2013-03-31, 17:39
Medlem
Lotsos avatar
Grave of the Fireflies (1988)

En film om förödelse och den verkliga kostnaden av kriget. Detta är en vacker saga om två syskon som försöker överleva i Japan under andra världskriget.
Filmen är inte riktad åt barn alls utan visar vilken hemsk upplevelse det var för personer som levde då och vilka förödelser och konsekvenser det blev för alla. Men vad regissören Isao Takahata också lyckas med att göra är att bygga upp och göra två väldigt sympatiska karaktärer som tvingas överleva efter båda deras föräldrar dött.
Animationen ger en helt ny känsla också och ger berättartekniken frihet, känslomässig uppriktighet och större konstnärlig kontroll vilket stärker filmen mycket mer. Filmens syfte är inte att kritisera militären för illdåd begångna i krigets namn utan istället vill Isao Takahata lyfta fram krigets tysta offer och de oskyldiga vilket han gör fenomenalt bra.
I sin helhet är detta en fenomenalt bra film från början till slut den fångar alla känslor, karaktärer och gör en fullträff. Våra två huvudpersoner är sympatiska, animationen ger det en helt annan känsla och den lyckas fånga många saker som personer gick igenom under denna krigstid mycket bättre än vad en del andra krigsfilmer lyckas göra.
Detta är en av de bästa tecknade filmerna jag någonsin har sett.

5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0095327/?ref_=sr_3

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=hxv9ghINEhs
Citera
2013-03-31, 18:06
Medlem
SiSeniors avatar
Huvudjägarna 4/5
Helvete vilken vass story. Märks att den är baserad på en av mina favoritförfattares böcker. Scenografin, fotot och klippningen imponerade stort. Skådespelet hade dessvärre mer att önska stundtals, men det kan jag blunda för när hela filmen knyts ihop så snyggt på slutet.
Citera
2013-03-31, 18:56
Medlem
Såg Equilibrium nyss, blev något 'tagen på sängen' över två likheter i beteende, men osäker vilket ord som definierar det bäst. Hur han känner och stirrar på saker, som om han är avskuren från 'verkligheten' empiriska erfarenheter. Scenen då han grät pga. av skönhet. Förväntade mig inte att dela något sådant intimt med denna film.
Senast redigerad av AkForce 2013-03-31 kl. 19:06.
Citera
2013-03-31, 19:04
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Grave of the Fireflies (1988)

Detta är en av de bästa tecknade filmerna jag någonsin har sett.

Nu satte jag förvisso en stark fyra på filmen men jag såg den för ett tag sedan och jag håller med dig i det mesta du säger, den var oerhört bra och som du säger så lyckas den med att fånga in mycket som andra krigsfilmer missar. Kul att du gillade den!
Citera
2013-03-31, 19:14
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Vilket är en av anledningar jag älskar Tarantino så jävla mycket. Han skriver sina karaktärer som riktiga människor och så som människor hade betet sig i verkligheten framför allt i Reservoir Dogs, Pulp Fiction och Jackie Brown.

Du menar psykopaten Micheal Madsen lirar i Reseveoir Dogs, Samuel L Jackson som citerar saker ur bibeln innan han mördar någon i Pulp Fiction och Robert De Niro som helt verkar sakna moraliska skrupler i Jackie Brown?

Skulle hävda att det är högst ovanliga och rätt störda karaktärer i alla Tarantinos filmer, även om de talar om vardagliga saker.

Citat:
Ursprungligen postat av AkForce
Såg Equilibrium nyss, blev något 'tagen på sängen' över två likheter i beteende, men osäker vilket ord som definierar det bäst. Hur han känner och stirrar på saker, som om han är avskuren från 'verkligheten' empiriska erfarenheter. Scenen då han grät pga. av skönhet. Förväntade mig inte att dela något sådant intimt med denna film.

Den vackraste scenen är första morgonen utan medicineringen då han river bort skynket ifrån väggen och han får se soluppgången för första gången på riktigt, mycket vackert ögonblick.
Citera
2013-03-31, 22:20
Medlem
ConjureMes avatar
Öknens vita sol (Beloe solntse pustyni) - Rysk westernliknande film om en soldat som, gåendes till fots genom öknen, är på väg hem till sin hemby och flickan sin som väntat länge på honom. Problem uppstår för honom när han blir lämnad att ta hand om Svarte Abdullahs harem som han har förlorat i ett slag; hur ska det gå för vår stackars soldat? Kommer han någonsin att komma hem? Underbara miljöer i öknen, en del pang-pang och en udda film men också töntig komik, tråkig skurk och tyvärr en tämligen ointressant historia som berättas. Hade gärna tyckt om den mer än jag gjorde, ändock väl värd en titt.
Citera
2013-03-31, 22:47
Medlem
Mordum87s avatar
"Gummo", för andra gången i livet.
Vidhåller likt första gången, att det är en skitfilm, med fruktansvärda scener i. Väldigt depraverat och grått porträtt av ett kaos-drabbat Oklahoma. Men för mig har jag svårt att se vitsen med filmen. Såklart förstår jag budskapet, men det ger mig ingenting av att se uttråkade och ärrade ungdomar knulla hemmafruar och piska döda katter.
Så ja, visst når filmen fram med vad den vill.. men ingen bra film bara därför.
Citera
2013-03-31, 23:10
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
"Gummo", för andra gången i livet.
Vidhåller likt första gången, att det är en skitfilm, med fruktansvärda scener i. Väldigt depraverat och grått porträtt av ett kaos-drabbat Oklahoma. Men för mig har jag svårt att se vitsen med filmen. Såklart förstår jag budskapet, men det ger mig ingenting av att se uttråkade och ärrade ungdomar knulla hemmafruar och piska döda katter.
Så ja, visst når filmen fram med vad den vill.. men ingen bra film bara därför.

Den är ju i alla fall riktigt snygg, och välspelad. Gillar man filmer av Werner Herzog, Lars Von Trier och Larry Clark ( kanske även Giuseppe Andrews rullar ) så borde man uppskatta den!

Vad är filmens budskap dock?
Citera
2013-03-31, 23:38
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Den är ju i alla fall riktigt snygg, och välspelad. Gillar man filmer av Werner Herzog, Lars Von Trier och Larry Clark ( kanske även Giuseppe Andrews rullar ) så borde man uppskatta den!

Vad är filmens budskap dock?

Jag gillar filmer av nämnda regissörer absolut, bara att just Gummo kändes aningen för artsy för min del. Den greppade mig aldrig, som t.ex Bully eller hemska Ken Park gjorde.
Och att du ens vågar jämföra Harmony Korine med Von Trier ?
På vilket vis anser du dessa två vara på samma våglängd?
Citera
2013-03-31, 23:42
Medlem
TheManWithNoNames avatar
There's Something About Mary (1998)

En riktig godbit som man ser om varenda år. Jag tycker alltid den håller också. Man skrattar när man ser denna. Visst är Ben Stiller och Cameron Diaz bra men framförallt Matt Dillon är kanonbra! Spelar riktigt sliskig typ. Rollen passar honom som handsken! Sen ska man ju lyfta fram W. Earl Brown som Warren. Riktigt bra spelat i den rollen. En skön komedi som alltid håller. Jag hade inte tackat nej till en uppföljare faktiskt

7,5 / 10
Citera
2013-04-01, 00:52
Medlem
Såg precis Sightseers (2012). Alltså vilken rulle... Vet knappt vad jag ska säga. Men se den.
Citera
2013-04-01, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
The Town(4/5) Riktigt bra film!

Ja den är bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto