2022-03-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blindboyfuller
Z-analoger är guld värda för många, men ska behandlas med stor respekt, historierna om tokerier är många!

Ja, och en situation jag försöker undvika nuförtiden är den när man verkligen behöver sova (av någon anledning), känner sig lugn med att man har tabletter (zolpidem är klart värst för mig), så allt är riggat för en skön natts sömn. Sen tar man nån, vaknar till och tänker ”Det var då själva fan” och tar x antal till, lagomt hög som man är. Sen vaknar man och upptäcker att man uppfunnit två nya maträtter… Lärdom: inte förvara dom på armlängds avstånd från sängen.

Jajamänsan. Har själv t.ex Imovane på recept. Finns hög risk för minnesluckor/blackout vid doser högre än 3 st tabletter Imovane 7,5mg (3 st Imovane/Zopiklon = 22,5mg) om du har låg tolerans.
Senast redigerad av spacedustbobby 2022-03-07 kl. 15:53.
Citera
2022-03-07, 17:01
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Efter 5-6 år utan zolpidem (på recept) fick jag nydligen zoplikon utskrivet, skillnaden på mig är att jag inte käkar en 10 stycken på en kväll utan nu håller mig till EN tablett.

Jag blir lite små seg och ''ünderlig'' som jag bukar bli om jag inte går och lägger mig på direkten utav en tablett. Jag somnar fort vilket är ett plus men vaknar fortfarande flera gånger per natt så hoppas i framtiden att få zolpidem som får mig trött samt ger mig oavbruten sömn.

I går dock tog jag två starköl med zoplikonen och jag kände inte av något utav varken ölen eller zoplikonen, sov ingenting alls. Jag som trodde jag skulle bli lite cp åtminstone? Konstigt
Citera
2022-03-17, 17:28
Medlem
Vet nån varför läkare alltid skriver ut zopiclon till de flesta patienter?

För några år sen fick jag alltid nitrazepam men sen blev nitrazepam något slags licenspreparat som man fick betala ur egen ficka och då bytte min läkare till zopiclon. Sen dess har jag alltid fått zopiclon trots att jag bytt läkare 4-5 ggr.

Vid ett tillfälle har jag fått zolpidem tillsammans med zopiclon. Läkaren tyckte att jag skulle ta zopiclon 5 dagar och zolpidem 5 dagar växelvia för att avvärja tillväjning. Är det vanligt?

Vad finna det annars för fördelar mes zolpidem framför zopiclon? Det enda jag kommer på är den beska/metalliska bismaken men den är väldigt lindrig tycker jag och så gott som försumbar.
Citera
2022-03-17, 20:03
Medlem
Så om jag ska koka ner frågan något: vad avgör om en läkare ska skriva ut zopiklo, zolpidem eller nitrazepam? Förutsatt att läkaren bedömmer att man behöver något starkare preparat och att det inte duger med propavan eller den där antihistaminen som jag inte minns namnet på.

Jag känner till att z-analogerna ursprungligen skapades för att vara mindre beroendeframkallande och orsaka mindre tolerans till skillnad mot vanlig benso, men att det har visat sig att de är både beroendeframkallande och att tolerans uppstår.
Citera
2022-03-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Så om jag ska koka ner frågan något: vad avgör om en läkare ska skriva ut zopiklo, zolpidem eller nitrazepam? Förutsatt att läkaren bedömmer att man behöver något starkare preparat och att det inte duger med propavan eller den där antihistaminen som jag inte minns namnet på.

Jag känner till att z-analogerna ursprungligen skapades för att vara mindre beroendeframkallande och orsaka mindre tolerans till skillnad mot vanlig benso, men att det har visat sig att de är både beroendeframkallande och att tolerans uppstår.

Jag bara spekulerar nu men en anledning till att läkare skriver ut Z-analoger oftare som t.e.x Imovane/Zopiklon & Zoldipem kan möjligtvis bero på att de inte har så hög rekreationsvärde/missbrukspotential som Nitrazepam, Flunitrazepam, Lorazepam m.m.

Alltså att försöka flumma på en Z-analog som Imovane bidrar garanterat till
minnesluckor/blackout men man får inget speciellt "rus" av det.
Citera
2022-03-18, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spacedustbobby
Jag bara spekulerar nu men en anledning till att läkare skriver ut Z-analoger oftare som t.e.x Imovane/Zopiklon & Zoldipem kan möjligtvis bero på att de inte har så hög rekreationsvärde/missbrukspotential som Nitrazepam, Flunitrazepam, Lorazepam m.m.

Jorå, det gäller dock att veta hur mycket man ska ta.
Citera
2022-03-18, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ

Anledningen till att läkaren skriver ut Zopiklon eller Zolpidem är för att Nitrazepam är avregistrerat dvs det finns inte att tillgå i Sverige längre.

Vilket har ställt till det något förjävligt för mig personligen som inte tål Z analoger och nu tvingas sova på Iktorivil och Xanor samt en del annat.

Även Flunitrazepam och Triazolam är avregistrerade preparat så det finns inga renodlade sömnbensodiazepiner kvar på den svenska apoteksmarknaden, så det starkaste läkaren kan skriva ut i sömnväg som är narkotikaklassat är bara insomningstabletterna Zopiklon och Zolpidem.

Att växla mellan dem fungerar faktiskt bra för att hålla nere toleransen.

Skillnaden mellan de två Z analogerna är att Zopiklon sitter i kroppen lite längre, mysfaktorn är större så de går ypperligt att missbruka samt att risken för total blackout är mindre än på Zolpidem men den finns där.

Zolpidem går ur kroppen snabbare, har enligt mig noll mysfaktor och tar du lite för mycket så är risken för blackout med tillhörande minnesförlust väldigt stor.
Citera
2022-03-18, 02:09
Medlem
Citat:

Jag har haft i stort sett alla Bensodiazepiner som har funnits i Sverige på recept och jag kan garantera att det går alldeles ypperligt att flumma på Imovane (Zopiklon).

För mig har Imovane ungefär samma rekreationella värde som typ Xanor eller Temesta.

Rätt dos ger ett rus som slår de flesta renodlade Bensodiazepinerna på fingrarna.

Stilnoct (Zolpidem) däremot skulle jag aldrig våga berusa mig på, då kan precis vad fan som helst hända, med tillhörande minnesförlust.

Dessutom är mysfaktorn noll men skulle jag ta Imovane så är det svårt att hoppa i säng och sova.
Citera
2022-03-18, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squidgame
Jorå, det gäller dock att veta hur mycket man ska ta.

Håller med dig till 100% nu när jag läst de senaste svaren på tråden och jag är helt enkelt bara oerfaren när det gäller Z-Analoger

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Jag har haft i stort sett alla Bensodiazepiner som har funnits i Sverige på recept och jag kan garantera att det går alldeles ypperligt att flumma på Imovane (Zopiklon).

För mig har Imovane ungefär samma rekreationella värde som typ Xanor eller Temesta.

Rätt dos ger ett rus som slår de flesta renodlade Bensodiazepinerna på fingrarna.

Stilnoct (Zolpidem) däremot skulle jag aldrig våga berusa mig på, då kan precis vad fan som helst hända, med tillhörande minnesförlust.

Dessutom är mysfaktorn noll men skulle jag ta Imovane så är det svårt att hoppa i säng och sova.

Ah okej. Visste inte att Imovane hade såpass hög rekreationellt värde.

Jag har Imovane utskrivet på recept och har vid några tillfällen försökt flumma på det men det har alltid slutat med att jag fått en blackout varje gång. Och detta har hänt vid 4-5 olika tillfällen. Har inte vågat ta större mängder än det som är ordinerat av läkaren sedan dess.

Kanske borde experimentera lite och vara mer noggrann med doserna så att jag når önskvärd effekt. Jag vill ju inte flumma varje dag på Imovane, utan det är nånting som jag vill bara testa någon gång.

Jag använder t.ex. Xanor eller Etizolam rekreationellt ibland eftersom jag verkligen gillar effekterna och då syftar jag alltså på den ångestdämpande effekten dom har att erbjuda. De fungerar utmärkt för mig.

Det är nog en smaksak tror jag. Folk föredrar helt enkelt olika typer av bensodiazepiner och man får hitta det som man gillar bäst

Tack för infon du postat @WhiskeyTango84. Istället för att skälla ut mig och kalla mig för en idiot så uppskattar jag att du tar din tid och delar med dig av din erfarenhet.
Citera
2022-03-18, 06:32
Bannlyst
Citat:
Håller med dig till 100% nu när jag läst de senaste svaren på tråden och jag är helt enkelt bara oerfaren när det gäller Z-Analoger

Ah okej. Visste inte att Imovane hade såpass hög rekreationellt värde.

Jag har Imovane utskrivet på recept och har vid några tillfällen försökt flumma på det men det har alltid slutat med att jag fått en blackout varje gång. Och detta har hänt vid 4-5 olika tillfällen. Har inte vågat ta större mängder än det som är ordinerat av läkaren sedan dess.

Kanske borde experimentera lite och vara mer noggrann med doserna så att jag når önskvärd effekt. Jag vill ju inte flumma varje dag på Imovane, utan det är nånting som jag vill bara testa någon gång.

Jag använder t.ex. Xanor eller Etizolam rekreationellt ibland eftersom jag verkligen gillar effekterna och då syftar jag alltså på den ångestdämpande effekten dom har att erbjuda. De fungerar utmärkt för mig.

Det är nog en smaksak tror jag. Folk föredrar helt enkelt olika typer av bensodiazepiner och man får hitta det som man gillar bäst

Tack för infon du postat @WhiskeyTango84. Istället för att skälla ut mig och kalla mig för en idiot så uppskattar jag att du tar din tid och delar med dig av din erfarenhet.
Vad är det för doser du tagit när du fått blackout? Du kan väl testa att ta 15 mg Imovane och inte gå och lägga dig, då blir man lite soft.
Citera
2022-03-18, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Anledningen till att läkaren skriver ut Zopiklon eller Zolpidem är för att Nitrazepam är avregistrerat dvs det finns inte att tillgå i Sverige längre.

Vilket har ställt till det något förjävligt för mig personligen som inte tål Z analoger och nu tvingas sova på Iktorivil och Xanor samt en del annat.

Även Flunitrazepam och Triazolam är avregistrerade preparat så det finns inga renodlade sömnbensodiazepiner kvar på den svenska apoteksmarknaden, så det starkaste läkaren kan skriva ut i sömnväg som är narkotikaklassat är bara insomningstabletterna Zopiklon och Zolpidem.

Att växla mellan dem fungerar faktiskt bra för att hålla nere toleransen.

Skillnaden mellan de två Z analogerna är att Zopiklon sitter i kroppen lite längre, mysfaktorn är större så de går ypperligt att missbruka samt att risken för total blackout är mindre än på Zolpidem men den finns där.

Zolpidem går ur kroppen snabbare, har enligt mig noll mysfaktor och tar du lite för mycket så är risken för blackout med tillhörande minnesförlust väldigt stor.

Trist att dom avregistrerade just dom 3 sömnmedlen. Har du föreslagit till din läkare att kunna få Temesta utskrivet istället för Iktorivil & Xanor kombo för just sömnen?
Citera
2022-03-18, 06:43
Bannlyst
Citat:
Trist att dom avregistrerade just dom 3 sömnmedlen. Har du föreslagit till din läkare att kunna få Temesta utskrivet istället för Iktorivil & Xanor kombo för just sömnen?
Det låter som en klok idé, också att minska på antalet bensodiazepiner h*n tar. Temesta har jag haft på recept och är ett utmärkt sömnmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in