Citat:
Ursprungligen postat av ..51..
Bra inlägg!
I mina öron låter det som:
a) det tycks finnas en marknad för kvalitetspizzerior
b) du borde starta en (jag kommer och proväter)
a) det finns det, och det finns en del kvalitetpizzerior, men dom är är för få =(
b) tanken har slagit mig, men jag driver 2 andra företag just, varav en cateringfrma, så det får vänta till ålderns höst. Då kanske man startar en pizzeria bara för att göra bra pizzor och skita i vinsten =)
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Jag vet en skillnad iaf, när du gör pizza hemma kanske du använder 1/2 paket jäst, ett paket jäst räcker till 200 pizzor. iaf hos vår lokala pizzeria.
(Kompis jobbar på ica och en därifrån kom ner o köpte 10 paket jäst varpå han frågade hur många pizzor det räckte till. Bagaren svarade 2000..)
När farsan gjorde degen så hade han 1 paket jäst per påse mjöl, så det låter ganska lite med så lite jäst. Det kan iofs vara förklaringen till varför pizzabottnarna smakar kartong...
Citat:
Ursprungligen postat av hikohiko
Jag håller med dig om det du skriver men inte att anledningen skulle vara att det är andra grupper än juggar, greker och italienare. Anledningen, enligt mig, för att kvaliteten sjunkit är att det finns så himla många fler pizzerior idag jämfört med 15år sedan. Jag tror inte att antalet pizzerior som gör goda pizzor av kvalitet har sjunkit, däremot tror jag att det har tillkommit väldigt många pizzerior där det handlar om att ge ett bra pris och sälja på det och inte goda pizzor av bra råvaror. Restaurangbranschen i allmänhet och pizzeriabranschen i synnerhet har sjukt mycket konkurrans som gör att ägarna tros sig vara tvungna att sänka kvaliten på råvaror för att höja marginalen för att vinna "kriget" men så blir det tyvärr sällan.
Jag vet att en del kvalitétspizzerior har försvunnit pga marginaljakten, men det är som du säger att det helt enkelt finns för många pizzerior. Varför kan dom inte bara laga billig streetfood från sina egna hemländer? det vore awesome!
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDestroy
Det var inga problem för mig att få pizzeriapizzorna att smaka lika jävligt som hemmagjorda pizzor, jag flyttade bara till Göteborg och nu får jag poänglösa hemlagade rövpizzor indränkta i dressing och bearnaisesås oavsett vilken pizzeria jag går till. En fördel är att den största pizza man kan få tag på här i södern ligger på ca 10 gram, så man behöver inte pressa i sig någon större mängd...
Testa Utby pizzeria, Il vagabondo vid allahelgonakyrkan eller San Remo vid torslandakrysset. Vill man ha bra pizza får man åka runt lite, men det här är kvalitetspizzor av högsta grad. Il vagabondo drivs av 3 italienare, en lång och smal, en kort och tjock och en liten och gammal med flaskbottens glasögon. Dom gestikulerar, kollar på italiensk ligafotboll och ser ner lite på dig om du frågar efter såser. Det känns väldigt äkta på något sätt =)
Någon som har några andra tips på kvalitetspizzerior i Gbg?