inte det.
Men ärligt talat är det nog det enda negativa jag har att komma på med filmen i nuläget. Jag vet det låter konstigt men jag gillade verkligen denna filmen ofantligt mycket och anser den vara en av dem bättre prequels filmerna där ute.
Och även ifall jag var medveten om hur det skulle sluta så var jag fullt upptagen med att njuta åkturen och humorn i denna filmen att jag snabbt glömde bort allt det där.
I sin helhet gillade jag verkligen denna filmen väldigt mycket och jag förväntade mig en humoristiskt film men fick en ännu bättre film med på köpet också. Animationen är som vanligt väldigt bra och jag älskar hur kreativa dem var med olika monsters som bara syntes till i 1 sekund. En film som också kommer uppskattas mer av vuxna än av barn.
Sedan måste jag bara säga att Mike som barn är för jävla gullig alltså! Har inte så mycket mer att skriva eller som jag kommer på i nuläget mer än att detta är en av årets bästa film i min åsikt och sommarens bästa. Hela filmen kändes som en nostalgitripp och jag gillar hur när Monsters, Inc kom ut till barnen så när denna kom ut i år så har nog dem barnen faktiskt börjat på just University så det är som Pixar är med dem hela tiden.
Den bästa Pixar filmen sedan Toy Story 3!
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1453405/?ref_=sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=ODePHkWSg-U
En kort recension på kortfilmen också som var i början av filmen,
The Blue Umbrella. I sin helhet en väldigt söt och gullig kortfilm. Det enda som jag inte riktigt gillade var att vissa saker såg lite skrämmande ut när dem kom till liv så som en stupränna och en postlåda. Men animationen var dö läcker och historian om detta blå paraply som bli kär i detta röda paraply var en söt och gullig liten historia som fungerade för denna kortfilmen.
Det är också en sak som jag gillar med Pixar är att dem alltid visar en kortfilm innan deras huvudfilm vilket är väldigt skoj tycker jag och påminde om dem tidiga dagarna när film kom så visades alltid en kort film eller en matinéserie innan själva huvudfilmen.
Litet kort klipp från kortfilmen:
http://www.youtube.com/watch?v=lVFNRrL79w0