Flashback bygger pepparkakshus!
2013-05-27, 16:46
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Intressant, vad betyder det i praktiken? Du verkar veta vad du pratar om.
Jag har alltid varit noga med atta mig till minimidosen, 5 mg zolpidem eller zoplikon, och det fungerar. Jag somnar. Föredrar zolpidem eftersom den inte ger några bieffekter, medan zoplikon gör mig seg i huvudet hela dagen efter, även vid lägsta möjliga dos.
Eftersom jag är mycket nervös tar jag 25 mg lergigan också.
Verkningsmekanismen är ännu inte helt klarlagd, liksom många andra preparat, men en sannolik förklaring till toleransökningen kan vara att antalet GABA-receptorer blir fler till antalet.

Du skriver att du får mindre biverkningar av zolpidem. Zolpidem har kortare halveringstid än zopiklon vilket innebär att en mindre mängd zopiklon finns kvar i kroppen, om än tillräckligt för att vara psykoaktivt, dagen efter.

Tänk på att det är individuellt hur man reagerar på dessa substanser. Var glad att 5 mg zolpidem eller zopiklon är tillräckligt för dig. Lergigan kan vara bra också men nackdelen är att tiden det tar för att få effekt kan vara lång och man kan bli väldigt trött på morgonen eller hela dagen därpå beroende på dos.
Citera
2013-05-27, 21:51
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Jag har sådan tur när det gäller toleransen.
Har ätit nästan varje natt i drygt två år.

I perioder(korta) har jag varit uppe i 10-15mg imovane eller 15-20mg stilnoct.
Vilar man sedan bara två dagar så funkar 5mg imovane till natten i flera veckor innan man behöver höja dosen.
I snitt ligger jag nog på runt 6,25mg zopiklon/natt eller motsvarande

Även om det existerar korstolerans så är jag övertygad om att det tar längre tid att utveckla tolerans om man varvar preparaten, alltid några receptorer som får vila.

Varvar mellan imovane, stilnoct och ibland klarar jag någon natt eller två på enbart antihistaminer.
Ibland har jag tagit någon annan bensodiazepin med.
Nackdelen med stilnoct är att man vaknar efter 4-6h och blir klarvaken, omöjligt att somna om.
Nästan läskigt hur man på en sekund är helt vaken. Så det är bäst dom nätter man ska upp tidigt.

Kan det vara så att jag metaboliserar väldigt snabbt och att det mesta hinner gå ur kroppen innan nästa dos och därav har svårare att utveckla tolerans?
Citera
2013-05-27, 22:03
Etizopapayas avatar
Är så att jag lider av omfattande svettningar på eftermiddagarna.
Kan det vara At symptom från imovanen som jag äter nästan varje natt?

Äter mellan 5-10mg till natten, nästan varje natt.
Är det tillräckligt för att få utsättningsbesvär på dagarna?
Känns lite långsökt.
Citera
2013-05-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Nackdelen med stilnoct är att man vaknar efter 4-6h och blir klarvaken, omöjligt att somna om.
Nästan läskigt hur man på en sekund är helt vaken. Så det är bäst dom nätter man ska upp tidigt.

Kan det vara så att jag metaboliserar väldigt snabbt och att det mesta hinner gå ur kroppen innan nästa dos och därav har svårare att utveckla tolerans?

Nu har jag bara testat Stilnoct en gång men kanske skulle dom funka bättre i kombination med Propavan?

Jag äter Imovane och om jag inte tar en 25mg Propavan två timmar innan läggdags så somnar jag visserligen av Imovanen men vaknar flera gånger per natt (somnar dock om ganska snabbt). Men med kombon Imovane + Propavan kan jag oftast sova 8+ timmar utan att vakna en enda gång eller vakna bara en gång och somna om.

Nackdelen är att man är jävligt seg när man går upp. Tar ungefär en timma och två koppar kaffe innan man är "sig själv" igen.
Citera
2013-05-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 424stil
Nu har jag bara testat Stilnoct en gång men kanske skulle dom funka bättre i kombination med Propavan?

Jag äter Imovane och om jag inte tar en 25mg Propavan två timmar innan läggdags så somnar jag visserligen av Imovanen men vaknar flera gånger per natt (somnar dock om ganska snabbt). Men med kombon Imovane + Propavan kan jag oftast sova 8+ timmar utan att vakna en enda gång eller vakna bara en gång och somna om.

Nackdelen är att man är jävligt seg när man går upp. Tar ungefär en timma och två koppar kaffe innan man är "sig själv" igen.
Jo, det funkar säkert. Jag använder själv Stilnoct (zolpidem), eftersom jag inte mådde bra av Imovane) plus Lergigan, som är prometazinhydroklorid. Lergigan är närbesläktat med Propavan (propiomazin). Zopidem verkar snabbt och funkar BRA tillsammans med Lergigan.

Metacognition vet säkert mycket mer.

Varför är inte Lergigan och Propavan receptfritt? Det finns ingen som helst risk för missbruk. Man kan inte knapra, boffa, snorta, röka eller injicera sånt!
Senast redigerad av Putsch 2013-05-27 kl. 23:15.
Citera
2013-05-27, 23:26
Medlem
muttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoketheherb
Käkade ca 20-25 zoppizar för en dryg månad sedan kanske tog 1-2 veckor o käka dem , i början tog jag 1 , sen vart det fler max 3-4 sista dagarna. Åt även någon under dagtid. Tror ni att jag har fuckat upp de där med toleransen? eller kan jag återgå till att käka 1 till kvällen, tänker inte käka dem dagtid f.rom nu ?

Jag tror aldrig att du kommer bli människa igen tyvärr.
Citera
2013-05-28, 01:29
Medlem
Citat:
Varför är inte Lergigan och Propavan receptfritt? Det finns ingen som helst risk för missbruk. Man kan inte knapra, boffa, snorta, röka eller injicera sånt!

Jag tog en gång 100mg Propavan, sen drack jag 4-5 folköl. Det kanske var en engångsföreteelse eller slump men det kändes nästan som att ha tagit E, jag satt helt lyrisk vid datorn och fick gåshud. Sen blev jag trött och skulle sova men icke, myrkrypen jag fick i benen var obeskrivliga. Jag vred och vände mig och klöste på benen hela natten, nåt av det jobbigaste jag varit med om.

Numera är min tumregel = inte en droppe alkohol kommer i närheten av en enda mg Propavan.
Citera
2013-05-28, 01:32
Etizopapayas avatar
Citat:

Jodå det fungerar bättre att kombinera med antihistaminer, vill jag sova längre brukar jag välja imovane, som funkar bättre för det.
Men när det gäller stilnoct så blir jag klarvaken efter max 6 timmars sömn, även om jag kombinerat med propavan/antihist etc.
Piggare på morgonen efter noct än vad jag är helt utan något

Stilnoct ska ju även kunna väcka folk ur koma, skulle kanske fungera för mig
Citera
2013-05-28, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Stilnoct ska ju även kunna väcka folk ur koma, skulle kanske fungera för mig

Jag har som sagt testat Stilnoct en gång och då i berusningssyfte. Det var en kille som smugglade in ett gäng såna på Mölndals sjukhus på avdelning 204 (tror jag det var). Han sa bara tugga sönder dom här och svälj dom, jag gjorde det och blev helt tvärbäng. Man fick ha mobil på den här avdelningen och jag gick in i folks rum och fotade dom när dom sov på natten. Det kändes som att vara vaken och drömma på samma gång.

Aldrig blivit bäng så på Imovane, bara trött. Föredrar det av en sömntablett. Vill jag bli bäng tar jag nåt annat, helst något jag inte gör helskumma grejer på också.
Citera
2013-05-28, 12:28
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ja om du tycker att både Propavan och Stilnoct fungerar för dig så fungerar dessa även tillsammans. Det är som de flesta skriver, att man får färre uppvaknanden per natt vid användandet av antihistaminer som denna.
Citat:
Metacognition vet säkert mycket mer.
Tack men jag tycker att du gör fina och utförliga inlägg du också!
Citat:
https://www.flashback.org/t858095
Nej men man kan bli ofantligt trött och skulle en ovan person ta exempelvis tre tabletter av valfri sort och sedan ge sig ut på bilfärd så finns risken att det slutar olyckligt.
Citat:
Ursprungligen postat av mutti
Jag tror aldrig att du kommer bli människa igen tyvärr.
Exakt . Han svarade inte på mitt inlägg så han tyckte nog inte att jag var rolig
Citera
2013-05-28, 13:57
Medlem
Tjenare. Är det bara jag som känner av zopiklonen dagen efter? Alltså att man fortfarande är inne i något typ utav "stadium" Man känner sig fumlig och "efterbliven" Jag har svårt att läsa och förstå texter över 14 timmar efter jag intagit tabletten, detta sker när jag endast tagit en (det blir värre när jag käkat fler)
Jag mår inte bra dagen efter, utan bara känner att hjärnan inte fungerar som den borde.

Ska det vara såhär eller är det jag som är extra känslig?
Citera
2013-05-28, 16:42
Medlem
T-L-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varfor-inte
Tjenare. Är det bara jag som känner av zopiklonen dagen efter? Alltså att man fortfarande är inne i något typ utav "stadium" Man känner sig fumlig och "efterbliven" Jag har svårt att läsa och förstå texter över 14 timmar efter jag intagit tabletten, detta sker när jag endast tagit en (det blir värre när jag käkat fler)
Jag mår inte bra dagen efter, utan bara känner att hjärnan inte fungerar som den borde.

Ska det vara såhär eller är det jag som är extra känslig?

Tar jag över 20-25mg zopiklon sent på natten så kan jag vara flöddrad när jag vaknar.
Åt 75mg en gång och hela dagen efter var en minneslucka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in