Joe (2014)
Den före detta fången Joe Ransom har försökt lägga sitt mörka förflutna bakom sig och lever ett enkelt liv. Han jobbar för ett skogsföretag på dagarna och dricker på kvällarna. Men så dyker den 15-årige Gary upp i stan och söker efter ett jobb för att kunna försörja sin familj. Plötsligt har Joe hittat ett sätt att göra någonting rätt och slutligen bli någons hjälte.
Joe är en film som har alla elementen till en bra och lyckad film. Men någonstans längs vägen går det inte helt rakt och filmen blir i slutändan en film där inte alla pusselbitarna hör ihop och det kändes som filmen fattades någonting för att verkligen vara den där mycket bra filmen.
För mig kändes det som att där inte direkt var någon handling att följa. Filmen körde för mycket på tomgång och hade sina sidohandlingar här och där. Vad ville filmen ha berättat till tittaren? Jag fick i alla fall inte någonting utav den jämfört med när jag satt och kollade på Mud, som är en film som är helt olik denna men ändå i samma veva.
Skådespeleriet var där däremot absolut ingenting fel på. Som ni alla vet älskar jag Nicolas Cage och här gör han en av sina bästa insatser på väldigt länge. Efter ha sett honom i Season of the Witch, The Sorcerer's Apprentice och Trespass så är detta en helt annan Nic Cage. Jag tänker inte nämna Drive Angry då jag verkligen tyckte om den filmen (varsågoda och gör narr, jag bryr mig inte). Han gjorde en bra insats förra året i The Frozen Ground, men här skiner han ännu mer och får mer att jobba med.
Tye Sheridan som även var bra i Mud är ännu en som verkligen gör en bra insats och är en person jag ska hålla ögonen öppna på.
Men personen som efter Nic Cage stal showen var Gary Poulter som den alkoholiserade fadern. Det intressanta här är att detta är den första filmen han någonsin gjort och vilken presentation. Han gjorde en så bra insats att jag trodde att han verkligen var ett fullo som gjorde alla dessa sakerna. Jag hoppas innerst inne att han får mer kännedom och att han dyker upp i fler filmer.
Regin är där heller ingenting fel på då David Gordon Green verkar veta vad han vill göra och försöka berätta. För någonstans där inne gömmer sig en moral och något filmen vill berätta, men för mig kom det inte riktigt fram. vilket var det stora problemet jag hade med filmen.
Där var även ett antal scener som jag inte förstod hur personerna i filmen visste en viss sak. Ett bra exempel är när Gary (Tye Sheridan) först dyker upp hemma hos Joe. Men frågan är, hur visste ens Gary om var Joe bodde? Joe berättade aldrig var han bodde och det var mitt i natten så jag tror inte Gary följde efter honom på dagen för att sedan bara glo fram till natten.
Sedan såg jag slutet komma väldigt tidigt in i filmen, så när det kommer till den punkten är filmen ganska så förutsägbar.
Filmen hade heller ingen direkt huvudhandling utan var flera olika öden och sidohandlingar till en enda om de olika personerna i staden nästan. För en titel som heter Joe så är inte Joe 100% i centrum, utan snarare bara 85%. Är det intressanta sidohandlingar? Ja, men åter igen förstod jag inte syftet med dem vad filmen ville ha sagt. Vilket i slutändan gjorde att handlingen blev tom för mig.
Men den största kritiken för mig är att jag inte riktigt fann någon kemi mellan Nicolas Cage och Tye Sheridan. Deras karaktärer får inte tillräckligt med utrymme eller scener tillsammans där de kan utveckla deras vänskap. Den liksom bara kom mitt i allt, ingen uppbyggnad alls. Jag köpte aldrig deras vänskap eller tiden de spenderade tillsammans då kemin inte riktigt var där och filmen lägger inte så mycket energi på det heller.
I sin helhet en bra film. Trots bristerna med att handlingen är rätt så tom, ingen direkt kemi mellan Nicolas Cage eller Tye Sheridan så var den fortfarande bra i slutändan.
Skådespeleriet är mycket bra, miljöerna härliga så jag verkligen är en sucker för amerikanska södern och sidohandlingarna var fortfarande intressanta.
Men i slutändan undrade jag vad regissören och manusförfattaren ville ha sagt med filmen. Man märker att den vill ha sagt något, men jag fick ingenting utav den.
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2382396/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=3WPLVEUx5AU