Citat:
Ursprungligen postat av
Irradiate
Oj, det där ser mycket smarrigt ut. Kan du måhända lämna ut recept på deg samt tomatsås?
Har hittat min favoritdeg och den gör jag på följande vis:
Pizzadeg
80 g kallt vatten
3 g färsk jäst
145 g Vinjett vårvetemjöl (gör stor skillnad jämfört med annat mjöl!)
knappt 1/2 tsk salt
1/2 tsk flytande honung
1/2 tsk olivolja
1. Mät upp 80 g vatten i en plastbunke, lös upp jästen i vattnet.
2. Blanda i salt, honung och olivolja.
3. Rör ner mjölet med en slev och knåda sedan degen med mjölade händer. Behövs det så tillsätt lite mjöl, men degen ska vara något kladdig. Jag knådar typ 2-3 minuter - det räcker.
4. Rundriv degen till en boll och lägg i en lätt oljad bunke med lock. Låt jäsa minst 12 h i kylen, gärna 24 h.
Efter mycket experimenterade har detta blivit min favorit när det kommer till...
Tomatsås
1 burk finkrossade tomater (Muttis är absolut bäst)
en skvätt olivolja, kanske 1-2 tsk eller så
1 fint riven vitlöksklyfta
typ 10-12 drag med svartpepparkvarnen (grovlek "mellan")
ett par små nypor Maldons ekrökta flingsalt (detta gör riktigt stor skillnad!)
ett par krm torkad oregano
flytande honung efter smak, typ 1/2-1 tsk
1. Hetta upp oljan i en kastrull.
2. Ner med vitlök, oregano och svartpeppar och låt fräsa en stund för att få ut smakerna ordentligt, men låt inget få färg.
3. Häll i de finkrossade tomaterna och låt koka upp och sedan puttra ett par minuter.
4. Smaka av med Maldons ekrökta salt och eventuellt lite flytande honung för att få lite rundare smak om tomaterna är lite för syrliga.
5. Låt stå så den svalnar lite och mixa sedan så den blir lite rinnigare - blir lättare att bre ut den på pizzan då.
Dag två, när pizzadegen kalljäst klart...
Ta ut bunken med degen ur kylen och låt stå typ en timme i rumstemperatur (fortfarande med locket på). Slå samtidigt på ugnen på max (kör själv 275 grader) och se till att ha en bra baksten i ugnen, ganska högt upp (något högre än mitten). Ställ även ut tomatsåsen en stund innan bakning så den inte är kylskåpskall.
Baka ut pizzan, på med en slev tomatsås och bred ut. Ha på riven ost. Sedan pålägg enligt önskemål. Min favorit är salami, gröna oliver och färsk basilika (fast den färska basilikan ska så klart på efter att pizzan är gräddad). Ha inte på för mycket tomatsås/ost/pålägg - blir bara geggigt.
In med pizzan på den heta bakstenen. Grädda typ 5-6 minuter, eller något mer om ugnen inte går att få upp i mer än 250 grader. Man ser på pizzan när den börjar få färg. Har man inte tillräckligt het ugn så blir oftast osten bränd innan man ser någon färg på själva pizzabotten. Har på senare tid börjat slå på grillelementet den sista minuten så får man lite extra färg och krisp.