Citat:
Ursprungligen postat av
Aqwsaq
Har du 20 mg/dag utskrivet?
Ja, faktiskt...!
Har haft 15 mg till natten sedan år 2010, men pga många och tidiga uppvaknanden (förmodligen bla pga zopiklonet...), så fick jag för 2 år sedan ok på att ta 15 mg till natten och ytterligare 5 mg när jag typ vaknar vid 3-4 och inte kan somna om.
(Har enormt stor medicintolerans rent allmänt - har prövat precis ALLA antidepressiva även i mycket höga doser, inklusive licensläkemedlet Parnate, en MAOI-hämmare, i 150% av maxdos o med döden som biverkning... utan vare sig effekt eller biverkningar, samt att jag ofta kunnat gå CT utan problem, för att gå på o testa en ny o då ofta även med snabb upptrappning...)
Nåja - jag har kommit på att det (konstigt nog) räcker med 10 mg Zopiklon för mig för att somna (utan större toleransökning) o så tar jag de andra 10 mg när jag vaknar kl 5 (alltid samma tid) med ohållbar ångest. Förmodligen är nog en del pga "rebound-effekt" då zopiklonet gått ur kroppen, så jag vet att det bästa vore att försöka sluta helt. Men jag är i alldeles för dåligt skick just nu... så det handlar om att överleva dagen/varje minut...
Hur som helst - konstigt nog hjälper faktiskt de 10 mg jag tar ofta hela dagen (o minst runt 10 timmar), även om all kunskap säger att de bara borde verka i 4-5 timmar på sin höjd... fast helvetesångesten kommer ju troget tillbaka nästa morgon vid kl 5 ändå...
Nu aningen OT...sorry för det...
Något som är lite konstigt är att jag under åren gått såväl på Oxascand (första åren), Stesolid, Temesta och även Xanor och blivit tolerant på dem alla (tex 6 mg Xanor på recept som jag kunde ta på en gång utan att känna något...), och har alltid då (eller när jag mått bättre) trappat ut och slutat på eget initiativ (i ganska snabb takt och stora steg utan större problem... konstigt...), fast efter något år tyvärr "behövt" börja igen...
Men de senaste 2 åren, då jag haft 3×10 mg Stesolid och inte ens känt av ifall jag tar 30 mg på en gång, även ifall jag haft långa uppehåll... så jag har lagt ner den helt nu0, för större doser känns helt åt helvete. Så jag har kört med min zopiklon-strategi ett tag nu, även om den inte hjälper fullt ut (högre dos krävs, men det lär jag inte få o vill nog heller inte... o jag vågar inte berätta för läkaren hur o i vilket syte jag tar dem, av rädsla för att han inte gillar det o tar bort dem helt...).
Har givetvis tagit Zopiklon i mycket högre doser ibland när det vart totalt överjävligt o det funkar skitbra (överlägset den bästa ångestd-dödaren - FÖR STUNDEN dock...), men jag inser att det heller inte är bra alls... Tror faktiskt den skadar mer på sikt än tex Stesolid (som såklart likt alla benzo o z-analoger även fuckar upp hjärnan över tid)... Vill o kommer trappa ut dem helt när jag mår lite bättre o är starkare....
Hur som helst har jag just fått idén till att be att få prova Iktorivil istället (med ambitionen att kanske bara ta den i typ 2-3 (?) månader inkl nedtrappning, för att komma ur den onda djävulsångest- o totalförlamnings-spiralen)...?!
Kanske 2 mg × 2 (efter att ha läst massa i trådarna här på FB) o då ta en vid 5 o en kanske vid 17...?!
- VAD TROR NI OM DET ????
Har förstått att den verkar funkat på ett litet annat sätt o kan ge effekt även om du har hög tolerans mot Stesolid o Xanor...?!
O många verkar kunna behålla samma dos över lång tid utan att behöva gå upp i dos...?!
Värt att prova i alla fall...?!
Tacksam för era synpunkter!