Return to Oz (1985)
Är det en uppföljare eller inte till 1939års versionen? Ännu idag har folk svårt att bestämma sig vare sig det är det eller inte. Den tar definitivt saker från 39-versionen och återblickar till händelserna i den filmen men samtidigt så gör den nya saker och introducerar helt nya karaktärer och gör mer eller mindre sin egen film.
Den är främst baserad på de två böckerna L. Frank Baum skrev, Ozma of Oz och The Land of Oz. Jag har ännu till denna dagen trots de 20 gånger jag sett 39-versionen (är min fjärde favorit film någonsin) inte läst en enda bok i Oz-serien.
Filmen i sig blir inte intressant eller "bra" fören Dorothy hamnar i Oz. Innan dess spenderar filmen mestadels på hur psykiskt Dorothy känt efter att ha lämnat Oz och ska in på behandling och få elchock. Inte direkt så trevligt och inte den första tanken jag får i huvudet när jag tänker på Oz. Med andra ord början av filmen är väldigt deppig, dyster och mörk.
När hon väl hamnar i Oz börjar filmen ta fart och blir genast en underhållningsfest på hög nivå med en del nya karaktärer som introduceras och blir Dorothy's nya vänner då Lejonet och Tin Man blivit till sten och fågelskrämman är tillfångatagen av skurken av filmen The Nome King som tagit över Oz för han....är ond därför!
Specialeffekterna är top notch och att de är stop motion älskar jag bara ännu mer och en del av det är väldigt imponerande gjort framför allt slutet då The Nome King är en enda stor stenjätte. Skådespeleriet var även det en hel del bra och Fairuza Balk gör en bra presentation av Dorothy dokc undrar jag denna tar plats efter händelserna i 39-versionen men ändå så är Dorothy yngre här. Jag vet att hon är en flicka i böckerna och att de gjorde mer rätt här än i 39-versionen men det kändes bara lite konstigt i ärlighetens namn.
Men som sagt om detta nu ska ses som en uppföljare är den inte riktigt helt perfekt i handlingen och lämnar en med lite frågor. Ett bra exempel är att filmen konstant säger och pratar om en kvinna vid namn Ozma (vilket är ena boken filmen har gjort en filmadaption av) men filmen förklarar aldrig vem hon är eller vad hon gör. Först trodde jag det var Glinda the Good Witch dem snackade om för hon dök upp snabbt och liknande henne väldigt mycket men sedan säger dem att hon är drottningen över Oz och är tydligen en helt annan person. Hade filmen förklarat bättre mer vem hon var och fördjupat sig ännu mer i hennes karaktär hade man inte blivit så besviken då hon dyker upp mer eller mindre i slutet från ingenstans och alla bara accepterar henne.
I sin helhet är detta fortfarande en bra film och en sjukt underhållande sådan. Den har dock mer vuxenelement i sig än för barn då en del saker med största sannolikhet lär skrämma barn även idag och början lär kännas lite långdraget och väldigt dystert och deppigt och är den svagaste punkten i hela filmen (bortsett från Ozma). Men när den väl hamnar i Oz höjs filmens kvalité rejält och blir väldigt underhållande och en väldigt bra fantasy/äventyrs film för både stora och små. Specialeffekterna är fantastiska, de nya karaktärerna intressanta och bra gjorda och skådespeleriet för den delen är bra gjort och välspelat. Detta är en film jag definitivt rekommenderar som blev bra i slutändan även ifall den inte riktigt förklarar allt och lämnar en med en eller två frågor.
En stor rekommendation ifall du vill se en underhållande fantasy/äventyrs film från 80-talet med fantastiska effekter.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0089908/?ref_=sr_2
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=ipivUGVydMY