2022-03-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Hur resonerar läkare som ibland skriver ut zopiklon och ibland zolpidem till olika patienter? Vad är det som avgör vilket preparat som läkaren ska skriva ut? Är det så att olika läkare har sina favoritpreparat som de regelbundet skriver ut till sina patienter?

Finns det några fundamentala skillnader mellan preparaten, förutom att zopiklon smakar beskt/metalliskt och zolpidem verkar vara mer benägen att ge hallucinationer och andra typer förändringar av hur man uppfattar omgivningen som biverkning.

Jag har tagit båda preparaten men läkare brukar alltid skriva ut zopiklon till mig och har bara fått zolpidem vid ett enstaka tillfälle. Som jag minns det så uppfattade jag zopiklon och zolpidem som likvärdiga när det gäller som insomningstablett.

För mig har det varit så att vårdcentralen gärna skriver ut Zolpidem medan psyk hellre väljer Zopiklon. Träffade en ny läkare på psyk som vägrade skriva ut mer Zolpidem till mig, trots att jag va/är beroende och varit i < 8 år, ringde till vårdcentralen efteråt och fick 60 tabletter direkt haha.

Känns allmänt som att de på vårdcentralen gärna skriver ut narkotikaklassade läkemedel utan att ifrågasätta något men på psyk är de betydligt mer restriktiva.
Citera
2022-03-28, 17:18
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Inte på mig iaf.

De verkar inte på GABA på samma sätt.

Normalt ska jag bli väldigt trött på 15 mg Imovane men nu när jag har hög tolerans på Gabapentinoider så upplever jag att jag behöver mer Imovane.
Jag har sett att diskutionen finns om folk upplever korstolerans dem emellan och jag tillhör kategorin som gör det
Citera
2022-03-29, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Hur resonerar läkare som ibland skriver ut zopiklon och ibland zolpidem till olika patienter? Vad är det som avgör vilket preparat som läkaren ska skriva ut? Är det så att olika läkare har sina favoritpreparat som de regelbundet skriver ut till sina patienter?

Finns det några fundamentala skillnader mellan preparaten, förutom att zopiklon smakar beskt/metalliskt och zolpidem verkar vara mer benägen att ge hallucinationer och andra typer förändringar av hur man uppfattar omgivningen som biverkning.

Jag har tagit båda preparaten men läkare brukar alltid skriva ut zopiklon till mig och har bara fått zolpidem vid ett enstaka tillfälle. Som jag minns det så uppfattade jag zopiklon och zolpidem som likvärdiga när det gäller som insomningstablett.

När jag jobbade inom psykiatrin (10+ år sen iofs) var det absolut så att olika läkare verkade ha sina favoritmediciner, man kunde nog ha tippat med ganska låga odds vilka preparat en viss läkare skulle sätta in.

Sen tror jag dom flesta, läkare och andra, är överens om att zolpidem kan ”slå hårdare”: mer hypnotisk och större risk för tokigheter. Jag har sett många på zolpidem som skulle bedömts som knallpsykotiska om man inte visste att dom tagit zolpidem.
Det kan jag tro att man kanske kan mer om inom psykiatrin. (Risken finns förstås med zopiklon också, men jag menar nog att den är betydligt mindre.)

Även den längre halveringstiden hos zopiklon, vilket andra redan påpekat. Zopiklon är en bättre sömntablett, zolpidem är en starkare insomningstablett.
Jag tror psykiatrin har bättre koll på det också.

Det skulle vara intressant, och möjligen lite skrämmande, att veta hur mycket/hur lite en genomsnittlig läkare på vårdcentralen vet om dessa preparat.
Citera
2022-03-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blindboyfuller
När jag jobbade inom psykiatrin (10+ år sen iofs) var det absolut så att olika läkare verkade ha sina favoritmediciner, man kunde nog ha tippat med ganska låga odds vilka preparat en viss läkare skulle sätta in.

Sen tror jag dom flesta, läkare och andra, är överens om att zolpidem kan ”slå hårdare”: mer hypnotisk och större risk för tokigheter. Jag har sett många på zolpidem som skulle bedömts som knallpsykotiska om man inte visste att dom tagit zolpidem.
Det kan jag tro att man kanske kan mer om inom psykiatrin. (Risken finns förstås med zopiklon också, men jag menar nog att den är betydligt mindre.)

Även den längre halveringstiden hos zopiklon, vilket andra redan påpekat. Zopiklon är en bättre sömntablett, zolpidem är en starkare insomningstablett.
Jag tror psykiatrin har bättre koll på det också.

Det skulle vara intressant, och möjligen lite skrämmande, att veta hur mycket/hur lite en genomsnittlig läkare på vårdcentralen vet om dessa preparat.

De vet ingenting. Många läkare tror att Zopiklon är harmlösa, men det är en Benso-analog. Och att en låg dos är "ofarlig." Men det är inte dosen som är avgörande, utan hur länge man har tagit tabletterna.

Enligt FASS ska dessa bara tas i högst några veckor, och sedan kan man vara fast i ett beroende. Och det är inte nådigt. Och redan då kommer toleransen med paradoxal, motsatt, effekt. Svårt att sova, och ångesten kommer krypande.

Jag fick Zopiklon i 9 månader i samband med dödsfall i familjen. Mitt livs största misstag. När jag slutade fick jag hallucinationer, overklighetskänslor och ett helvete. Jag fick en mycket negativ reaktion, och nu några år senare är jag fortfarande mycket sjuk. Och sjukvården vägrar att acceptera detta, "du är frisk inom 3-4 månader." Det har de lärt sig av läkemedelsrepresentanterna. Tack och lov så har jag ett stort stöd av ett Benso-forum, där många är i samma situation.

Jag vill inte skrämma er, men ta det försiktigt. Dessa preparat kallas för djävulsdrogen och rävgift. Och alla är Benso eller Benso-analoger.
Senast redigerad av sabrina56 2022-03-29 kl. 13:17.
Citera
2022-03-29, 16:17
Medlem
Tillägg till mitt föregående inlägg: Socialstyrelsen har nu skickat ut nya restriktioner om Benso eftersom det förekommer så mycket missbruk. Har vänner som har fått sluta rakt av, därför att läkarna ville skydda sig själva. Vissa psykiatriska mottagningar vägrar nu att skriva ut Benso.

Och en mycket känslig fråga: Ska man köra bil med Benso i kroppen? Eller om man tog en sömntablett 10 timmar tidigare? Man kan känna sig flummig och koncentrationssvårigheter. Jag körde bil med Benso i kroppen (men inte sömntabletter) i flera år, och är så tacksam att ingenting hände. Min bilkörning blev aggressiv, och för många onödiga omkörningar. Och händer det en olycka, så spelar det ingen roll om man har recept eller inte. Det blir drogfylla i vilket fall som helst.

Och som jag har skrivit förut, redan efter ett par veckor kan man bli beroende. Eller tolerans med obehagliga symtom eftersom hjärnan skriker efter en högre dos och man kan inte sova. Så jag blir bekymrad när mina vänner tror att "den lilla smulan" är ofarlig. Men jag kommenterar inte detta, jag vet ju hur jag själv reagerade.

Jag vill inte verka som en moraltant, alla har en fri vilja. Men efter att ha fått det utskrivet i flera år, så förstår jag nu i efterhand vad de ställde till med.
Senast redigerad av sabrina56 2022-03-29 kl. 16:31.
Citera
2022-03-29, 16:21
Medlem
Vill bara instämma att det handlar om bra sömnmedicin vid kortare tid. Vilket är konstigt att läkare inte har koll på enligt svar i denna tråden. Jag har bara fått det för korttidsmedicinering vid insättning av annan medicin som förstörde sömnen.

För som det står på FASS: "Tillfälliga och kortvariga sömnbesvär hos vuxna. Understödjande terapi, under begränsad tid, vid behandling av kroniska sömnbesvär hos vuxna."

För mina bestående sömnproblem så tycker jag melatonin fungerar bäst. Men personer med missbrukarpersonlighet har nog svårt att tro att något du inte blir bäng på kan funka. Och att tro på att något inte fungerar blir också en placeboeffekt. Att öka dosen i höga mängder ger motsatt effekt också.
Citera
2022-03-29, 17:38
Medlem
Ja, det är inga harmlösa preparat, inte alls. Beklagar din erfarenhet. Om dom ska användas länge bör det ske intermittent (?), dvs till och från, inte varje natt.

Samtidigt finns just nu, tycker jag, en enorm slagsida åt det negativa med användningen. Att man skulle vara fast i ett tungt beroende efter några veckor, att dom helt plötsligt får motsatt effekt och gör en sömnlös m.m. menar jag är väldigt ovanligt.

Det finns många, många människor som använder (nog främst zopiklon) år ut och år in, kanske till och från, utan några större problem. (Tills dom springer på någon idiotisk läkare som klipper dom rakt av). Sjukdomar, läkemedelsbiverkningar m.m. gör att KBT, en rask promenad i skogen m.m. inte hjälper sömnen särskilt. Och då kan en Imovane upplevas som ett jävla gudagåva ibland.

Men att som läkare sätta in dom en längre tid utan en (pågående) diskussion om eventuella biverkningar, till någon som är okunnig på området, ja det är nog på gränsen till tjänstefel.
Citera
2022-03-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ja, det är inga harmlösa preparat, inte alls. Beklagar din erfarenhet. Om dom ska användas länge bör det ske intermittent (?), dvs till och från, inte varje natt.

Samtidigt finns just nu, tycker jag, en enorm slagsida åt det negativa med användningen. Att man skulle vara fast i ett tungt beroende efter några veckor, att dom helt plötsligt får motsatt effekt och gör en sömnlös m.m. menar jag är väldigt ovanligt.

Det finns många, många människor som använder (nog främst zopiklon) år ut och år in, kanske till och från, utan några större problem. (Tills dom springer på någon idiotisk läkare som klipper dom rakt av). Sjukdomar, läkemedelsbiverkningar m.m. gör att KBT, en rask promenad i skogen m.m. inte hjälper sömnen särskilt. Och då kan en Imovane upplevas som ett jävla gudagåva ibland.

Men att som läkare sätta in dom en längre tid utan en (pågående) diskussion om eventuella biverkningar, till någon som är okunnig på området, ja det är nog på gränsen till tjänstefel.

FASS:

Effekten av Zopiklon kan minska om läkemedlet används upprepat under ett antal veckor. Detta kallas toleransutveckling.

Psykiska och paradoxala reaktioner:
Vid användning av Zopiklon kan vissa psykiska reaktioner såsom oro och ångest, sömnproblem, mardrömmar, irritabilitet, aggressivitet, opassande beteende, hallucinationer, förvirring och koncentrationssvårigheter inträffa.

Abstinens/ utsättningssymptom, som t ex återfall i sömnproblem och oro, kan uppstå även vid normala doser under en kort behandlingstid.

Din behandling ska vara så kortvarigt som möjligt.

Visst är det många som använder Zopiklon i många år. Men sedan blir de feldiagnostiserade när de söker för nya problem. Jag har sett så många alternativ; MS? ME/CFS? ALS? Borrelia? För det mesta är det patienten själv som efter en tid förstår att det är tabletterna som är problemet.

Men visst är det mycket individuellt. Unga människor som använder i några månader får inga större problem att sluta. Men efter långtidsbehandling så kan nedtrappningen och abstinensen bli svår.

Och Benso är ju narkotikaklassat. Under min tid med tabletterna så ville jag inte heller tro att jag var beroende, eller få några andra problem. Jag slog dövörat till, så jag förstår dina tankar.

Nog om detta!
Citera
2022-03-30, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabrina56
Tillägg till mitt föregående inlägg: Socialstyrelsen har nu skickat ut nya restriktioner om Benso eftersom det förekommer så mycket missbruk. Har vänner som har fått sluta rakt av, därför att läkarna ville skydda sig själva. Vissa psykiatriska mottagningar vägrar nu att skriva ut Benso.

Och en mycket känslig fråga: Ska man köra bil med Benso i kroppen? Eller om man tog en sömntablett 10 timmar tidigare? Man kan känna sig flummig och koncentrationssvårigheter. Jag körde bil med Benso i kroppen (men inte sömntabletter) i flera år, och är så tacksam att ingenting hände. Min bilkörning blev aggressiv, och för många onödiga omkörningar. Och händer det en olycka, så spelar det ingen roll om man har recept eller inte. Det blir drogfylla i vilket fall som helst.

Och som jag har skrivit förut, redan efter ett par veckor kan man bli beroende. Eller tolerans med obehagliga symtom eftersom hjärnan skriker efter en högre dos och man kan inte sova. Så jag blir bekymrad när mina vänner tror att "den lilla smulan" är ofarlig. Men jag kommenterar inte detta, jag vet ju hur jag själv reagerade.

Jag vill inte verka som en moraltant, alla har en fri vilja. Men efter att ha fått det utskrivet i flera år, så förstår jag nu i efterhand vad de ställde till med.

Ja, köra bil på benso är nog sällan eller aldrig en bra idé. Men, det kan vara värt att påminna om att varje dag kör massor av människor bil med narotika i kroppen (ordinerat av läkare då): opioidmissbrukare i substitutionsbehandling, människor som har npf och får centralstimulerande medel m.m. Och såvitt jag vet (hänvisa mig gärna till en studie om det finns och ni vet) är inte detta ett stort problem, dom orsakar inte mängder av olyckor. En människa som har grava missbruksproblem, använder preparat olagligt, är sliten psykiskt och fysiskt bakom ratten är så klart en livsfara.

Som tur är har vi nu ett system där patienten/föraren får ta beslutet och ansvaret när det gäller om man är kapabel att köra. Jag minns det tidigare systemet med röda trianglar, men var för ung för att ha koll. Jag förstår inte hur det var designat. Så, fyll gärna på med info om det, någon. Som jag minns det fick man inte köra bil efter intag. Men hur länge efter? Fanns riktlinjer för olika preparat, och hur mycket hänsyn skulle man ta till personliga egenskaper: vikt, tolerans (?). Jag förstår att man gjorde om det hela.

Så, benso: nej, nog ingen vidare idé. Om du med sömntabletter menar insomningstabletter skall det inte vara någon stor fara (om du sovit bra, det påverkar också). Effektdurationen för zolpidem/stilnoct är sex timmar, dvs den har effekt i sex timmar. För zopiklon/imovane gäller en halveringstid på fem timmar, så den sitter i längre. Du skriver intag tio timmar före bilkörning. Vid det laget hade även zopiklonen gått ur kroppen.

Så, möjligen (i alla fall ur ett farmakologiskt perspektiv) hade du varit en säkrare och nyktrare förare om du kört 10 timmar efter en insomlingstablett än att köra på benso, som fortfarande har effekt, vilket du gjorde. Sen har jag förstås ingen aning om hur du reagerar på dina mediciner, men så säger datan.

Nu pratar vi ju om det hemska knarket, men ta en rejäl dos Nozinan (neuroleptika) till natten och se hur alert du är dagen efter. Massor av mediciner kan ge väldig hangover och skapa en riskabel bilförare.

Sen har vi centralstimulerande medel. Jag har även träffat en del människor med grava npf-störningar, behandling med speed och körkort. Och jag säger utan tvekan: om personen tagit sin medicin/sitt KNARK skulle jag gärna satt mig i passagerarsätet. Om personen var omedicinerad: inte en chans.

Så, vissa människor fungerar bättre när dom tar sin medicin/sitt knark (gäller inte bara speed).
Jag har förstått att detta är otroligt, på gränsen till omöjligt, att förstå för många: knark är ju fel och farligt! Ja, droganvändning innebär alltid risker, men inte alltid, och för vissa är det nödvändigt för att överhuvudtaget kunna leva ett drägligt liv.

Det finns många aspekter och delar av den här frågan.
Senast redigerad av blindboyfuller 2022-03-30 kl. 03:56.
Citera
2022-03-30, 03:53
Medlem
Om någon flashbackare vill läsa nåt som nyanserar bilden lite, är det här en rätt bra artikel:

https://meridian.allenpress.com/mhc/...ics-in-chronic
Citera
2022-03-30, 04:41
Medlem
Till sist; kanske tolkade jag dig fel (Sabrina56), näst sista meningen. I sådana fall ber jag verkligen om ursäkt, men jag har stött på liknande argument tidigare. Jag tolkar det som:

1. insomningstabletter är narkotika, 2. jag använder såna och är beroende, precis som du var, 3. när du var beroende kunde inte du ta till dig information om risker m.m., 4. när jag försöker bredda diskussionen och inte håller med dig om allt är det ett uttryck för att jag sitter fast i insomningstabletternas grepp, och det går inte att resonera med mig, jag vill inte ta till mig fakta, 5. men det förstår du, för du har varit ”på botten”, där jag är nu.

Så, jag svarar: du vet inget om min situation, OK. Medicinska problem har jag gott om, inga av om orsakade av zopiklon, däremot ett par diagnoser pga kortison. Men, med 7-8 diagnoser och drygt 20 läkemedel, där många av dom orsakar sömnproblem använder jag olika sömnmedel, varav ibland zopiklon. Vilket kan vara till stor hjälp.

Några tips till läsare av denna post:
- Om en människa som använder droger inte håller med dig, behöver det inte bero på att personen är en irrationell kemisk slav. Kanske är det du som har fel eller dåliga argument.
- Gör inte dina egna erfarenheter och upplevelser till universella sanningar. Vare sig det gäller läkemedel, behandlingar eller nåt annat.
- Försök att inte förutsätta så mycket om människor, vare sig dom använder narkotika/droger eller inte.

Peace
Senast redigerad av blindboyfuller 2022-03-30 kl. 04:43.
Citera
2022-03-30, 07:36
Medlem
Citat:

Förstår inte hur någon kan eller orkar använda någon slags benso alls dagligen, man får mer eller mindre tolerans direkt och minskad effekt efter bara ett par dagars användande (med undantag för ikto som togs fram som en anti-spasm-medicin för dagligt bruk). Och då pratar du om att folk gått på skiten i år?

Tjänstefel och tjänstefel, visst. Folk har väl också ett eget ansvar att studera om medicinen de stoppar i sig. Tänk att det tex finns flertalet länder i världen idag, tex thailand, där man kan köpa xanor receptfritt som man köper godis i affären i Sverige. Jag har varit i Thailand och livet verkar rulla på som vanligt där precis som alla andra länder.

Vad vill jag ha sagt med detta inlägg då? Det undrar jag med, hursomhelst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in