2022-04-29, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Förmodligen lika starkt som första gången fast utan "nykänslan". Lite som att träffa sin älskade efter några månaders frånvaro...

Haha wtf man känner ju ingenting på imovane förutom att man bara somnar? De är inte som Xanax direkt
Citera
2022-04-30, 07:13
Medlem
Nån här som fått hängande ögonlock av imovane(miss)bruk?

Tips: Googla på benzo droopy eyelids
Citera
2022-04-30, 07:49
Medlem
KringExs avatar
När man lägger en tablett sublingualt (under tungan) så brukar verkningstiden ibland bli dubbelt så kort än vid oralt intag. I gengäld så peaker den mycket hårdare (högre Tmax-värde)
Brukar ni ta Imovane/Zopiclone sublingualt eller oralt?
Senast redigerad av KringEx 2022-04-30 kl. 08:15.
Citera
2022-04-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
När man lägger en tablett sublingualt (under tungan) så brukar verkningstiden ibland bli dubbelt så kort än vid oralt intag. I gengäld så peaker den mycket hårdare (högre Tmax-värde)
Brukar ni ta Imovane/Zopiclone sublingualt eller oralt?

Analt eller snorta!
Citera
2022-04-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Får alltid nej hos doktorn fast jag har verkliga sömnproblem. Får propavan som gör mig bara dåsig. Immovane sover jag gött på och alltid trevligt att spara ihop några och unna sig några stycken extra en kväll.

Vad säger ni till er läkare? Finns det något som man kan säga som inte läkaren kan neka mig immovane?
Det är svårt att "övertala" sig till narkotikaklassad medicin numera.

Förr räckte det med att man sa att man fick en hemsk hangover av tex Propavan så blev det Imovane eller Stilnoct istället utan tjafs.

Sa man att det inte heller fungerade så var det inte omöjligt att få Rohypnol / Flunitrazepam.

Idag är de såpass restriktiva så att du i många fall måste ha en såpass grav sömnstörning så att du inte kan fungera normalt utan den typen av medicin.

Jag har grav insomnia i journalen och mitt första recept på Imovane var 8 st 100 pack a 5 mg att tas två åt gången till natten utan uttagsintervall.

Tilläggas kan att jag sedan jag gick in i väggen inte kan sova naturligt omedicinerad och har vart inlagd flera ggr pga grav sömnbrist.

I stort sett alla jag känner som har Imovane eller Stilnoct på recept just nu har rätt så grava samt väldokumenterade sömnproblem.

Personligen äter jag inte medicinen längre då jag efter 3 år började hitta på fuffens i sömnen (på standardoser) och fick den utbytt mot Nitrazepam och senare Xanor v.b.
Citera
2022-05-01, 06:17
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoopingTheLoop
Analt eller snorta!

Jävligt bortkastat när den har så pass bra peroral biotillgänglighet
Senast redigerad av KringEx 2022-05-01 kl. 06:21.
Citera
2022-05-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jävligt bortkastat när den har så pass bra peroral biotillgänglighet

Ursäkta mitt tramsiga inlägg. Får prova den perorala biotillgängligheten vid tillfälle.
Citera
2022-05-02, 10:32
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoopingTheLoop
Ursäkta mitt tramsiga inlägg. Får prova den perorala biotillgängligheten vid tillfälle.

Den är på omkring 80%
Citera
2022-05-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Du yrar i nattmössan. Tar man sina bensodiazepiner enligt doktorns ordination, och sköter sig i övrigt, så kan man stå på sin medicin ett helt liv.

Sluta sprid skräckpropaganda. Visst kan det vara svårt att trappa ut benso, men det går bra för den stora majoriteten. Dessutom är bensodiazepiner ett relativt ogiftigt preparat.

Håller helt med dig.

Denna skräckpropaganda är tröttsam.
Citera
2022-05-11, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Tillägg till mitt föregående inlägg: Socialstyrelsen har nu skickat ut nya restriktioner om Benso eftersom det förekommer så mycket missbruk. Har vänner som har fått sluta rakt av, därför att läkarna ville skydda sig själva. Vissa psykiatriska mottagningar vägrar nu att skriva ut Benso.

Och en mycket känslig fråga: Ska man köra bil med Benso i kroppen? Eller om man tog en sömntablett 10 timmar tidigare? Man kan känna sig flummig och koncentrationssvårigheter. Jag körde bil med Benso i kroppen (men inte sömntabletter) i flera år, och är så tacksam att ingenting hände. Min bilkörning blev aggressiv, och för många onödiga omkörningar. Och händer det en olycka, så spelar det ingen roll om man har recept eller inte. Det blir drogfylla i vilket fall som helst.

Och som jag har skrivit förut, redan efter ett par veckor kan man bli beroende. Eller tolerans med obehagliga symtom eftersom hjärnan skriker efter en högre dos och man kan inte sova. Så jag blir bekymrad när mina vänner tror att "den lilla smulan" är ofarlig. Men jag kommenterar inte detta, jag vet ju hur jag själv reagerade.

Jag vill inte verka som en moraltant, alla har en fri vilja. Men efter att ha fått det utskrivet i flera år, så förstår jag nu i efterhand vad de ställde till med.

Vad säger du då om dem som knaprat Propavan , Atarax eller likande läkemedel natten innan de kör bil?

Där kan man snacka om fara i trafiken.

Men de är ju inte narkotika så det är lugnt.
Citera
2022-05-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Vad säger du då om dem som knaprat Propavan , Atarax eller likande läkemedel natten innan de kör bil?

Där kan man snacka om fara i trafiken.

Men de är ju inte narkotika så det är lugnt.

Effekten av Imovane och Stilnoct har ju redan avtagit när du vaknar så även om du har spår av medicin kvar i blodet så är du ju nykter när du vaknar.

Skulle du bli stannad och testad så skulle du potentiellt sett kunna åka på drograttfylleri om du har rester av Z analoger i blodet och kör vårdslöst pga halveringstiden men effekten av läkemedlet har ju avtagit sedan länge.

Personligen har jag inte upplevt några problem med att köra varken bil eller MC med terapeutiska doser Bensodiazepiner i blodet dagtid eller på Z analoger dagen efter då jag stod på dem.

Nozinan däremot och andra Neuroleptika i högdos skulle jag aldrig sätta mig bakom ratten på, det skulle vara livsfarligt.

Har kört en gång dagen efter jag stod på 300 mg Nozinan till natten samt 2 ml Theralen och det var ingen bra idé kan jag säga.

Å andra sidan var det ingen bra idé att ens gå ut och gå en promenad i det tillståndet heller med risk för akut blodtrycksfall och risk för avsvimning mitt i steget samt att man vinglade fram som en alkis och kunde inte gå längre än ett par 100 m innan det började bli riktigt jobbigt.

Måste ju vara 1000 tals vanliga svenssons som tar Imovane eller Stilnoct till natten och jag antar att de flesta av dem har ett jobb och att många inte direkt åker kollektivt.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-05-11 kl. 22:35.
Citera
2022-05-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Effekten av Imovane och Stilnoct har ju redan avtagit när du vaknar så även om du har spår av medicin kvar i blodet så är du ju nykter när du vaknar.

Skulle du bli stannad och testad så skulle du potentiellt sett kunna åka på drograttfylleri om du har rester av Z analoger i blodet och kör vårdslöst pga halveringstiden men effekten av läkemedlet har ju avtagit sedan länge.

Personligen har jag inte upplevt några problem med att köra varken bil eller MC med terapeutiska doser Bensodiazepiner i blodet dagtid eller på Z analoger dagen efter då jag stod på dem.

Nozinan däremot och andra Neuroleptika i högdos skulle jag aldrig sätta mig bakom ratten på, det skulle vara livsfarligt.

Har kört en gång dagen efter jag stod på 300 mg Nozinan till natten samt 2 ml Theralen och det var ingen bra idé kan jag säga.

Å andra sidan var det ingen bra idé att ens gå ut och gå en promenad i det tillståndet heller med risk för akut blodtrycksfall och risk för avsvimning mitt i steget samt att man vinglade fram som en alkis och kunde inte gå längre än ett par 100 m innan det började bli riktigt jobbigt.

Måste ju vara 1000 tals vanliga svenssons som tar Imovane eller Stilnoct till natten och jag antar att de flesta av dem har ett jobb och att många inte direkt åker kollektivt.

Jag håller helt med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in