2023-01-03, 21:34
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Min tolerans har gått upp igen pga Gabapentin. Skiter i vad någon expert har sagt. För mig är det korstolerans mellan gabaP o imovane. Vet inte om denna experten uttalade sig om imovane men.

Antingen kan jag nu satsa på att få en jättehög tolerans o gå vidare med mitt liv utan dessa substanser.

Eller så försöker jag få ner toleransen på imovane. Hur lång tid utan imovane för att få ner toleransen på imovane. Och om jag nu får ner toleransen, kan den sen bli högre även om jag sen bara tar imovane 1 gång i veckan?

Edit: Teoretiskt kan jag fortsätta då toleransen är så pass att det skulle gå men vettefan.

Relevant info:

Först gick min tolerans mot imovane upp av att jag åt imovane 2 gånger i veckan dagtid, några veckor. Sen gick den upp igen då jag under ett par veckor åt imovane och gabapentin under samma vecka.

Det är helt korrekt det du skriver i början att Lyrica och Gabapentin är korstolernta med bensodiazepiner och z-drugs
Citera
2023-01-04, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det är helt korrekt det du skriver i början att Lyrica och Gabapentin är korstolernta med bensodiazepiner och z-drugs

Ok!

Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Ja, självklart är det korstolarnas mellan de två.
Vilka doser ligger du av respektive substans?
Själv har jag trappa ner Imovane med hjälp av Gabapentin. Men vet ärligt inte riktigt hur lyckat det är.
Skulle vara intressant om det skulle gå att få någon ekvivalent information mellan de två.

På imovane fick jag förut bra effekt av 22.5 mg (lugnande samt bra effekt mot social oro), nu behöver jag ta 37.5 mg för bra effekt..

Gabapentin har jag bara tagit några gånger så vet inte riktigt, särskilt eftersom toleransen gått upp fort. Fick bra effekt av 600 mg i början, nu vettefan behöver över 1000 mg iaf.
Citera
2023-01-04, 16:00
Medlem
Jag tar just nu 1,5 tablett till natten och en halv tablett på morgonen för att få några extra timmars sömn! I PRINCIP VARJE DAG

Dags att få ner toleransen igen kanske... Blir nog lite lyrica/xanor i helgen i hopp om att skippa denna djävulens Zopiklonen, tråkiga är att man fan inte kan sova utan denna tablett såvida man inte tar benso lr liknande...

Har mitt nästa möte om några veckor och kommer eventuellt föreslå ett byte från Zopiklon då jag känner mig beroende, vad ska jag då föreslå för sömnmedicin! Zolpidem vill jag inte ha, Theralen?? Quetapin behöver ni inte heller nämna!
Citera
2023-01-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Mitt huvudproblem är att jag inte kan somna. Tar jag inget alls, så brukar det sluta med att jag somnar 15-20 minuter kort innan jag måste kliva upp, men tar jag t.ex. Zopiklon för att somna så sover jag hela natten.

En doktor till mig skrev ut Propavan, men det fick mig inte alls att somna. Blev jävligt hängig och seg, men somnade inte ändå. Desssutom förstörde det dagen efter då jag även blev hängig halva nästa dag. Det totalt förstörde möjligheten att jobba effektivt.

Propavan bör inte skrivas ut till någon alls som jobbar dagen efter och absolut inte till någon som måste köra bil på morgonen. Det är direkt livsfarligt.

Citerar mig själv för att nu har det blivit värre för mig. Jag skrev här innan att jag bara har insomningsproblem och kan ligga vaken hela natten i princip, men med Zopiklon så bara jag somnar så sover jag hela natten, men inte senaste tiden.

Nu har det varit jobbigt! Somnar fortfarande på en zopiklon, men vaknar så fort den i princip inte verkar längre vilket kan vara ett par timmar senare. Kan sen inte somna om utan är tvingad att ta en till,sen somnar jag igen, men kan vakna 2 timmar senare igen.

Vad gör man åt det?

Vet bara en sak som gör att jag sover hela natten garanterat och det är rätt bra mängd med alkohol, men det är ju inget bra alternativ.
Citera
2023-01-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymouzzz
Jag tar just nu 1,5 tablett till natten och en halv tablett på morgonen för att få några extra timmars sömn! I PRINCIP VARJE DAG

Dags att få ner toleransen igen kanske... Blir nog lite lyrica/xanor i helgen i hopp om att skippa denna djävulens Zopiklonen, tråkiga är att man fan inte kan sova utan denna tablett såvida man inte tar benso lr liknande...

Har mitt nästa möte om några veckor och kommer eventuellt föreslå ett byte från Zopiklon då jag känner mig beroende, vad ska jag då föreslå för sömnmedicin! Zolpidem vill jag inte ha, Theralen?? Quetapin behöver ni inte heller nämna!
Jag hade Zopiklon 10 mg till natten en vecka i sträck och sedan Zolpidem 10 mg nästföljande vecka.

Det var min doktors idé då de är väldigt närbesläktade men skiljer sig åt en aning kemiskt och jag körde på det dvs Zopiklon och Zolpidem växelvis varje natt i tre år för att hålla toleransen i schack och det funkade klockrent ända tills jag började att gå i sömnen av skiten, fick dem spärrade i journalen och Nitrazepam i utbyte och efter det Xanor v.b till natten.
Citera
2023-01-04, 20:30
Medlem
Citat:
Citerar mig själv för att nu har det blivit värre för mig. Jag skrev här innan att jag bara har insomningsproblem och kan ligga vaken hela natten i princip, men med Zopiklon så bara jag somnar så sover jag hela natten, men inte senaste tiden.

Nu har det varit jobbigt! Somnar fortfarande på en zopiklon, men vaknar så fort den i princip inte verkar längre vilket kan vara ett par timmar senare. Kan sen inte somna om utan är tvingad att ta en till,sen somnar jag igen, men kan vakna 2 timmar senare igen.

Vad gör man åt det?

Vet bara en sak som gör att jag sover hela natten garanterat och det är rätt bra mängd med alkohol, men det är ju inget bra alternativ.
Vet precis hur det känns när sömnen knasar mer än för gemene Svensson. Har stått på både Imovane och Stilnoct men efter lite sömngångsepisoder som kunde ha slutat riktigt illa så blev det Nitrazepam och min doktor var lika ledsen som mig när den avregistrerades.

Sover numera på 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Alimemazin, 5 mg Melatonin samt 0.25 - 0,5 mg Xanor v.b för att boosta det övriga om jag ändå inte däckar.

Vill doktorn inte skriva ut knark så är min favoritkombo 400 mg snabbverkande Quetiapine samt 2 ml Alimemazin för däckar det mig så däckar det typ alla.

Tyckte mycket om den kombinationen men det gjorde inte min kropp så jag fick sluta pga biverkningar dock ovanliga sådana som de flesta slipper och speciellt på lägre Quetiapine doser.
Citera
2023-01-04, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Vet precis hur det känns när sömnen knasar mer än för gemene Svensson. Har stått på både Imovane och Stilnoct men efter lite sömngångsepisoder som kunde ha slutat riktigt illa så blev det Nitrazepam och min doktor var lika ledsen som mig när den avregistrerades.

Sover numera på 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Alimemazin, 5 mg Melatonin samt 0.25 - 0,5 mg Xanor v.b för att boosta det övriga om jag ändå inte däckar.

Vill doktorn inte skriva ut knark så är min favoritkombo 400 mg snabbverkande Quetiapine samt 2 ml Alimemazin för däckar det mig så däckar det typ alla.

Tyckte mycket om den kombinationen men det gjorde inte min kropp så jag fick sluta pga biverkningar dock ovanliga sådana som de flesta slipper och speciellt på lägre Quetiapine doser.

Kombinationer har jag dålig erfarenhet av. Har dock testat Zopiklon (bra), Melatonin (ger mig ingenting), Propavan (från helvetet, blev yrslig och snurrig, men kunde ändå inte somna, sen fortfarande yrslig när jag skulle jobba), Atarax, gjorde ingenting.

Så Zopiklon är det bästa just nu som jag testat och det funkar bra att somna med, men håller ju en inte sovande hela natten då det är rätt kortverkande.

Kan en kombo av Zopiklon och Melatonin funka? Skrev att Melatonin inte gav mig nåt, men jag tyckte jag kände mig mer avslappnad och redo för sömn, men mitt problem är inte att bli trött eller inte.

Kan vara hur jävla trött som helst och ändå ligga vaken hela natten. Jag måste kunna "stänga av hjärnan" så att säga. Det hjälper Zopiklon med, men bara en kort tid.

Andra preparat som Propavan som jag nämnde verkar på sjukt för länge, så även om man tänkt ligga i sängen så länge som 8 timmar, så är 3-4 timmar till förstörda efter det, i alla fall för mig. Kan absolut inte köra bil efter jag vaknat på propavan (edit:Somnar inte ens,samma som att inte ta nåt alls,blir bara yrslig). Då är det bättre att jag dricker en halv box vin innan jag lägger mig.
Citera
2023-01-04, 21:03
Medlem
Citat:
Kan vara hur jävla trött som helst och ändå ligga vaken hela natten. Jag måste kunna "stänga av hjärnan" så att säga. Det hjälper Zopiklon med, men bara en kort tid.
Vet precis hur det är efter att ha gått in i väggen för en massa år sedan och fått min tidigare helt underbar nattsömn totalförstörd eller snarare förmågan att somna och bibehålla sömn.

Efter den stora smällen så kan jag vara hur trött som helst men ändå inte sova mer än någon timma per dygn omedicinerad och så har det varit i bra många år nu dvs hjärnan slår ifrån någon timme per natt men slår på lika fort igen utan min medicin och jag tål doser som hade försatt en vanlig Svensson ur stridbart skick bra länge.

Har dock blivit bättre ändå för tidigare så stod jag på 2 mg Iktorivil, 5 mg Nitrazepam, 2 st Propavan, 2 ml Alimemazin, 4 mg Melatonin, 400 mg Quetiapine samt 15 mg Mirtazapin när det var som allra värst och jag lovar det däckar en elefant av.

Vart väldigt glad när jag förutom Iktorivil som jag mest har ståendes emot ångest bara hade 400 mg Quetiapine samt 2 ml Theralen men det sprack pga biverkningar som läkaren ansåg för hälsovådliga så det fick vi sluta med.

Om du inte däckar på Imovane eller vaknar när de går ur kroppen och vi talar narkotikaklassade läkemedel så kan typ 2 mg Lorazepam alt en lagom dos Diazepam fungera utmärkt då de har en viss sederande effekt utan att för den skullen vara renodlade sömnbensodiazepiner.

Alprazolam dvs Xanor slocknar vissa på också i rätt dos men effekten är relativt kortvarig så risk för nattliga uppvaknanden eller för få sömntimmar finns.

Ser dock inget problem med att testa att kombinera Imovane och Melatonin då det är harmlöst och kan fungera.
Citera
2023-01-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Vet precis hur det är efter att ha gått in i väggen för en massa år sedan och fått min tidigare helt underbar nattsömn totalförstörd eller snarare förmågan att somna och bibehålla sömn.

Efter den stora smällen så kan jag vara hur trött som helst men ändå inte sova mer än någon timma per dygn omedicinerad och så har det varit i bra många år nu dvs hjärnan slår ifrån någon timme per natt men slår på lika fort igen utan min medicin och jag tål doser som hade försatt en vanlig Svensson ur stridbart skick bra länge.

Har dock blivit bättre ändå för tidigare så stod jag på 2 mg Iktorivil, 5 mg Nitrazepam, 2 st Propavan, 2 ml Alimemazin, 4 mg Melatonin, 400 mg Quetiapine samt 15 mg Mirtazapin när det var som allra värst och jag lovar det däckar en elefant av.

Vart väldigt glad när jag förutom Iktorivil som jag mest har ståendes emot ångest bara hade 400 mg Quetiapine samt 2 ml Theralen men det sprack pga biverkningar som läkaren ansåg för hälsovådliga så det fick vi sluta med.

Om du inte däckar på Imovane eller vaknar när de går ur kroppen och vi talar narkotikaklassade läkemedel så kan typ 2 mg Lorazepam alt en lagom dos Diazepam fungera utmärkt då de har en viss sederande effekt utan att för den skullen vara renodlade sömnbensodiazepiner.

Alprazolam dvs Xanor slocknar vissa på också i rätt dos men effekten är relativt kortvarig så risk för nattliga uppvaknanden eller för få sömntimmar finns.

Ser dock inget problem med att testa att kombinera Imovane och Melatonin då det är harmlöst och kan fungera.

Problemet är att jag inte har något alls utskrivet alls utom propavan vilket jag vägrar använda för det är fruktansvärd skit.

Så jag använder min frus Zopiklon och har på egen hand köpt Melatonin receptfritt för att någon rekommenderade det här i forumet, men på egen hand funkade inte melatonin för mig, inte med en eller två tabletter, men kanske kan det vara bra med Zopiklon tillsammans? Who knows? OM ingen vet så lär jag testa det i alla fall,
Citera
2023-01-05, 12:26
Medlem
Är det mindre troligt att man går i sömnen av säg 10-15 mg zolpidem om man kombinerar det med den mest sederande dosen av mirtazapine (7,5 mg). Större chans man ligger kvar i sängen och sover alltså? Eller kan det istället vara farligt så man andas för dåligt?
Citera
2023-01-05, 12:27
Medlem
Citat:
Problemet är att jag inte har något alls utskrivet alls utom propavan vilket jag vägrar använda för det är fruktansvärd skit.

Så jag använder min frus Zopiklon och har på egen hand köpt Melatonin receptfritt för att någon rekommenderade det här i forumet, men på egen hand funkade inte melatonin för mig, inte med en eller två tabletter, men kanske kan det vara bra med Zopiklon tillsammans? Who knows? OM ingen vet så lär jag testa det i alla fall,

Märker du någon skillnad då när du kombinerar det med melatonin?
Citera
2023-01-05, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bastfore
Är det mindre troligt att man går i sömnen av säg 10-15 mg zolpidem om man kombinerar det med den mest sederande dosen av mirtazapine (7,5 mg). Större chans man ligger kvar i sängen och sover alltså? Eller kan det istället vara farligt så man andas för dåligt?
Någon andningsdepression kommer du inte att råka ut för men om du har lite oflyt så förstärker Mirtazapinet Zolpidemeffekten och risken att hitta på dumheter ökar istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in