2014-11-28, 00:42
Medlem
Odamies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Beror din sömlöshet på ångest och oro fungerar xanor lika bra som zolpidem/zoplikon.
För en längre sömn ska du nog välja zoplikon.
Hm, hur menar du med "längre sömn"? Jag vill sova 6-7 timmar då det har visat sig vara en perfekt längd för mig att sova.
Min sömnlöshet beror (så vitt jag vet) varken på ångest eller oro utan bara tankar som flyger runt i huvudet och inte låter mig koppla av och stänga av hjärnan en stund.

Citat:
Men du blir i regel tröttare av z-drogerna, men kan behöva en större dos om du redan blivit benso tolerant av xanor.
Med att bli tröttare av z-drogerna, menar du då när jag ska insomna eller blir jag trött allmänt dagen efter också?
Citera
2014-11-28, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odamie
Hm, hur menar du med "längre sömn"? Jag vill sova 6-7 timmar då det har visat sig vara en perfekt längd för mig att sova.
Min sömnlöshet beror (så vitt jag vet) varken på ångest eller oro utan bara tankar som flyger runt i huvudet och inte låter mig koppla av och stänga av hjärnan en stund.

Med att bli tröttare av z-drogerna, menar du då när jag ska insomna eller blir jag trött allmänt dagen efter också?
I början finns det risk att du känner dig lite sömnig under förmiddagen. Zoplikon ger oftast en underlig smak i munnen som många upplever negativt. Zoplikon sitter i längre och ger dig större chans att sova dom timmar du behöver. Och ja, du blir trött och avslappnad på ett lite annorlunda sätt.
Citera
2014-11-28, 01:06
Medlem
Odamies avatar
Citat:
I början finns det risk att du känner dig lite sömnig under förmiddagen. Zoplikon ger oftast en underlig smak i munnen som många upplever negativt. Zoplikon sitter i längre och ger dig större chans att sova dom timmar du behöver. Och ja, du blir trött och avslappnad på ett lite annorlunda sätt.
Okej, tackar för svaren Antar att det kan inte skada att testa åtminstone. Är på jakt efter det som funkar bäst för min insomning samt min 'hälsa' dagen efter!
Citera
2014-11-28, 01:14
Medlem
Citat:
Okej, tackar för svaren Antar att det kan inte skada att testa åtminstone. Är på jakt efter det som funkar bäst för min insomning samt min 'hälsa' dagen efter!
Dom flesta upplever det vardagliga uppstigandet som kämpigt, stannar du där efter 7-8 timmars sömn är det positivt. Efter en morgondusch kommer du vara lite piggare, även om du sovit med fröken imovane.
Citera
2014-11-28, 01:46
Medlem
Odamies avatar
Citat:
Dom flesta upplever det vardagliga uppstigandet som kämpigt, stannar du där efter 7-8 timmars sömn är det positivt. Efter en morgondusch kommer du vara lite piggare, även om du sovit med fröken imovane.
Är det möjligt att tvinga upp sig låt säga klockan 8 efter 6-7 timmars sömn eller är känslan att vela ligga kvar "lite till" för stor att stå emot?
Väljer jag att "ligga kvar lite till" brukar det blir några timmar till och sover jag mer än 6-7 timmar är det nästan garanterat att jag vaknar med migrän.
Citera
2014-11-28, 02:14
Medlem
Citat:
Är det möjligt att tvinga upp sig låt säga klockan 8 efter 6-7 timmars sömn eller är känslan att vela ligga kvar "lite till" för stor att stå emot?
Väljer jag att "ligga kvar lite till" brukar det blir några timmar till och sover jag mer än 6-7 timmar är det nästan garanterat att jag vaknar med migrän.
Lite mer att ligga kvar kanske, men det är ingen omöjlig uppgift att ta sig upp. Imovane är nog det vanligaste sömnmedel, och dom flesta klarar av att gå upp på morgonen.
Citera
2014-11-28, 02:18
Medlem
Odamies avatar
Citat:
Lite mer att ligga kvar kanske, men det är ingen omöjlig uppgift att ta sig upp. Imovane är nog det vanligaste sömnmedel, och dom flesta klarar av att gå upp på morgonen.
Okej, oftast har jag rätt bra pli på mig själv att tvinga upp mig på morgonen så det går nog bra. Tackar för tipsen!

Det där med den äckliga smaken av Imovane har jag hört förut, den är lite "järn/metallisk" va? Och detta är EFTER man svalt det utan att ha haft munkontakt med tabletten? Finns det något sätt att få bort det?
Eller det kanske inte är så farligt som alla säger? En kopp kaffe så är det löst kanske?
Senast redigerad av Odamie 2014-11-28 kl. 02:36.
Citera
2014-11-28, 05:21
Bannlyst
Citat:
Imovane och dess kusiner (zopiklon etc) har en kort halveringstid på 4 timmar sen är effekterna helt borta ur systemet.
Citera
2014-11-28, 05:44
Medlem
Odamies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBrick1988
Imovane och dess kusiner (zopiklon etc) har en kort halveringstid på 4 timmar sen är effekterna helt borta ur systemet.
Afan, låter perfekt. Det blir definitivt något att testa!
Citera
2014-11-28, 11:01
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:

Hur ska vi veta hur DU reagerar på ett läkemedel? Har du ingen karaktär? Gå upp för f*n eller ligg kvar, valet är ditt. Du bestämmer vad du vill göra med ditt liv. Vill du äta medicin för att kunna sova utan att ta reda på bakomliggande orsaken till ditt sömnproblem så är det upp till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av MrBrick1988
Imovane ÄR Zopiklon, ska det vara så förbannat svårt för vissa här att förstå? Du är ju dessutom över 25år. Zopiklon är den aktiva substansen, förstår du? Sen finns det ett företag som har ett varunamn på Imovane, som innehåller Zopiklon. EXAKT samma aktiva substans.

Sedan finns det kusiner som du säger och dessa heter något annat.

Halveringstiden är på 4-6timmar, det innebär INTE att effekten är borta, utan att halva ämnet är borta. Läs på lite mer innan du försöker hjälpa någon med uppenbara sömnproblem.
Citera
2014-11-28, 17:56
Medlem
AshbergSerDigs avatar
Kom över en karta 5mgare. Har noll tolerans mot bensos och z-analoger.

Sist jag käkade käkade jag 70mg av imovaneshoppens, men då med tolerans, länge sen nu.

Vad tror ni, 10-20mg kanske?
Citera
2014-11-28, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AshbergSerDig
Kom över en karta 5mgare. Har noll tolerans mot bensos och z-analoger.

Sist jag käkade käkade jag 70mg av imovaneshoppens, men då med tolerans, länge sen nu.

Vad tror ni, 10-20mg kanske?
För att sova eller flöddra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in