2021-02-15, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelito
Vad finns det för strategier för den som behöver förlänga sömnen på zopiklon? Jag vaknar i regel efter 4h utan att kunna somna om. Har tidigare delat tabletten och doserat den en halvtimma isär vilket fungerat för ett mjukande insomnande som jag kan sova längre på, men upprepade doseringar verkar kunna bidra till tolerans. Och dosökning gör ingen skillnad.

•Grapefruktjuice (inhiberar cyp3a4)
•Kombinera med antihistamin som t.ex. Theralen.
•Dosera tillsammans med måltid (försämrad insomningseffekt?)

Vad har ni för erfarenhet av dessa, eller andra, strategier?
När jag stod på Zopiklon enbart så upplevde jag samma problem.

Det finns en uppsjö av mediciner du kan kombinera din Zopiklon med för bättre effekt tex Propavan, Theralen, Mirtazapin mfl.

Är du känslig för sömnmedel så kan det räcka med en Propavan eller två, en ml Theralen eller 15 mg Mirtazapin.

Det där med sömnmediciner är så satans individuellt.

Den medicinkombon jag står på nu hade förmodligen försatt en medelsvensson ur stridbart skick i typ 2 dygn medans jag vaknar pigg och glad efter ca 8 timmars sömn utan hangover
Citera
2021-02-16, 10:31
Medlem
Jontelitos avatar
De antihistaminer jag testat har gett mig ångest vilket jag antar beror på dopaminantagonism. Noradrenerga effekten av mirtazapin är inte heller något som skulle fungera för mig i längden. Letar efter rena antihistaminer. Doxylamin ser bäst ut hittills men finns tyvärr inte i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
När jag stod på Zopiklon enbart så upplevde jag samma problem.

Det finns en uppsjö av mediciner du kan kombinera din Zopiklon med för bättre effekt tex Propavan, Theralen, Mirtazapin mfl.

Är du känslig för sömnmedel så kan det räcka med en Propavan eller två, en ml Theralen eller 15 mg Mirtazapin.

Det där med sömnmediciner är så satans individuellt.

Den medicinkombon jag står på nu hade förmodligen försatt en medelsvensson ur stridbart skick i typ 2 dygn medans jag vaknar pigg och glad efter ca 8 timmars sömn utan hangover
Citera
2021-02-16, 10:51
Medlem
Citat:
De antihistaminer jag testat har gett mig ångest vilket jag antar beror på dopaminantagonism. Noradrenerga effekten av mirtazapin är inte heller något som skulle fungera för mig i längden. Letar efter rena antihistaminer. Doxylamin ser bäst ut hittills men finns tyvärr inte i Sverige.
Har du testat en låg dos neuroleptika som komplement ? En liten dos Quetiapine kanske skulle funka, eller i värsta fall Nozinan.

Quetiapine har en rätt skön sederande effekt och hyfsat kort halveringstid jämfört med alternativen.

Nozinan brukar tvärdäcka de flesta men halveringstiden är lång och de flesta får en djävulsk hangover.
Citera
2021-02-16, 12:20
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Ge fan i neuroleptika om du inte är schizofren.

Det är ett rävgift som efter ett kontinuerligt bruk kan jag ge parkinsonism.
Citera
2021-02-16, 14:24
Bannlyst
Citat:
Vad finns det för strategier för den som behöver förlänga sömnen på zopiklon? Jag vaknar i regel efter 4h utan att kunna somna om. Har tidigare delat tabletten och doserat den en halvtimma isär vilket fungerat för ett mjukande insomnande som jag kan sova längre på, men upprepade doseringar verkar kunna bidra till tolerans. Och dosökning gör ingen skillnad.

•Grapefruktjuice (inhiberar cyp3a4)
•Kombinera med antihistamin som t.ex. Theralen.
•Dosera tillsammans med måltid (försämrad insomningseffekt?)

Vad har ni för erfarenhet av dessa, eller andra, strategier?
Vad är det för dos du tar? Testa högre initial dos, alt. ta en halv eller en hel tablett när du vaknar.
Citera
2021-02-16, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Inga problem alls, jag fick utskrivet Imovane med dosering 37,5 mg av min vårdcentralsläkare så inga problem alls. Fungerade dock inte så fick 30-50mg Stilnoct istället.
What? 22.5 mg Zopiklon och 30 mg Zolpidem är normal maxdos. Varför fick du så höga doser?
Citera
2021-02-16, 14:26
Bannlyst
Citat:
Atarax? Lergigan?
Citera
2021-02-16, 16:01
Medlem
Jontelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Har du testat en låg dos neuroleptika som komplement ? En liten dos Quetiapine kanske skulle funka, eller i värsta fall Nozinan.

Quetiapine har en rätt skön sederande effekt och hyfsat kort halveringstid jämfört med alternativen.

Nozinan brukar tvärdäcka de flesta men halveringstiden är lång och de flesta får en djävulsk hangover.

Quetiapin var en obehaglig upplevelse redan på 5mg för min del. Starkt sedativ effekt men inget kunde somna in på. Hur länge har din lösning fungerat för dig?

Sover folk relativt sett längre på zolpidem eller zopiklon? Någon av dem som är svårare att avvänja sig från?
Senast redigerad av Jontelito 2021-02-16 kl. 16:54.
Citera
2021-02-16, 18:51
Medlem
Strodes avatar
Hur i helvete får man bort metallsmaken från Imovane? Jag kräks hela dagen efter för smaken förstör mig. Hur stark mat man än äter så ligger den där och förstör ens liv. Ska man ha det såhär för att få sova??
Citera
2021-02-16, 18:53
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Quetiapin var en obehaglig upplevelse redan på 5mg för min del. Starkt sedativ effekt men inget kunde somna in på. Hur länge har din lösning fungerat för dig?

Sover folk relativt sett längre på zolpidem eller zopiklon? Någon av dem som är svårare att avvänja sig från?

Oj vilken tråkig upplevelse! Jag kombinerar 25-100 mg Quetiapin med Stilnoct och sover gott på det. Jag tar ju inget innan sänggående så kanske inte hinner uppleva det du upplevt , men att lägga sig på det och poppa en Stilnoct ger mig god sömn.
Citera
2021-02-16, 20:08
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strode
Hur i helvete får man bort metallsmaken från Imovane? Jag kräks hela dagen efter för smaken förstör mig. Hur stark mat man än äter så ligger den där och förstör ens liv. Ska man ha det såhär för att få sova??

Enligt flera psykiatriker så har vissa en gen som gör att man får den bisarra smaken utav Zopiklon, det finns inget som man kan göra för att helt bli av med det.
Citera
2021-02-16, 20:43
Medlem
Citat:

Du sover längre på Zopiklon då den har en längre halveringstid än Zolpidem som går ur kroppen snabbare. I avvänjnings hänseende så är de i min mening rätt likartade.

Personligen har jag testat alla möjliga tokmixar av sömnmedel då jag har en rätt grov insomnia problematik.

Har bla stått på 400 mg Quetiapine samt 2 ml Theralen på det innan jag utvecklade tolerans mot Quetiapinets sövande effekt. Samma med Nozinan. Stod på 300 mg till kvällen samt 2 ml Theraralen innan det också slutade verka

Idag tar jag till natten 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Theralen samt 6 mg Melatonin. Jag får även ta 0.25 mg Xanor v.b om jag absolut inte kan somna.

Den mixen har faktiskt fungerat rätt så bra under en längre tid nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in