Citat:
Ursprungligen postat av
EBVVP35
Om du inte har effekt av 20 mg testa 40 av omeprazole, iaf under 1-2 v och se om det ger effekt.
Zopiklon och Zolpidem är olika substanser, Imovane och Stinoct är väl varunamnen. Båda anses ganska snälla, de hjälper till att somna men gör inget för att bibehålla sömnen dvs om det stora problemet är att man vaknar mitt i natten och inteckna somna om är de helt fel läkemedel. Då finns det bättre såsom Propavan eller mirtazapin.
Nackdelen med Z-preparaten är att det är fruktansvärt vanligt att bli beroende av dem. Därför läkare helt inte skriver ut dem utan föredrar andra alternativ om möjligt, samt skriver i begränsad omfattning och skriver att man inte skall ta dem mer än 2-3 gånger i veckan .
OK, jag förstår. Tack för intressant information!

Jag fick Imovane utskrivet och det innehåller Zopiklon har jag sett på innehålls förteckningen, men har inte testat dem, för jag har helt enkelt inte vågat. Dels för eventuell vanebildning du skriver om, dels för att mitt grundproblem (som jag ser det) är slembildning i halsen (eller var det kommer ifrån), som gör att jag har svårt att somna, men även vaknar av att jag har svårt att andas. Så jag kan tänka mig att om man sövs via konstgjorda medel, kanske man inte ens vaknar om luftstrupen täpps igen?
Jag har varit hos öron näsa hals-läkare, men de verkar inte kunna göra så mycket. Fick en slemlösande substans som löses i vatten, Acetylcystein, men den gör inte jättemycket nytta tyvärr. Jag kanske får ta det med sjukvården en vända till, annars slutar jag väl som en gammal kollega som inte kunde ligga och sova, utan satt i en fåtölj hela nätterna för att få någon form av vila...