2011-03-26, 11:31
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Typ samma smak som jag då Brukar göra egen pizza där jag använder hönökaka
Hjälp, jag ryser. Hönökaka kan aldrig bli pizza.
Citera
2011-03-26, 23:19
Medlem
chowyunfets avatar
wow, blast from the past! Min morsa brukade göra pizza på hönökaka, ketchup och hushållsost som grund. Vad jag kommer ihåg så var det ganska gott, jag skulle dock iofs kalla det en varm macka idag kanske =)
Citera
2011-03-28, 18:20
Medlem
Precis dinerat på 1 st calzone och 1 st marghareta. Blev betydligt bättre denna gång, fortfarande rum för förbättringar men går åt rätt håll.

Körde med 60% vatten och degen blev mer smidig, kanske testar någon procent till nästa gång.

En annan fråga dock, får inte den fina färgen på pizzakanten som på köpepizzan, har den inne i ca 6-8min så vågar inte ha den inne mycket längre så man inte får en helt torr sak . Något tips där ?
Citera
2011-03-29, 15:17
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Precis dinerat på 1 st calzone och 1 st marghareta. Blev betydligt bättre denna gång, fortfarande rum för förbättringar men går åt rätt håll.

Körde med 60% vatten och degen blev mer smidig, kanske testar någon procent till nästa gång.

En annan fråga dock, får inte den fina färgen på pizzakanten som på köpepizzan, har den inne i ca 6-8min så vågar inte ha den inne mycket längre så man inte får en helt torr sak . Något tips där ?

O ja, nån enstaka procent hit och dit gör skillnad! Om du fortfarande kör med durum kan du säkert öka på ännu mera - durum suger ju åt sig vatten som en öken gör. Testade att göra pasta hemma med durumvetemjöl och wow vad torra egenskaper mjölet har jämfört med vanligt mjöl.

Om du har ugnsfläkt, kan du testa att brassa på den i slutet av gräddningen.
Det finns även en del som kör med grillfunktionen, men den har jag inte vågat mig på.
Tror att pizzan lätt blir bränd då.
Citera
2011-03-29, 15:18
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chowyunfet
wow, blast from the past! Min morsa brukade göra pizza på hönökaka, ketchup och hushållsost som grund. Vad jag kommer ihåg så var det ganska gott, jag skulle dock iofs kalla det en varm macka idag kanske =)

Har inte testat hönökaka som deg/brödgrund, men däremot har jag testat vanlig hyvlad ost som fungerar utmärkt istället för den rivna sorten. ^^
Citera
2011-03-29, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
O ja, nån enstaka procent hit och dit gör skillnad! Om du fortfarande kör med durum kan du säkert öka på ännu mera - durum suger ju åt sig vatten som en öken gör. Testade att göra pasta hemma med durumvetemjöl och wow vad torra egenskaper mjölet har jämfört med vanligt mjöl.

Om du har ugnsfläkt, kan du testa att brassa på den i slutet av gräddningen.
Det finns även en del som kör med grillfunktionen, men den har jag inte vågat mig på.
Tror att pizzan lätt blir bränd då.

Jo, durum är en jävel på att dra till sig vatten

Ska testa dra på mer blås i ugnen nästa gång, kanske tom att man försöker med grillfunktionen.
Citera
2011-04-01, 23:29
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chowyunfet
Glömde trådens ursprungliga fråga i min rant och svaren som följde så jag tänkte beskriva hur jag bakar pizza hemma.
Eftersom ugnen är helt annorlunda jämfört med en pizzaugn så har jag valt en annan mer normal väg och skiter lite i att försöka efterlikna en "riktig" pizza. Har således ingen stenplatta eller liknande. Mina pizzor blir relativt lika en panpizza eller en pizza med dubbel botten.

Ugn: 250 grader helvärme
Deg: slå upp vetedeg i rutiga kokboken, ta den degen med vatten, jäst, salt, olja, socker och mjöl. Jäs till dubbel storlek och använd sen.
tomatsås: passerade tomater, socker, oregano, tomatpuré, ketchup, salt, svartpeppar, vitlökspulver, lökpulver, vegeta. sjud i 10 min typ.
ost: riven vanlig jävla hushållsost eller någon gräddost.
Toppings: max 3 st toppings, annars blir det bara gegg. Vissa toppings behöver förberedas lite t ex bacon behöver förstekas lite, oxfilé behöver kryddas och förstekas, kyckling behöver stekas och kryddas innan och samma sak gäller köttfärs.

Tillvägagångssätt:
1. Gör degen och sätt på jäsning.
2. preppa toppings och koka tomatsåsen.
3. Smörj in en plåt eller långpanna med matolja. Anledningen är att man slipper diska pizzaplåt och botten blir krispig som om man hade stek botten. Skitgott. Det kommer dock en liten nackdel i o m att det blir lite störigare att kavla ut degen.
4. dela degen i 3 delar, mycket pizza blir det... och kavla ut så tunt du kan. Man ska börja kunna se plåten genom degen.
5. sprid ut ungefär 1dl av tomatsåsen på pizzan. Ja, det ska inte vara mer, pizzan blir för soggig då.
6. sprid ut den rivna osten, typ en manlig grabba-näve eller 2 kvinnliga små händer.
7. lägg på 1-3 toppings, inte mer. Krydda räknas inte som topping.
8. grädda i 10-15 minuter. Osten ska vara helt smält, toppingen fördig och degen klar. Du kan dubbekolla degen geom att lyfta lite på kanten och kolla botten.
9. ta ut, dra på oregano och låt den stå en stund så att ni inte drabbas av napal-ost-syndromet.

Olika toppingkombinationer som jag gillar:

1. Stekt köttfärs, lök, grillad paprika och tabasco
2. tonfisk i vatten, lök, marinerad kronärtsskocka och oliver
3. strimlad rökt skinka (brukar köpa ändbitar av gallerrökt skinka), annanas (dela upp ringarna i mindra delar), lök och curry.
4. Oxfile, gorgonzola, lök, svamp
5. salami, lök, majs
6. fetaost, oliver, lök, färsk tomat, bacon
7, mozzarellaost (ersätter vanliga osten) grädda och lägg sen på parmaskinka, hyvla lite parmesan, ruccolasallad och dra slutligen på lite bra pesto.

osv.

istället för pizzasallad brukar jag göra en coleslaw.

Även om det är en pan-pizza recept du beskriver, finner jag en hel del matnyttiga tips!
Tack.
Citera
2011-04-02, 06:36
Medlem
Gjorde en deep dish pizza i förrgår med samma recept som jag använde till vanliga pizzor, ökade dock vattenmängden till 62-63% och där ligger nog en bra gräns känns det som.

Fyllde den med ~400gr kalkon ~200gr ost och toppen blev krossade tomater med 1pkt mozzarella och ytterligare 50gr riven ost.

Smakade riktigt bra, tror dock att man kan skala ner degmängden kanske med en tredjedel eller något, iaf för den springformen jag använde.
Citera
2011-04-05, 12:05
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Gjorde en deep dish pizza i förrgår med samma recept som jag använde till vanliga pizzor, ökade dock vattenmängden till 62-63% och där ligger nog en bra gräns känns det som.

Fyllde den med ~400gr kalkon ~200gr ost och toppen blev krossade tomater med 1pkt mozzarella och ytterligare 50gr riven ost.

Smakade riktigt bra, tror dock att man kan skala ner degmängden kanske med en tredjedel eller något, iaf för den springformen jag använde.

Ah, det lät gott. Några mumsiga bilder?
Citera
2011-04-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
Ah, det lät gott. Några mumsiga bilder?

Tyvärr, kom på att man nog skulle tagit en bild när jag var halvvägs och då kändes det försent, men lovar en bild på nästa skapelse
Citera
2011-04-05, 12:27
Medlem
bakar sällan egen pizza då den inte kommer i närheten av vad en köpepizza smakar
håller mig till den vanliga flottiga kebakpizzan om de blir pizzaköp!
Citera
2011-04-05, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillsmet
bakar sällan egen pizza då den inte kommer i närheten av vad en köpepizza smakar
håller mig till den vanliga flottiga kebakpizzan om de blir pizzaköp!

Bara att börja öva så blir även de egna pizzorna bra till slut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in