En fryst pizza som man bara värmer i ugnen kan aldrig bli lika god som en nybakad. Det är väldigt svårt att anpassa ugnsvärmen så att pizzan blir mjuk och god. Det verkar som om hårda kanter är något som man får dras med oavsett vilken temperatur man väljer.
Jo det är sant, men nu var detta mitt i natta och jag hade ingen nybakad pizza framme
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lite OT, men mer intressant är väl hur man kan kasta kartongen och behålla pizzan så pass länge att man inte kommer ihåg hur den skall tillagas. Jag har i all fall inte lyckats med det ännu, och jag har vandrat runt på jorden ganska länge.
Ska försöka förklara.. farsan var på besök för nån månad sen med denna pizza med sig, 3 st pizzor i en kartong.. han kastar kartongen, lägger in 2 pizzor, det blir 1 pizza över som legat i frysen ett tag.
Pizza ska göras på hög värme. I en pizzaugn är det väl sådär 350 grader.
Men en vanlig fryst pizza är det som sagt bara värma tills osten är smält..
.
Ja, när jag gör egenbakad pizza så sätter jag på ugnen på högsta temperatur i god tid. Om jag hade haft en frusen pizza så hade jag gjort på samma sätt och tagit ut pizzan när det såg bra ut.
OK. Det låter trevligt. Testa det här om du har tid någongång:
Pizza (4 stycken)
Ingredienser poolish:
75 g vatten (3/4 dl), 28 grader
25 g jäst
75 g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna durumvete och stenmalet
Ingredienser bortgörning:
325 g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna durumvete och stenmalet
175 g vatten (1 3/4 dl)
10 g havssalt
Abetsgång poolish:
Kontrollera att vattnets temperatur är 28 grader. Lös upp jästen i vattnet och vispa in mjölet till en slät smet. Täck över med plastfilm och låt jäsa 60 minuter i rumstemperatur.
Arbetsgång bortgörning:
Häll mjölet och vatten i en degbunke. Tillsätt poolish och knåda degen på lägsta hastighet i en köksassistent i 13 minuter.
Tillsätt saltet, öka hastigheten och knåda degen ytterligare i 7 minuter till en seg och elastisk deg.
Lägg upp degen på ett mjölat arbetsbord och dela den i fyra lika stora bitar. Rulla till runda och spända bullar. Lägg en bakduk över och låt jäsa till dubbel storlek i ca 2 timmar.
Platta ut degen till en rund platta med hjälp av hadflatan och kavla sedan degen så att den blir riktigt tunn. Tryck tilll med knogarna, 2 cm innanför kanten, så får du den klassiska upphöjda kanten.
Lägg på dina favoritpålägg och grädda helst på en upphettad sten på 250 grader tills pizzorna är gyllenbruna.
~Paul~
PS Det här är Jan Heds recept som jag har kört en variant på med lyckat resultat.
En halvdöd men (propp)mätt och belåten FB05 vill ödmjukast tacka dePaul för både det citerade receptet samt övriga tips och tricks i tråden, såsom att använda en upphettad plåt i brist på ugnsten. Pizzan var helt klart den absolut godaste pizzan jag någonsin ätit ,och trots att mättnaden som följer den snabbt gjorde sig påmind så var jag tvungen att äta upp hela pizzan, därav ”halvdöd”. Tack!
Pizzorna toppades med – i den ordningen - tomatsås, köttfärs, ost, fläskfilé, räkor, tomater och ost, samt även skivade bananer på den ena pizzan.
I övrigt är min tidigare allmänna känsla av underlägsenhet gentemot pizzabagare, sedan jag blev lämnad för en sådan för ett antal år sedan, numera som bortblåst. Kanske utmanar jag till och med inom en snar framtid en kebabbagare på en cook (cock?) off för att återupprätta min tidigare förlorade heder. Tack!
Jag gjorde nyss en pizza, men precis när jag hade plattat degen och skulle ha på tomatsås(eller tomatpuré, jag tycker det är smidigt och gott, felix delikatesskryddade, funkar bra) så kom jag på att jag inte hade någon. Ketchup har jag provat förr, blir inte speciellt bra, men jag hade heinz chilisås som jag använde istället. Jag har precis ätit upp hela och är sugen på en till, det var skillnad mot "vanlig" pizza men det passade himla bra på en skinkpizza. Rekommenderas om ni vill prova något nytt.
Övriga pizzan bestod av standarddeg, 540 g vetemjöl, 300 g vatten, 4 msk olja, jäst och salt, till 4 degar. 135 g gouda och ½ mozarella(dvs ca 2/3 gouda och 1/3 mozarella) och icas tunna kokta påläggsskinka, samt santa marias pizzakrydda.
Jobbar hela tiden med att utveckla mina pizzor och jag har fått många bra tips i den här tråden. Tänkte bidra med enligt mig ett vinnande recept på pizzaddeg respektive pizzasås:
Pizzadeg (6 pizzor):
600 g vetemjöl
3 g jäst
9 g salt
12 g socker (ev. honung)
26 g rapsolja
340 g vatten
Blanda salt socker och vatten i en kastrull och värm upp till rumstemperatur. Rör ut jästen i lite av degspadet och blanda ner det i resten av degspadet. Häll i bunken, tillsätt degspadet och sen vetemjölet och arbeta i maskin på låg hastighet i ca 10 min.
Forma degen till en boll och låt den vila i en bunke under plastfolie i 10 min.
Skär ut degbitar på ca 160 g, runddriv till bollar och låt dem jäsa i ca 30-45 min (i rumsteperatatur) på en bakplåt under plastfolie. Sen låter du pizzadegen jäsa vidare i kylskåpet tills det är dags att baka. Jag brukar göra degen på morgonen om jag ska baka på kvällen.
Sen så är det bara att baka!
Det här receptet ger mig en riktigt god och lättarbetat pizzadeg som går att få riktigt tunn om man
vill!
Pizzasås: (Brukar räcka till 6 pizzor, men kan behöva ökas lite)
3 msk tomatpuré
1,2 dl vatten
1 msk olivolja
2 msk hackad gul lök (brukar mixa den till puré)
1 klyfta vitlök
1/2 tsk oregano
1 tsk basilika
svartpeppar
salt
socker
Börja med att löken lite lätt i oljan, pressa ner vitlöken och tillsätt kryddorna. Häll i vattnet och tillsätt sen tomatpurén. Låt den stå och puttra tills den fått önskvärd konsistens och slutligen smaka av med salt, peppar och lite socker.
Har tänkt att jag ska testa att använda mig av durumvete i min pizzadeg, kanske inte ersätter allt vetemjöl, men tänkte testa hälften iaf. Tror att smaken kan bli ännu bättre. Finns också tankar på att testa att använda vetesurdeg.
OK. Det låter trevligt. Testa det här om du har tid någongång:
Pizza (4 stycken)
Ingredienser poolish:
75 g vatten (3/4 dl), 28 grader
25 g jäst
75 g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna durumvete och stenmalet
Ingredienser bortgörning:
325 g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna durumvete och stenmalet
175 g vatten (1 3/4 dl)
10 g havssalt
Abetsgång poolish:
Kontrollera att vattnets temperatur är 28 grader. Lös upp jästen i vattnet och vispa in mjölet till en slät smet. Täck över med plastfilm och låt jäsa 60 minuter i rumstemperatur.
Arbetsgång bortgörning:
Häll mjölet och vatten i en degbunke. Tillsätt poolish och knåda degen på lägsta hastighet i en köksassistent i 13 minuter.
Tillsätt saltet, öka hastigheten och knåda degen ytterligare i 7 minuter till en seg och elastisk deg.
Lägg upp degen på ett mjölat arbetsbord och dela den i fyra lika stora bitar. Rulla till runda och spända bullar. Lägg en bakduk över och låt jäsa till dubbel storlek i ca 2 timmar.
Platta ut degen till en rund platta med hjälp av hadflatan och kavla sedan degen så att den blir riktigt tunn. Tryck tilll med knogarna, 2 cm innanför kanten, så får du den klassiska upphöjda kanten.
Lägg på dina favoritpålägg och grädda helst på en upphettad sten på 250 grader tills pizzorna är gyllenbruna.
~Paul~
PS Det här är Jan Heds recept som jag har kört en variant på med lyckat resultat.
Är lite trög idag men,är det två olika recept? och vad är poolish?
Invigde min Ankarsrum Assistent Original igår. Vilken skillnad det blev på degen jämfört med min gamla assistent! Fick till en perfekt konsistens direkt och degen var mycket bättre arbetad. Följde receptet från "La Pizza". Slutresultatet blev: http://imageshack.us/photo/my-images/535/p1020801c.jpg/
Invigde min Ankarsrum Assistent Original igår. Vilken skillnad det blev på degen jämfört med min gamla assistent! Fick till en perfekt konsistens direkt och degen var mycket bättre arbetad. Följde receptet från "La Pizza". Slutresultatet blev: http://imageshack.us/photo/my-images/535/p1020801c.jpg/
tomatsås, ost, salami, rödlök och jalapeño
Blev jättegott som vanligt .
Såg nästan ut som en pizza man köper på pizzerian, riktigt smarrigt!