Det tragiska med dessa läkemedel, då främst Zolpidem (Stilnoct), är att ruset främst är uppenbart för andra, snarare än en själv. Likt övriga bensodiazepiner försvinner hämningar och alla sorters begränsningar, bra som dåliga. Olikt andra bensodiazepiner så försvinner dessa, vilka i många fall mer eller mindre gemensamt skulle kunna kallas mänsklighet, fortare än vad man inser att det sker.
Tar du en Sobril, Xanor eller en Flunitrazepam så kommer du medvetet uppleva en rad förändingar i dig själv såsom trötthet, minskad ångest, ökad social förmåga osv, beroende på dos och situation.
Tar du en stilnoct kommer dina hämningar minskas och dina gränser tunnas ut, men du fattar det inte. Risken är då att du tar fler, särskilt eftersom ditt vett försvinner utan att du vet om det. Efter det, eftersom du inte inser att du är väck som en jävel, fortsätta dosera tabletter och situationen kommer bli än värre. Minnet är borta sedan länge, men det är inget du förstår för tillfället, för du är ju helt normal. På sin höjd lite snurrig kanske, men det beror givetvis på dvärgarna som ligger längs golvet, inte dig. Inget konstigt.
Jag har många gånger varit med om att folk sagt till mig att jag har tagit Stilnoct utan att jag ens varit medveten om det, så allvarlig kan minnesförlusten vara.
Det absolut bästa, om man vill bruka Z-drugs rekreationellt, är att använda Zopiklon och inte zolpidem, men främst är det att låta någon annan dosera åt en, för man själv har i slutändan ingen aning vad man sysslar med. Till skillnad från traditionella bensos så har man ofta själv ingen aning om hur väck man faktiskt är.
Att jag själv under påverkan av Zolpidem - som i vanliga fall är en oerhört lugn, snäll och empatiskt person - på allvar en gång försökte resa till ett angränsande län för att ta livet av en golare, anses åtminstone av mina vänner som bevis nog. Inte för att det gör någon skillnad här där allas tjackballe är över 30cm slak, men ändå...
Anyway, lågdos Imovane under uppsikt strax innan fylla är ju inte helt negativt för ekonomin om man säger så...