Citat:
Ursprungligen postat av
blaha95
Vad säger du då om dem som knaprat Propavan , Atarax eller likande läkemedel natten innan de kör bil?
Där kan man snacka om fara i trafiken.
Men de är ju inte narkotika så det är lugnt.
Effekten av Imovane och Stilnoct har ju redan avtagit när du vaknar så även om du har spår av medicin kvar i blodet så är du ju nykter när du vaknar.
Skulle du bli stannad och testad så skulle du potentiellt sett kunna åka på drograttfylleri om du har rester av Z analoger i blodet och kör vårdslöst pga halveringstiden men effekten av läkemedlet har ju avtagit sedan länge.
Personligen har jag inte upplevt några problem med att köra varken bil eller MC med terapeutiska doser Bensodiazepiner i blodet dagtid eller på Z analoger dagen efter då jag stod på dem.
Nozinan däremot och andra Neuroleptika i högdos skulle jag aldrig sätta mig bakom ratten på, det skulle vara livsfarligt.
Har kört en gång dagen efter jag stod på 300 mg Nozinan till natten samt 2 ml Theralen och det var ingen bra idé kan jag säga.
Å andra sidan var det ingen bra idé att ens gå ut och gå en promenad i det tillståndet heller med risk för akut blodtrycksfall och risk för avsvimning mitt i steget samt att man vinglade fram som en alkis och kunde inte gå längre än ett par 100 m innan det började bli riktigt jobbigt.
Måste ju vara 1000 tals vanliga svenssons som tar Imovane eller Stilnoct till natten och jag antar att de flesta av dem har ett jobb och att många inte direkt åker kollektivt.