2011-01-23, 20:04
Medlem
christerys avatar
Funderat, det kanske har kommit upp tidigare men .. istället för en stenbit, kan man inte använda plåt/stål? bara dra på en bit alu folie så blir det lite mer hygieniskt. Då kan jag klippa till en 12mm platta på jobbet som passar perfekt till ugnen. Inte mycket för att bearbeta sten nämligen. Skulle troligen sluta i nåt som jag kan ge bort som pussel.
Citera
2011-01-23, 20:17
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Funderat, det kanske har kommit upp tidigare men .. istället för en stenbit, kan man inte använda plåt/stål? bara dra på en bit alu folie så blir det lite mer hygieniskt. Då kan jag klippa till en 12mm platta på jobbet som passar perfekt till ugnen. Inte mycket för att bearbeta sten nämligen. Skulle troligen sluta i nåt som jag kan ge bort som pussel.

För värme-retentionssyftet fungerar nog plåt alldeles utmärkt, men just bak/pizzastenar är lite porösa i ytan och bidrar till en form av mikrocirkulation mellan den och degen och som ger pizzabotten den karaktär man eftersträvar.
Pizzamasters ugnar har t e x en botten som är tillverkad i nån typ av lera som är porös på ett optimalt sätt (enligt dem själva, om man läser deras e-broschyr).
Citera
2011-01-23, 21:58
Medlem
christerys avatar
OK, jag funderade ikring att den lokala pizzerian verkar ju ha en ugn med metall i botten (vad jag kunnat se) och dom är inte äckliga direkt, pizzorna alltså.
Citera
2011-01-24, 01:00
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Risken är att värmeöverföringen blir för bra och du bränner pizzan - men det kan vara värt att testa. Aluminiumfolie låter däremot som någon bra idé - kan lätt gå sönder och fasta på pizzan. Hygienen är knappast ett problem på en plåt som du värmer till ~275 grader.

Blir inte en 12mm platta väldigt tung?
Citera
2011-01-24, 17:20
Medlem
Tänkte lite på att göra egen fryspizzza.
Dvs en pizza som jag lagar sen fryser in och värmer i micro på jobbet.

Finns det någon som har en hunch om hur jag löser det på bästa sätt?
Skall jag grädda pizzan fullt ut?

Kanske grädda botten först och sen lägga på tillbehören för tillagning i micron?

Vad tror ni?
Citera
2011-01-24, 18:37
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magnetofil
Tänkte lite på att göra egen fryspizzza.
Dvs en pizza som jag lagar sen fryser in och värmer i micro på jobbet.

Finns det någon som har en hunch om hur jag löser det på bästa sätt?
Skall jag grädda pizzan fullt ut?

Kanske grädda botten först och sen lägga på tillbehören för tillagning i micron?

Vad tror ni?

Personligen gillar jag inte pizzor som värmts upp i mikron.
Hellre äter jag dem direkt från kylskåpet. Om mikron som finns på jobbet inte har nån "ugnsfunktion" kan du grädda pizzorna fullständigt i din vanliga ugn. Sen kan du bara värma upp dem i mikron.

Om du har en mikro med ugnfunktion, så kan säkert andra fylla i med tips... jag har aldrig använt en mikro med den funktionen.
Citera
2011-01-24, 19:16
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Risken är att värmeöverföringen blir för bra och du bränner pizzan - men det kan vara värt att testa. Aluminiumfolie låter däremot som någon bra idé - kan lätt gå sönder och fasta på pizzan. Hygienen är knappast ett problem på en plåt som du värmer till ~275 grader.

Blir inte en 12mm platta väldigt tung?

Jag kan säga så här! Eftersom jag inte har någon sten att lägga in i min ugn så testade jag att slänga in pizzorna på plåten som värmdes i ugnen och jag hade inget bakplåtspapper utan tog vad jag hittade i lådan. Ochd et var aluminiumfolie. Jag kavlade ut pizzadegen direkt på foliet och sen hivade jag in den på plåten. Och det fungerade hur bra som helst. Man fick vara lite försöiktig när man tog bort pizzan från foliet så att man inte får käften full med det.
Citera
2011-01-24, 20:23
Medlem
christerys avatar
12 mm eller 8 får fundera på det, men klart enklare än att få tag på en sten som passar i ugnen.
Går av sjukskrivningen nu så det kanske är prio 1 när jag återvänder, klippa till en plåtbit å testa.

Vi har massor, så det blir nån spillbit. Skall bara leta fram en tumstock och mäta en plåt hemma först.

Hemgjord pizza som smakar mumma skulle vara en upplevelse. Nu är närmaste kebabhak det jag kan hitta nåt på, finns en som pillar med stenugnsbakad en bit bort som är värt besöket, men dom pizzorna kostar därefter åxå.
Citera
2011-01-24, 22:49
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
12 mm eller 8 får fundera på det, men klart enklare än att få tag på en sten som passar i ugnen.
Går av sjukskrivningen nu så det kanske är prio 1 när jag återvänder, klippa till en plåtbit å testa.

Vi har massor, så det blir nån spillbit. Skall bara leta fram en tumstock och mäta en plåt hemma först.

Hemgjord pizza som smakar mumma skulle vara en upplevelse. Nu är närmaste kebabhak det jag kan hitta nåt på, finns en som pillar med stenugnsbakad en bit bort som är värt besöket, men dom pizzorna kostar därefter åxå.

Jag tror inte att det spelar så stor roll om du tar en plåtbit eller om du använder dig av dom befintliga ugnsplåtarna. Okej en tjockare plåtbit/stenplatta behåller värmen lite bättre men det kan man ju kompensera med att vrida upp tempen i ugnen lite grann innan man slänger in sin pizza och sen vrida ner 20-30 grader.
Citera
2011-01-25, 04:22
Medlem
christerys avatar
Hmm, men varför är stenbitarna så mycket bättre då? mikrocirkulationen?

Och vrida ner värmen? skall väl vara varmt så in i h*vete som jag fattat det.
Citera
2011-01-25, 08:10
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Hmm, men varför är stenbitarna så mycket bättre då? mikrocirkulationen?

Och vrida ner värmen? skall väl vara varmt så in i h*vete som jag fattat det.

Men är det nån mer än säljarna av stenarna som säger att det är så mycket bättre då? Tänk på hur ugnarna ser ut i dom flesta pizzerior. Det är inga stenar i dom däremot har dom värme underfrån. Gör som du vill om du vill skaffa dig en sten men jag tror inte att det blir så stor skillnad. Testa min variant först och jämför resultatet med en eventuell sten.
Citera
2011-01-25, 09:01
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Men är det nån mer än säljarna av stenarna som säger att det är så mycket bättre då? Tänk på hur ugnarna ser ut i dom flesta pizzerior. Det är inga stenar i dom däremot har dom värme underfrån. Gör som du vill om du vill skaffa dig en sten men jag tror inte att det blir så stor skillnad. Testa min variant först och jämför resultatet med en eventuell sten.

De flesta pizzerior har väl Pizzamaster?

Blandrestaurangar, dvs de som serverar annan mat och har pizza som en side-show, kanske kör med vanliga ugnar där botten inte är av sten.

Det blir ingen stor skillnad, det enda jag kan komma på är att pizzans botten blir brun jämnt över hela ytan medan på en sten uppstår det brända fläckar fläckvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in