2022-05-15, 20:44
Medlem
henkesss avatar
Varning för Zopiklon jag använde det 2 månader standard dos. Hade galet kraftig hallucination trip i ca 6 timmar såg spöken som rörde sig. Fick sova bort det annars hade väl trippen hållt på ytterligare några timmar. Häftig upplevelse men kändes farligt. Glad jag bytte bort Zopiklon till Propavan.
Citera
2022-05-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Varning för Zopiklon jag använde det 2 månader standard dos. Hade galet kraftig hallucination trip i ca 6 timmar såg spöken som rörde sig. Fick sova bort det annars hade väl trippen hållt på ytterligare några timmar. Häftig upplevelse men kändes farligt. Glad jag bytte bort Zopiklon till Propavan.
En biverkan som kan förekomma dock vanligare på Zolpidem dvs Stilnoct.

På dem kan man se allt möjligt trevligt eller otrevligt, även på standardoser med lite otur.
Citera
2022-05-16, 23:49
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess

Fast grejen är ju att du inte skall sitta vaken när du tagit medicinen.
Ta tabletten och gå och lägg dej omedelbart.
Då får du inga hallisar.
Tror man att man kan poppa sömntabletter och sedan "fixa lite hemma" istället för att lägga sej får man ju skylla sej själv.
Citera
2022-05-17, 01:13
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Benso som Nitrazepam, Flunitrazepam, Midazolam och Triazolam används också som sömnmedel och de kan man flumma på. Det är ganska individuellt.
Tack, för flumskolan. Men vad är att flumma?
Citera
2022-05-17, 23:25
Medlem
Sitter med en karta Imovane framför mig, tänkte mysa lite ikv! Har tagit 2 och jag känner mig lite skön nu, bör det fyllas på ytterliggare?

Har dessvärre inga folköl ;S

Update 20 mg nu, inväntar ett tag och ser om det ger in sig mer
Senast redigerad av anonymouzzz 2022-05-18 kl. 00:18.
Citera
2022-05-18, 11:00
Medlem
Muppetys avatar
Är verkligen Stilnoct/Zolpidem så mycket värre än Imovane/Zopiklon? Min läkare är väldigt mot Zolpidem o sa att folk använder det för att bli speedade. Jag bad om Zolpidem men han sa nej, men att jag kunde få Zopiklon istället, jag hade lika gärna kunnat be om Zopiklon direkt, jag kom bara o tänka på Zolpidem först.

Nu använder jag mest 10 mg Zopiklon för att sova middag på dagen, på kvällen funkar Theralen. Men det var en gång som all Zopiklon var slut på apoteken o då skrev han motvilligt ut Zolpidem, o jag är ju rätt nyfiken, så man måste ju testa vad han menar med "speedad" så jag drog i mig 10 st o hinkade 6-7 öl till, men gjorde inget dumt, men fick visserligen en grav minneslucka.

Enligt anhöriga som jobbar på apoteket så går Zolpidem mycket mindre än Zopiklon, så det ligger väl nått i det.
Citera
2022-05-18, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Är verkligen Stilnoct/Zolpidem så mycket värre än Imovane/Zopiklon? Min läkare är väldigt mot Zolpidem o sa att folk använder det för att bli speedade. Jag bad om Zolpidem men han sa nej, men att jag kunde få Zopiklon istället, jag hade lika gärna kunnat be om Zopiklon direkt, jag kom bara o tänka på Zolpidem först.

Nu använder jag mest 10 mg Zopiklon för att sova middag på dagen, på kvällen funkar Theralen. Men det var en gång som all Zopiklon var slut på apoteken o då skrev han motvilligt ut Zolpidem, o jag är ju rätt nyfiken, så man måste ju testa vad han menar med "speedad" så jag drog i mig 10 st o hinkade 6-7 öl till, men gjorde inget dumt, men fick visserligen en grav minneslucka.

Enligt anhöriga som jobbar på apoteket så går Zolpidem mycket mindre än Zopiklon, så det ligger väl nått i det.
Speedad har jag aldrig blivit av Zolpidem och ingen annan jag känner heller.

Däremot så är risken för minnesluckor, hallisar, sömngång mm vanligare på Zolpidem än på Zopiklon, även på standardoser (och utan alkohol med i bilden) om man har otur.

Sedan så tycker jag Zolpidem är en kass medicin om man jämför med Zopiklon.

Zopiklon har ungefär samma biverkningsprofil men risken att du drabbas av dem är betydligt lägre. Dessutom så har Zopiklon en riktigt fin ångestdämpande effekt som Zolpidem helt saknar (enligt mig).

Halveringstiden på Zolpidem är dessutom såpass kort med så har du svår insomnia så vaknar du efter ett par timmar när när medicinen går ur kroppen.

Jag väljer Zopiklon alla dagar i veckan framför Zolpidem.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-18 kl. 12:16.
Citera
2022-05-18, 12:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety

Var torsk på Zolpidem för typ 6-7år sen. Blev beroende o kunde inte lägga mig utan. Gjorde en CT efter ca 10månader sen zopiklon vid behov. Funkar mycket bättre.
Men angående speedad så märkte ja främst av minnesluckorna. Jag slängde i mig ca 30min innan läggdags för o lägga mig med effekten, fick hallisar ibland, ofta minnesluckor. De va lite obehaglig o få en vanlig tisdag liksom.
Nu var de som sagt flera år sen så minns inte exakt känslan jämfört med imovane men med imovane blir ja mest lugn av och mer avslappnad.

Finns ju sjuka historier i tråden på vad folk gjort när dom slängt i sig större mängd o sen alkohol med.
Citera
2022-05-18, 14:21
Medlem
Då jag i åratal slutade sova på imovane och istället tog det för att må "bättre" lär man sig hantera sitt missbruk. Samtidigt kan jag göra uppehåll 4 veckor tills jag kör en "3-dagars". För mig är ett 30 tal tabletter något jag delar upp på minst 3 dagar numera. Kan inte sluta utan ser fram emot nästa gång jag hämtar ut receptet,dessa dagar lyfter den gråa vardagen. Euforisk känsla tycker jag är mer riktigt namn än flumma.
Citera
2022-05-18, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Speedad har jag aldrig blivit av Zolpidem och ingen annan jag känner heller.

Däremot så är risken för minnesluckor, hallisar, sömngång mm vanligare på Zolpidem än på Zopiklon, även på standardoser (och utan alkohol med i bilden) om man har otur.

Sedan så tycker jag Zolpidem är en kass medicin om man jämför med Zopiklon.

Zopiklon har ungefär samma biverkningsprofil men risken att du drabbas av dem är betydligt lägre. Dessutom så har Zopiklon en riktigt fin ångestdämpande effekt som Zolpidem helt saknar (enligt mig).

Halveringstiden på Zolpidem är dessutom såpass kort med så har du svår insomnia så vaknar du efter ett par timmar när när medicinen går ur kroppen.

Jag väljer Zopiklon alla dagar i veckan framför Zolpidem.

Håller helt med. Zopiklon ger (oftast) en väldigt bra ångestdämpande effekt.
Tycker dock den kan slå lite olika, vissa dagar känner jag knappt av att jag tagit, vissa känns det väldigt skönt och ångestfyllt och som ett rus.
Citera
2022-05-19, 00:54
Medlem
Sitter med 20 mg Imovane och nödraketer (3,5or) mår finfint! Passande en vardagskväll!

Undrar som vissa andra över om 10 millisarna från Fs är något att ha?
Jag har på recept men känner att förnya lagret lite med dessa inom kort
Citera
2022-05-20, 07:36
Bannlyst
Klarar inte av imovane pga den hemska smaken i munnen dagen efter. Ibland blir jag till och med tvungen att spy pga hur vidrigt det känns i käften, det smakar bokstavligen talat röv. Man undrar ju varför de inte kunde undvika denna bieffekt när den togs fram...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in