2013-04-28, 09:40
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleinartRalphelius
True Grit, en mycket charmig western av bröderna Coen. Många sköna karaktärer, särskilt de tre huvudpersonerna.

4/5

Någon som har sett både Coen-versionen och den från 1969 med John Wayne och kan jämföra? Jag har bara sett den nya och tycker att den var en fullträff.
Citera
2013-04-28, 09:50
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Stand Up Guys (2012)

Rätt lättsam och lugn komedi. Al Pacino och Christopher Walken är trötta men gör det helt klart bra. En underhållande film som för den delen inte går till världshistorien. Men det är väl inte tanken heller. Underhållande och småkul för stunden men som man snabbt glömmer bort. + för den avslutningen som var schyst.

6 av 10
Citera
2013-04-28, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Någon som har sett både Coen-versionen och den från 1969 med John Wayne och kan jämföra? Jag har bara sett den nya och tycker att den var en fullträff.
Svaret finner du här: https://www.flashback.org/sp43171990
Citera
2013-04-28, 13:36
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Jack Reacher (2012)

För det mesta en bra actionthriller men det saknas ändå en hel del för att denna ska nå toppen och bli riktigt bra. Hursomhelst är Tom Cruise bra i huvudrollen som Reacher och som alltid sevärd. Kul att se honom i ännu en ny film. Jai Courtney från DH5 som skurk var passande och Rosamund Piké som advokat var inte bara skön att se på utan också med en bra prestation. Sen får vi se Richard Jenkins och Robert Duvall i mindre roller. Man bjuds på en biljakt á la Bullitt med muskelbil och allt, snygga actionsekvenser och bra handling. Tyvärr så är filmen för lång på hela 130 min. Betyget landar sammanfattningsvis på en stadig 7 / 10
Citera
2013-04-28, 14:37
Medlem
StonedSwedes avatar
Sinister - Scott Derrickson
Jump scare - The Movie.
Citera
2013-04-28, 16:21
Medlem
Gameboy92s avatar
Moby Dick (1956)

En utmärkt filmatisering av en av mina favoritböcker. Tyckte tillochmed att vissa ändringar som filmen gjorde var bättre än hur det var skrivet i originalet.
Gregory Peck är en skådis som jag alltid gillat, men aldrig ansett vara exceptionellt begåvad. Här gör han dock en riktigt storartad prestation som Kapten Ahab. Tydligen så ogillade dåtidens kritiker hans tolkning men det begriper jag inte alls.

4/5
Citera
2013-04-28, 16:34
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameboy92
Moby Dick (1956)

En utmärkt filmatisering av en av mina favoritböcker. Tyckte tillochmed att vissa ändringar som filmen gjorde var bättre än hur det var skrivet i originalet.
Gregory Peck är en skådis som jag alltid gillat, men aldrig ansett vara exceptionellt begåvad. Här gör han dock en riktigt storartad prestation som Kapten Ahab. Tydligen så ogillade dåtidens kritiker hans tolkning men det begriper jag inte alls.

4/5
Nu är detta som jag länkar till ingen film, men har du sett den här?

http://m.imdb.com/title/tt1334573/

Köpte den på dvd och såg den för ett par månader sedan, det sämsta jag sett på länge..
Citera
2013-04-28, 17:19
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Nu är detta som jag länkar till ingen film, men har du sett den här?

http://m.imdb.com/title/tt1334573/

Köpte den på dvd och såg den för ett par månader sedan, det sämsta jag sett på länge..

Jag hade tänkt att se den då flera namn i rollistan var mycket intressanta. Struntade dock i att kolla in den eftersom alla omdömen var lika negativa som ditt.

Serien från 1998 har jag sett och den led av samma problem. Utmärkta skådespelare men i övrigt riktigt dålig.
Citera
2013-04-28, 17:50
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Raging Bull (1980)

En otäck berättelse om boxning och misshandel som inte tycks vara den bästa kombinationen. Robert De Niro passar perfekt för huvudrollen som La Motta och är precis där han ska vara. Spelar lika bra som alltid. Han och Joe Pesci som också är utmärkt ihop blir alltid lyckat. Raging Bull är en väldigt mörk film som berättas på ett bra sett. Men framförallt läskigt realistisk. Jag menar inte att boxare är misshandlare men misshandel i stort försigår på det här viset dagligen och har alltid gjort. Hemsk är det minst sagt. Martin Scorsese gör nästan bara bra filmer ju, så även denna som ligger bland hans bättre verk i min mening. Fråga - Har hört att "Robban" gick upp i vikt enbart för denna roll. Han var sannerligen kraftig där i slutet. Alltså han gjorde en Christian Bale (Maskinisten) fast tvärtom?

7,5 / 10
Citera
2013-04-28, 18:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Sökarna 2-återkomsten
Går ju inte att jämföra med klaasikern Sökarna. Det var mycket hopp fram och tillbaka och en hel del oklarheter. Tex:vem stal pengarna som dom grävde ner efter rånet?

3/10 får den i betyg.
Citera
2013-04-28, 19:37
Medlem
SiSeniors avatar
Jagten 4/5
Snygg klippning och en story som höll rakt igenom. Bra skådespelarinsatser och jag vill särskilt berömma Thomas Bo Larsen som gör en extraordinär insats. Thomas Vinterberg lyckas verkligen fånga mig som tittare vilket gör att jag känner för Mad Mikkelsens karaktär i vått och torrt. Stundtals är den här filmen riktigt tung att kolla på.
Citera
2013-04-28, 20:12
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Fråga - Har hört att "Robban" gick upp i vikt enbart för denna roll. Han var sannerligen kraftig där i slutet. Alltså han gjorde en Christian Bale (Maskinisten) fast tvärtom

Det stämmer. Det här är taget från Wikipedia:

Citat:
According to Scorsese, production of the film was then closed down for around four months with the entire crew being paid, so De Niro could go on a binge eating trip around Northern Italy and France. When he did come back to the United States, his weight increased from 145 to 215 pounds (66 to 97 kg). The scenes with the heftier Jake LaMotta — which include announcing his retirement from boxing and LaMotta ending up in a Florida cell — were completed while approaching Christmas 1979 within seven to eight weeks so as not to aggravate the health issues which were already affecting De Niro's posture, breathing, and talking.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in