Citat:
Ursprungligen postat av
Muppety
Är verkligen Stilnoct/Zolpidem så mycket värre än Imovane/Zopiklon? Min läkare är väldigt mot Zolpidem o sa att folk använder det för att bli speedade. Jag bad om Zolpidem men han sa nej, men att jag kunde få Zopiklon istället, jag hade lika gärna kunnat be om Zopiklon direkt, jag kom bara o tänka på Zolpidem först.
Nu använder jag mest 10 mg Zopiklon för att sova middag på dagen, på kvällen funkar Theralen. Men det var en gång som all Zopiklon var slut på apoteken o då skrev han motvilligt ut Zolpidem, o jag är ju rätt nyfiken, så man måste ju testa vad han menar med "speedad" så jag drog i mig 10 st o hinkade 6-7 öl till, men gjorde inget dumt, men fick visserligen en grav minneslucka.
Enligt anhöriga som jobbar på apoteket så går Zolpidem mycket mindre än Zopiklon, så det ligger väl nått i det.
Speedad har jag aldrig blivit av Zolpidem och ingen annan jag känner heller.
Däremot så är risken för minnesluckor, hallisar, sömngång mm vanligare på Zolpidem än på Zopiklon, även på standardoser (och utan alkohol med i bilden) om man har otur.
Sedan så tycker jag Zolpidem är en kass medicin om man jämför med Zopiklon.
Zopiklon har ungefär samma biverkningsprofil men risken att du drabbas av dem är betydligt lägre. Dessutom så har Zopiklon en riktigt fin ångestdämpande effekt som Zolpidem helt saknar (enligt mig).
Halveringstiden på Zolpidem är dessutom såpass kort med så har du svår insomnia så vaknar du efter ett par timmar när när medicinen går ur kroppen.
Jag väljer Zopiklon alla dagar i veckan framför Zolpidem.