Har haft en riktigt lyckad filmhelg med tre bra filmer.
Först ut var En Oväntad Vänskap.
Bra film om en kille från förorten som blir assistent till en rik snubbe.
Många roliga scener där de missförstår varandra osv.
Sen att det har en verklighetsbakgrund gör det inte sämre.
Gillar början när de blir stoppade av polisen
Andra filmen var Lawless.
Ganska bra rulle. Våldsam och härliga miljöer.
Handlar kort och gott om Moonshiners som blir störda av en polis som kommer till stan och stänger ner allas hembränneri. Men alla vill inte ge vika för lagen
Polisen är riktigt obehaglig och äcklig, en riktig psykopat.
Enda minuset i filmen är Shia Lebouf (Stavning?).
Har jävligt svårt för honom.
Sist ut var Zodiac som gick på tv6.
Fy fan vad bra denna film är. Lyckas verkligen få en involverad och den är riktigt spännande fast man vet att Zodiac aldrig blivit tagen. Även om de är ganska säkra på vem det var.
Satt på helspänn under secenen där
Graysmith besöker gubben som känner Rick Marshall. När de gick ner i källaren trodde jag faktist att Zodiac skulle komma ner och mörda Graysmith även om jag visste att det inte skulle hända. Riktigt bra scen.
Odjuret av Daniel Alfredsson. 1/5
Av alla böcker Roslund och Hellström skrivit så väljer dom den här att göra film av. Mycket märkligt i mina ögon. För den gjorde sig inte alls bra på film. Tråkig handling, inga spännande scener och ett slut som man förstod precis hur det skulle bli 15minuter in i filmen.
Dessutom misslyckades Daniel fullständigt i att avbilda Ewert Grens som den råcoola karaktären som han är i böckerna.
Jo Moon-kyeong planerar att lämna Seoul och flytta till Kanada, men dagarna innan hans flytt träffar han filmkritikern Bang Jong-sik, som också är en nära vän. Efter lite alkohol visar det sig att båda har besökt Tong-yung nyligen och varit med samma människor.
En ganska ordinär rulle i Hong Sang-soos typiska anda. Vi har bland annat lite av hans typiska lek med strukturen och den lågmälda och varma komiken. Han gör det han är bäst på ungefär. Jordnära porträtt, relationer och konversationer.
Jag gillar den gemytliga och charmiga tonen, även hur karaktärernas minnen utvecklas tillsammans med ramberättelsen, det blir flera lager i hela manuset. Hahaha är dock inte lika stark som Hong Sang-soos senaste två filmer, men det är en trevlig bagatell. Det kanske är så att han är som bäst när han fokuserar på en kortare speltid, möjligtvis blir det bättre balanserat då.
Enemy of the State 3/5
Stundtals en spännande och intensiv handling som slukade mig totalt. Filmen var full med skådespelare jag uppskattar och alla gick in i sina roller på ett bra sätt. Lite för mycket biljakter och gapande gubbar men annars sjönk filmen ihop bra på slutet.
A Blade in the Dark - Lamberto Bava
Min favorit när det kommer till giallos! Eller, är det snarare en slasher? Jaja, i vilket fall som helst så är den otroligt bra, och enligt mig väldigt förbisedd.
A Blade in the Dark - Lamberto Bava
Min favorit när det kommer till giallos! Eller, är det snarare en slasher? Jaja, i vilket fall som helst så är den otroligt bra, och enligt mig väldigt förbisedd.
Inte direkt förbisedd hos dom som kan sin genrefilm, men visst, ingen som ser på mainstream har sett den.
Inte direkt förbisedd hos dom som kan sin genrefilm, men visst, ingen som ser på mainstream har sett den.
Förbisedd var kanske ett dumt ordval, snarare underskattad kanske. Många giallo-finsmakare verkar ogilla den.
Slår mig varje gång, då jag ser den, att om det skulle göras en remake av den ( vilket jag inte skulle ha något emot ), så hade ju Hugh Jackman varit det bästa valet som Bruno! Tycker att Occhipinti och Jackman är sjukligt lika varandra, haha!
Förbisedd var kanske ett dumt ordval, snarare underskattad kanske. Många giallo-finsmakare verkar ogilla den.
Ja, kanske men Lamberto Bava verkar inte vara så värst uppskattad i allmänt då alla tenderar att jämföra honom med sin far eller andra regissörer som var verksamma under samma period. Inte alls rättvist och han verkar aldrig riktigt ha fått stå på egna ben i folks ögon, dom klankar ned på honom ändå. Jag gillar A Blade in the Dark och har gjort det sen jag såg den första gången vilket är en del år sedan, äger dock DVD:n och kanske borde se om den, minns att musiken är skitbra! Vad de andra få av Flashback giallopublik tycker har jag ingen aning om, filmen verkar aldrig komma till tals här.
Handlar om en body builder som åker till Thailand för att hitta kärleken. En ganska tung dramafilm som berör, och var mycket bättre än vad jag förväntade mig. Det finns en hel del scener som nästan är obehagliga och väldigt obekväma, samtidigt som det finns flera vackra scener. Den här gillade jag!
Ja, kanske men Lamberto Bava verkar inte vara så värst uppskattad i allmänt då alla tenderar att jämföra honom med sin far eller andra regissörer som var verksamma under samma period. Inte alls rättvist och han verkar aldrig riktigt ha fått stå på egna ben i folks ögon, dom klankar ned på honom ändå. Jag gillar A Blade in the Dark och har gjort det sen jag såg den första gången vilket är en del år sedan, äger dock DVD:n och kanske borde se om den, minns att musiken är skitbra! Vad de andra få av Flashback giallopublik tycker har jag ingen aning om, filmen verkar aldrig komma till tals här.
Skulle vara kul om filmen fick ett nytt, bättre dvd-släpp. Köpte min kopia från SubDVD, och kvaliteten är under all kritik. Nästan VHS-kvalitet på ljud och bild, och undertexterna har ett äckligt typsnitt, gör ont i ögonen när man läser texten!
Men, som sagt, filmen verkar ju inte speciellt uppskattad, så jag tror inte att man ska hoppas på en ny release.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!