Flashback bygger pepparkakshus!
2013-08-09, 20:04
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crunkjuice
Verkar omöjligt att få tag i varken Imovane el Stilnoct i Malmö.
Provat vårdcentralen?

Själv har jag legat på dubbla utskriva dosen nu i drygt en vecka vilket är olikt mig.
Har hållt mig 9 dagar av 10 till utskriven dos tidigare under de två år jag haft det på löpande recept.

Fysiskt beroende eller krävs det upprepade påfyllningar under dygnet för att hamna där?

Lär ju få rebound-insomnia utav bara helvete när det en dag är dags att sluta.
Citera
2013-08-09, 20:35
Medlem
Convicteds avatar
Efter en massa medicin skrevs imovane ut tillslut Tog ett tag men nog gick det fan.
Citera
2013-08-09, 21:29
Medlem
Citat:
Verkar omöjligt att få tag i varken Imovane el Stilnoct i Malmö.

Går att fixa. Kolla gula sidorna och gå till någon privat.
Citera
2013-08-09, 22:13
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Provat vårdcentralen?

Själv har jag legat på dubbla utskriva dosen nu i drygt en vecka vilket är olikt mig.
Har hållt mig 9 dagar av 10 till utskriven dos tidigare under de två år jag haft det på löpande recept.

Fysiskt beroende eller krävs det upprepade påfyllningar under dygnet för att hamna där?

Frågade en gång här i tråden på uppdrag av en vän som käkar zopiklon enbart till sömnen om fysiskt bereonde och då blev svaret "Nej" men som du säger, insomnia som heter duga..

Har bara ett fåtal imovane/zopiklon kvar nu (köper mina 'svart' utan recept) så det är lite si och så när man får tag på 20-30 st eller ett 100-p men när man väl har fått köpa 100 stycken är man verkligen lugn ett tag framöver för att man vet att man kan somna precis när man vill...

även om jag har god tillgång på andra benso's som diazepam, klonazepam och alprazolam så fungerar ju inte dessa till att somna in på som zopiklon gör öht.
Citera
2013-08-09, 23:12
Medlem
Citat:
Provat vårdcentralen?

Jo, men eftersom jag är fd missbrukare så får jag ingenting. Har jagat lite utan resultat, vill bara kunna sova haha
Citera
2013-08-10, 00:04
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undervattenfisk
Frågade en gång här i tråden på uppdrag av en vän som käkar zopiklon enbart till sömnen om fysiskt bereonde och då blev svaret "Nej" men som du säger, insomnia som heter duga..

Har bara ett fåtal imovane/zopiklon kvar nu (köper mina 'svart' utan recept) så det är lite si och så när man får tag på 20-30 st eller ett 100-p men när man väl har fått köpa 100 stycken är man verkligen lugn ett tag framöver för att man vet att man kan somna precis när man vill...

även om jag har god tillgång på andra benso's som diazepam, klonazepam och alprazolam så fungerar ju inte dessa till att somna in på som zopiklon gör öht.

Mm förmodligen krävs det större intag eller upprepade intag över dygnet över viss tid för att skapa ett fysiskt beroende så det leder till avtändningsbesvär som är värre än insomnia.
Fast läser man på Engelska wikipedia om Zopiklon så ska tydligen vanliga doser som tas regelbundet i mer än två-tre månader ge fysiskt beroende, eller att det har förekommit.

Tycker imovane fungerar precis som en vanlig bensodiazepin efter den hypnotiska effekten försvunnit(tolerans) Lyckligtvis fungerar den utmärkt att sova på för mig utan hypnotisk effekt.
Men klarar nästan av att somna på all benso, men Imovane är mitt förstahandsval när det gäller sömn.
Citera
2013-08-10, 13:00
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Jo, men eftersom jag är fd missbrukare så får jag ingenting. Har jagat lite utan resultat, vill bara kunna sova haha

Det beror inte på att du är fd missbrukare, det är en myt som odlas med gott resultat här på fb.
Om det inte beror på dig själv(att du egentligen är aktiv missbrukare ex) så beror det helt och hållet på din läkares ovilja.
Det finns hur många som helst som är fd missbrukare som har z-analoger år efter år, jag är en....
Citera
2013-08-10, 15:48
Medlem
undervattenfisks avatar
Citat:
Mm förmodligen krävs det större intag eller upprepade intag över dygnet över viss tid för att skapa ett fysiskt beroende så det leder till avtändningsbesvär som är värre än insomnia.
Fast läser man på Engelska wikipedia om Zopiklon så ska tydligen vanliga doser som tas regelbundet i mer än två-tre månader ge fysiskt beroende, eller att det har förekommit.

Tycker imovane fungerar precis som en vanlig bensodiazepin efter den hypnotiska effekten försvunnit(tolerans) Lyckligtvis fungerar den utmärkt att sova på för mig utan hypnotisk effekt.
Men klarar nästan av att somna på all benso, men Imovane är mitt förstahandsval när det gäller sömn.
Eftersom jag sover så kort stund per gång, alltså jag vaknar upp efter 4 timmar (ibland tidigare) så vaknar man ju upp pigg och mår hur bra som helst, men man lär sig ju till slut att man är påverkad av zopiklonen, men det är riktigt fint om man somnar sent och har tidigt möte eller något, då vaknar man upp och är hur pigg som helst och fortfarande lagom skön av zopiklonen.

Men jag brukar dryga ut med andra benso som sagt, men jag har nå jävla problem med sömnen för tillfället, vad jag än tar så vaknar jag upp hela jävla tiden (men inga problem att somna om efter man käkat lite godis och druckit lite vatten) skumt är det.

Har inte orkat söka läkarhjälp igen, dom säger bara att man är där för att tigga piller... trots att jag sagt att jag vill testa KBT och dom själva sagt att dom misstänker PTSD.
Citera
2013-08-10, 19:27
Medlem
Tjenare! har haft stilnoct utskrivet snart i ett år, men var på avgiftning för 3 månader sen fick diagnos posttraumatisk stress * fått 2 stilnoct 10or varje dag, men ska träffa läkaren om en vecka han vill minska till en stilnoct, har stess 10or 2 ggr per dag med, undrar vad tkr ni att jag ska säga till läkaren för att övertala han att jag behöver mina 2 stillnoct till natten, för kan knappt somna på 2 stilnoct ändå.. mvh
Citera
2013-08-12, 00:18
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Hej. Jag har lite frågor om Imovane.

Jag åt det för två år sedan, fungerade bra i början men jag utvecklade full tolerans (ingen effekt, alltså) redan efter några veckor, så jag slutade. Nyligen var jag på en vårdcentral och fick Zopiklon 5 mg/30 tabletter utskrivet för sömnproblem och - trots två års uppehåll - verkar det fortfarande finnas en tolerans som gör att jag inte får någon effekt alls av Zopiklone.
Har försökt hålla mig till normaldoser, men varit uppe som mest på 20-25 mg (även använt Grape Juice för att boosta, vilket inte fungerade alls).
Det verkar som min tolerans är helt körd på just Imovane/Zopiklon och oavsett hur hög dos jag tar + boozt med grapejuice får jag ingen effekt av tabletterna. Trots långa uppehåll finns toleransen fortfarande kvar.
Kan påpeka att jag tar dem ibland mot insomninssvårigheter och vill ha en liknande tablett som jag kan ta ibland vid tillfälliga sömnssvårigheter. Det primära syfte är inte att trycka i mig en massa tabletter i pundarsyfte, utan jag vil helt ha en skön tablett som jag kan somna in lugnt på samt flumma lite innan sänggåendet.
Så, vad tycker FB, om jag bytte Imovane mot Stillnoct - skulle jag få en bättre effekt då?
Och vad är era erfarenheter om skillnaderna mellan de två läkemedeln?

Mvh FromAnotherPlace
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2013-08-12 kl. 00:21.
Citera
2013-08-12, 01:38
Medlem
Stilnoct (zolpidem) fungerar mycket bättre för mig.
Hemligheten, och med Imovane (zopiklon) också, är att hålla doserna på absolut lägsta nivå. 5 mg alltså.
Senast redigerad av Putsch 2013-08-12 kl. 01:41.
Citera
2013-08-12, 09:51
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Hej. Jag har lite frågor om Imovane.

Jag åt det för två år sedan, fungerade bra i början men jag utvecklade full tolerans (ingen effekt, alltså) redan efter några veckor, så jag slutade. Nyligen var jag på en vårdcentral och fick Zopiklon 5 mg/30 tabletter utskrivet för sömnproblem och - trots två års uppehåll - verkar det fortfarande finnas en tolerans som gör att jag inte får någon effekt alls av Zopiklone.
Har försökt hålla mig till normaldoser, men varit uppe som mest på 20-25 mg (även använt Grape Juice för att boosta, vilket inte fungerade alls).
Det verkar som min tolerans är helt körd på just Imovane/Zopiklon och oavsett hur hög dos jag tar + boozt med grapejuice får jag ingen effekt av tabletterna. Trots långa uppehåll finns toleransen fortfarande kvar.
Kan påpeka att jag tar dem ibland mot insomninssvårigheter och vill ha en liknande tablett som jag kan ta ibland vid tillfälliga sömnssvårigheter. Det primära syfte är inte att trycka i mig en massa tabletter i pundarsyfte, utan jag vil helt ha en skön tablett som jag kan somna in lugnt på samt flumma lite innan sänggåendet.
Så, vad tycker FB, om jag bytte Imovane mot Stillnoct - skulle jag få en bättre effekt då?
Och vad är era erfarenheter om skillnaderna mellan de två läkemedeln?

Mvh FromAnotherPlace
Säg detta till din läkare. Har du fått Imovane och det inte fungerar kommer du också kunna få Stilnoct t.ex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in