2022-12-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBVVP35
Om du inte har effekt av 20 mg testa 40 av omeprazole, iaf under 1-2 v och se om det ger effekt.

Zopiklon och Zolpidem är olika substanser, Imovane och Stinoct är väl varunamnen. Båda anses ganska snälla, de hjälper till att somna men gör inget för att bibehålla sömnen dvs om det stora problemet är att man vaknar mitt i natten och inteckna somna om är de helt fel läkemedel. Då finns det bättre såsom Propavan eller mirtazapin.
Nackdelen med Z-preparaten är att det är fruktansvärt vanligt att bli beroende av dem. Därför läkare helt inte skriver ut dem utan föredrar andra alternativ om möjligt, samt skriver i begränsad omfattning och skriver att man inte skall ta dem mer än 2-3 gånger i veckan .

Mitt huvudproblem är att jag inte kan somna. Tar jag inget alls, så brukar det sluta med att jag somnar 15-20 minuter kort innan jag måste kliva upp, men tar jag t.ex. Zopiklon för att somna så sover jag hela natten.

En doktor till mig skrev ut Propavan, men det fick mig inte alls att somna. Blev jävligt hängig och seg, men somnade inte ändå. Desssutom förstörde det dagen efter då jag även blev hängig halva nästa dag. Det totalt förstörde möjligheten att jobba effektivt.

Propavan bör inte skrivas ut till någon alls som jobbar dagen efter och absolut inte till någon som måste köra bil på morgonen. Det är direkt livsfarligt.
Citera
2022-12-27, 17:50
Medlem
KringExs avatar
Om Imovane fungerar och jobbar på samma sätt som andra bensodiazepiner (finns att läsa på fass)
varför skulle då Imovane vara mindre beroendeframkallande än t ex Sobril?
Citera
2022-12-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Om Imovane fungerar och jobbar på samma sätt som andra bensodiazepiner (finns att läsa på fass)
varför skulle då Imovane vara mindre beroendeframkallande än t ex Sobril?

Ingen har väl hävdat att Imovane eller Zopiklon inte är beroendeframkallande?
Citera
2022-12-27, 22:19
Medlem
Inte tagit varken benso eller dessa z-analoger på åratal men kom över en karta ikväll. Tagit 14 mg imovane och är riktigt avslappnad och go. Metallsmaken stör mig inte. Tar dessa som benso, mysigt att titta på film smått flöddrad.

Till natten käkar jag Mirtazapin men ska testa lägga mig utan dem. Är så mysig att lägger jag mig nu lär jag somna direkt.

Edit: Nu är jag uppe i 30 mg och stannar där. Rejält bensad. Mår gött.
Senast redigerad av Skogsvandring 2022-12-27 kl. 23:09.
Citera
2022-12-27, 22:24
Medlem
Jag har aldrig tagit Imovane eller Zopiklon i syfte att bli berusad eller avslappnad utan bara tagit det i samband med sömn. Ibland har det blivit 7 mg ,ibland det dubbla, men skulle aldrig få för mig att ta det än annan tid än när jag ska sova.
Citera
2022-12-28, 14:44
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ingen har väl hävdat att Imovane eller Zopiklon inte är beroendeframkallande?

Nej men många påstår att den inte är lika beroende som t ex Sobril
Citera
2022-12-29, 19:09
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBVVP35
Om du inte har effekt av 20 mg testa 40 av omeprazole, iaf under 1-2 v och se om det ger effekt.

Zopiklon och Zolpidem är olika substanser, Imovane och Stinoct är väl varunamnen. Båda anses ganska snälla, de hjälper till att somna men gör inget för att bibehålla sömnen dvs om det stora problemet är att man vaknar mitt i natten och inteckna somna om är de helt fel läkemedel. Då finns det bättre såsom Propavan eller mirtazapin.
Nackdelen med Z-preparaten är att det är fruktansvärt vanligt att bli beroende av dem. Därför läkare helt inte skriver ut dem utan föredrar andra alternativ om möjligt, samt skriver i begränsad omfattning och skriver att man inte skall ta dem mer än 2-3 gånger i veckan .
OK, jag förstår. Tack för intressant information! Jag fick Imovane utskrivet och det innehåller Zopiklon har jag sett på innehålls förteckningen, men har inte testat dem, för jag har helt enkelt inte vågat. Dels för eventuell vanebildning du skriver om, dels för att mitt grundproblem (som jag ser det) är slembildning i halsen (eller var det kommer ifrån), som gör att jag har svårt att somna, men även vaknar av att jag har svårt att andas. Så jag kan tänka mig att om man sövs via konstgjorda medel, kanske man inte ens vaknar om luftstrupen täpps igen?

Jag har varit hos öron näsa hals-läkare, men de verkar inte kunna göra så mycket. Fick en slemlösande substans som löses i vatten, Acetylcystein, men den gör inte jättemycket nytta tyvärr. Jag kanske får ta det med sjukvården en vända till, annars slutar jag väl som en gammal kollega som inte kunde ligga och sova, utan satt i en fåtölj hela nätterna för att få någon form av vila...
Citera
2023-01-01, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
OK, jag förstår. Tack för intressant information! Jag fick Imovane utskrivet och det innehåller Zopiklon har jag sett på innehålls förteckningen, men har inte testat dem, för jag har helt enkelt inte vågat. Dels för eventuell vanebildning du skriver om, dels för att mitt grundproblem (som jag ser det) är slembildning i halsen (eller var det kommer ifrån), som gör att jag har svårt att somna, men även vaknar av att jag har svårt att andas. Så jag kan tänka mig att om man sövs via konstgjorda medel, kanske man inte ens vaknar om luftstrupen täpps igen?

Jag har varit hos öron näsa hals-läkare, men de verkar inte kunna göra så mycket. Fick en slemlösande substans som löses i vatten, Acetylcystein, men den gör inte jättemycket nytta tyvärr. Jag kanske får ta det med sjukvården en vända till, annars slutar jag väl som en gammal kollega som inte kunde ligga och sova, utan satt i en fåtölj hela nätterna för att få någon form av vila...

Jag kan inte tala för alla, men jag har inte ens Imovane/Zopiklon utskrivet, men använder det ändå nästan dagligen ändå och tycker det är perfekt.

Började när jag för flera år sedan fick grova sömnproblem och frun hade redan haft det innan mig så hon hade fått Zopiklon utskrivet, så jag led och kämpade i flera nätter för att sova och till slut somnade man ju efter 2 sömnlösa nätter och sen började det om igen med 2 nya sömlösa nätter osv.

Efter jag knappt orkade mer så frågade frun om jag inte skulle testa en av hennes Zopiklon... och jag tyckte typ, nej fan heller, jag tar inte sånt skit, men efter en tid till så orkade jag verkligen inte mer och gav upp och testade och sen har det funkat perfekt i typ snart 2 år tror jag.
Citera
2023-01-02, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvandring
Inte tagit varken benso eller dessa z-analoger på åratal men kom över en karta ikväll. Tagit 14 mg imovane och är riktigt avslappnad och go. Metallsmaken stör mig inte. Tar dessa som benso, mysigt att titta på film smått flöddrad.

Till natten käkar jag Mirtazapin men ska testa lägga mig utan dem. Är så mysig att lägger jag mig nu lär jag somna direkt.

Edit: Nu är jag uppe i 30 mg och stannar där. Rejält bensad. Mår gött.

Ska aldrig ta benso igen. Har inget som helst minne av det här inlägget.
Citera
2023-01-02, 16:39
Medlem
Min tolerans har gått upp igen pga Gabapentin. Skiter i vad någon expert har sagt. För mig är det korstolerans mellan gabaP o imovane. Vet inte om denna experten uttalade sig om imovane men.

Antingen kan jag nu satsa på att få en jättehög tolerans o gå vidare med mitt liv utan dessa substanser.

Eller så försöker jag få ner toleransen på imovane. Hur lång tid utan imovane för att få ner toleransen på imovane. Och om jag nu får ner toleransen, kan den sen bli högre även om jag sen bara tar imovane 1 gång i veckan?

Edit: Teoretiskt kan jag fortsätta då toleransen är så pass att det skulle gå men vettefan.

Relevant info:

Först gick min tolerans mot imovane upp av att jag åt imovane 2 gånger i veckan dagtid, några veckor. Sen gick den upp igen då jag under ett par veckor åt imovane och gabapentin under samma vecka.
Senast redigerad av Flashbackwards 2023-01-02 kl. 16:59.
Citera
2023-01-02, 20:30
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvandring
Ska aldrig ta benso igen. Har inget som helst minne av det här inlägget.

Minnesrubbningarna kan vara lite luriga när det gäller dessa preparat.

Finns fall där personer legat sömnlösa och sen tagit Zolpidem med några timmars intervall mellan sömn och uppvaknande. För dessa kan det bli svårare att minnas vad som inträffat under förmiddagen. Det som är anmärkningsvärt är att de kan gå på autopilot och sköta sitt arbete/vardagssysslor relativt bra om arbetsuppgifterna/sysslorna är monotona och inlärda sedan tidigare.
Citera
2023-01-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Min tolerans har gått upp igen pga Gabapentin. Skiter i vad någon expert har sagt. För mig är det korstolerans mellan gabaP o imovane. Vet inte om denna experten uttalade sig om imovane men.

Antingen kan jag nu satsa på att få en jättehög tolerans o gå vidare med mitt liv utan dessa substanser.

Eller så försöker jag få ner toleransen på imovane. Hur lång tid utan imovane för att få ner toleransen på imovane. Och om jag nu får ner toleransen, kan den sen bli högre även om jag sen bara tar imovane 1 gång i veckan?

Edit: Teoretiskt kan jag fortsätta då toleransen är så pass att det skulle gå men vettefan.

Relevant info:

Först gick min tolerans mot imovane upp av att jag åt imovane 2 gånger i veckan dagtid, några veckor. Sen gick den upp igen då jag under ett par veckor åt imovane och gabapentin under samma vecka.
Ja, självklart är det korstolarnas mellan de två.
Vilka doser ligger du av respektive substans?
Själv har jag trappa ner Imovane med hjälp av Gabapentin. Men vet ärligt inte riktigt hur lyckat det är.
Skulle vara intressant om det skulle gå att få någon ekvivalent information mellan de två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in