Citat:
Ursprungligen postat av
ano123
Kan hålla med om att zolpidem är den bästa sömnmedicinen. Tidigare hade jag ca 30 tabletter (10 mg) per år att ta vid utebliven sömn, men hösten 2024 blev detta alldeles för beroendeframkallande!!! Ska jag skratta eller gråta?
Dom flesta läkare är som robotar, om socialstyrelsen säger zolpidem = beroendeframkallande, så är det så, även om dom inte själva kan förklara varför. Idioter är det. Läkareden tänker ingen i Sverige på, snarare läkar-iden
Citat:
Hippokrates ed eller läkareden är en deontologisk ed som attribuerats till Hippokrates som traditionellt avläggs av läkare och tandläkare. "Läkareden" förekommer i reviderad form i Sverige, samtidigt som det förutsätts att läkarna följer de anvisningar som utges av Socialstyrelsen.
Och allt jävla snack om "beroendeframkallande" vad fan menar dom egentligen? Allt som man tar kan väl klassas som "beroendeframkallande" om man tar det varje dag? Jag har haft sömnproblem i 30års tid, är liksom ingen jävla lek, behöver nåt som funkar långsiktigt , vilket endast Stilnoct gör. Allt det andra skitet är minst lika "beroendeframkallande" om inte värre.
Citat:
Har provat det mesta utom Prometazin (Lergigan) och Mirtazapin
Det är rent gift, man får mardrömmar blir seg och trött i tre dagar efteråt, osv. Bara rent skit.
.
Citat:
Blev erbjuden quetiapin, men vägrade.
Rent gift, men socialstyrelsen(chefen) har väl en deal under bordet. Märkligt att man nu börjar ge ut det till allt och alla, kanske en deal med TEVA (under bordet) som är största tillverkare i Sverige. När AstraZeneca hade patent så rekommenderades det inte förutom som schizofrenimedicin, antipsykotiska. Som man tar självmord av
Citat:
Den 20 juli 2016 uppdaterade FASS bipacksedlarna på kvetiapin över alla doser med att den kan innebära förhöjd självmordsrisk.[
Citat:
Astrazeneca i rättegång om Seroquel
Den 16 februari börjar rättegångar i USA där Astrazeneca anklagas för
att deras psykofarmaka Seroquel bland annat kan ha orsakat diabetes hos 26 000
användare. Företaget anklagas också för att ha marknadsfört preparatet
off-label
https://www.lakemedelsvarlden.se/ast...g-om-seroquel/
Detta är nu socialstyrelsen råd och förstahandsval till folk med sömnproblem 2025????
Vilken läkare med vett i skallen skriver ut detta gift frivilligt? Kanske dom borde bilda någon slags förening för att föra sin talan mot den korrupta socialstyrelsen?
Citat:
On April 27, 2010, AstraZeneca announced that it had reached a $520 million settlement with the United States government to resolve illegal marketing allegations for SEROQUEL (4,5). Specifically, AstraZeneca was accused of marketing SEROQUEL for non-FDA-approved indications such as insomnia and other psychiatric disorders (other than schizophrenia and bipolar disorder). Presently, drug companies are only allowed to market medications for uses approved by the FDA; however, doctors are allowed to prescribe medications for other indications as they deem appropriate, which results in a “gray area” for patients. AstraZeneca denied the allegations but settled with the government to avoid a long, protracted court case. As a result, AstraZeneca is now facing over 25 000 product liability lawsuits related to SEROQUEL, with the majority charging
that S
Citat:
Bytte vårdcentral och fick zopiklon. Dessutom betydligt mer än 30 tabletter per år då den måste tas tidigare på kvällen för att undvika för mycket morgontrötthet. Den är ganska lik zolpidem, förutom två saker.
Jasså fick det det från vårdcentral? Trodde det var i princip omöjligt, jag bråkar med överläkare om att få något så banalt som zolpidem. Zoplikon funkar den med, men är lite "tyngre" tycker jag. Båda är typ samma, men föredrar zolpidem, somnar mer harmoniskt.