Zolpidem (stilnoct) och zopiklon (imovane) är ju ganska intressanta att analysera en aning.
Först och främst så fungerar de ju för de flesta. Tar man sin utskrivna dos precis innan man hoppar i sängen och stänger ögonen så somnar man, oftast.
Men när man börjar titta på dem närmre så har de ju en hel del negativa egenskaper. Vi kan börja med zopiklon som ger en otroligt vidrig jävla smak i munnen dagen efter. Varje gång man vaknar upp och dricker ett glas vatten på morgonen så blir man påmind att man tog en tablett kvällen innan och ångrar sig djupt. Sen har ju den en lite längre halveringstid också så råkar man somna sent på natten så kan man känna sig riktigt seg dagen efter. Annars gör den sitt jobb och man somnar. Lite annars egentligen onödigt skitsnack, är ju att om man medvetet är vaken efter lite zopiklon så blir man mest avslappnad och trött, inga större problem. Råkar man ta en tablett för mycket så är det heller inga problem, man blir bara tröttare.
Och då tittar vi på zolpidem som också gör sitt jobb med att få en att bli trött. Den ger en ingen konstig smak i munnen dagen efter och har också kortare halveringstid, men råkar man ta en tablett för mycket så kan man bli helt kocko i skallen och få grova hallucinationer. Jag har själv i mina unga dagar tagit någon stillis för mycket och en gång var jag ute och jagade katter mitt på natten med kökskniv, enbart iklädd kalsonger och mössa. Jag ska ha skrikit något helvetiskt också och väckte upp hela bostadsområdet, noll minne av detta, och tro mig det var inte kul att vakna upp i häktet dagen efter och få allt återberättat. Detta skedde ENBART på ett par stillisar utan någon ingen alkohol inblandad. Ja, ibland undrar man ju vad fan det är i de där tabletterna... extremt potenta och rentav livsfarliga om något skulle gå snett.
Nog med svammel.... nu är jag ingen expert men googlat till mig att båda släpptes runt 1990, och sedan dess har 30 år passerat - och just dessa två är fortfarande två av de mest utskrivna sömnpreparaten världen runt. Även i Sverige finns det många läkare som skriver ut dem som godis. Varför har man tex inte gjort en imovane version 2 utan metalsmaken dagen efter och kortat ner halveringstiden? Man hade väl kunnat ha två st imovane då, en med samma halveringstid som nu och en med stilnocts halveringstid? Och så kunde man ta bort stilnoct, som egentligen känns som en helt sinnessjuk medicin, helt och hållet. Varför har man inte gjort någon förbättring eller kommit ut med något bättre?
Nåja.
Ibland behöver man iallafall något att sova på, så visst slinker även en z-anlog ner då och då. Imovane är bäst men den där jävla smaken dagen efter alltså, den förstör nästan hela dagen