Ursprungligen postat av chowyunfet
Glömde trådens ursprungliga fråga i min rant och svaren som följde så jag tänkte beskriva hur jag bakar pizza hemma.
Eftersom ugnen är helt annorlunda jämfört med en pizzaugn så har jag valt en annan mer normal väg och skiter lite i att försöka efterlikna en "riktig" pizza. Har således ingen stenplatta eller liknande. Mina pizzor blir relativt lika en panpizza eller en pizza med dubbel botten.
Ugn: 250 grader helvärme
Deg: slå upp vetedeg i rutiga kokboken, ta den degen med vatten, jäst, salt, olja, socker och mjöl. Jäs till dubbel storlek och använd sen.
tomatsås: passerade tomater, socker, oregano, tomatpuré, ketchup, salt, svartpeppar, vitlökspulver, lökpulver, vegeta. sjud i 10 min typ.
ost: riven vanlig jävla hushållsost eller någon gräddost.
Toppings: max 3 st toppings, annars blir det bara gegg. Vissa toppings behöver förberedas lite t ex bacon behöver förstekas lite, oxfilé behöver kryddas och förstekas, kyckling behöver stekas och kryddas innan och samma sak gäller köttfärs.
Tillvägagångssätt:
1. Gör degen och sätt på jäsning.
2. preppa toppings och koka tomatsåsen.
3. Smörj in en plåt eller långpanna med matolja. Anledningen är att man slipper diska pizzaplåt och botten blir krispig som om man hade stek botten. Skitgott. Det kommer dock en liten nackdel i o m att det blir lite störigare att kavla ut degen.
4. dela degen i 3 delar, mycket pizza blir det... och kavla ut så tunt du kan. Man ska börja kunna se plåten genom degen.
5. sprid ut ungefär 1dl av tomatsåsen på pizzan. Ja, det ska inte vara mer, pizzan blir för soggig då.
6. sprid ut den rivna osten, typ en manlig grabba-näve eller 2 kvinnliga små händer.
7. lägg på 1-3 toppings, inte mer. Krydda räknas inte som topping.
8. grädda i 10-15 minuter. Osten ska vara helt smält, toppingen fördig och degen klar. Du kan dubbekolla degen geom att lyfta lite på kanten och kolla botten.
9. ta ut, dra på oregano och låt den stå en stund så att ni inte drabbas av napal-ost-syndromet.
Olika toppingkombinationer som jag gillar:
1. Stekt köttfärs, lök, grillad paprika och tabasco
2. tonfisk i vatten, lök, marinerad kronärtsskocka och oliver
3. strimlad rökt skinka (brukar köpa ändbitar av gallerrökt skinka), annanas (dela upp ringarna i mindra delar), lök och curry.
4. Oxfile, gorgonzola, lök, svamp
5. salami, lök, majs
6. fetaost, oliver, lök, färsk tomat, bacon
7, mozzarellaost (ersätter vanliga osten) grädda och lägg sen på parmaskinka, hyvla lite parmesan, ruccolasallad och dra slutligen på lite bra pesto.
osv.
istället för pizzasallad brukar jag göra en coleslaw.