2022-03-18, 06:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spacedustbobby
Trist att dom avregistrerade just dom 3 sömnmedlen. Har du föreslagit till din läkare att kunna få Temesta utskrivet istället för Iktorivil & Xanor kombo för just sömnen?
Halcion ska iaf gå att få via licens, de andra vet jag ej (nitra och flunitra).

Men det är fruktansvärt dåligt att det enda man normalt sett får i detta land är Z-analoger då allt annat i bensoväg (renodlade sömnmedel) är avregistrerade. Temesta är ett bra sömnmedel dock, däremot är ju vården rädda att skriva ut den.
Citera
2022-03-18, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squidgame
Vad är det för doser du tagit när du fått blackout?

När jag hade låg benzo tolerans så fick jag blackout på endast 3 st Imovane (7,5mg x3)

Nu när min benzo tolerans är medelhög i allmänhet så får jag grova minnesluckor vid 4 st Imovane (7,5mg x4)

Blackout får jag när jag tar 5-6 st Imovane (7,5mg x5-6)

Citat:
Ursprungligen postat av Squidgame
Du kan väl testa att ta 15 mg Imovane och inte gå och lägga dig, då blir man lite soft.

Bra idé. Jag tar 15mg Imovane vid nästa tillfälle och får se hur det går. Tack!
Citera
2022-03-18, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spacedustbobby
När jag hade låg benzo tolerans så fick jag blackout på endast 3 st Imovane (7,5mg x3)

Nu när min benzo tolerans är medelhög i allmänhet så får jag grova minnesluckor vid 4 st Imovane (7,5mg x4)

Blackout får jag när jag tar 5-6 st Imovane (7,5mg x5-6)

Bra idé. Jag tar 15mg Imovane vid nästa tillfälle och får se hur det går. Tack!
Ja om det är ruset du är ute efter, man blir supersoft i rätt dos. Testa 15 mg, om du inte är nöjd så ta en till (22,5 mg) nu när du har lite tolerans. Men du måste stanna uppe så du vet, annars somnar du nog bara.

Så lite så.
Citera
2022-03-18, 12:30
Medlem
Hur resonerar läkare som ibland skriver ut zopiklon och ibland zolpidem till olika patienter? Vad är det som avgör vilket preparat som läkaren ska skriva ut? Är det så att olika läkare har sina favoritpreparat som de regelbundet skriver ut till sina patienter?

Finns det några fundamentala skillnader mellan preparaten, förutom att zopiklon smakar beskt/metalliskt och zolpidem verkar vara mer benägen att ge hallucinationer och andra typer förändringar av hur man uppfattar omgivningen som biverkning.

Jag har tagit båda preparaten men läkare brukar alltid skriva ut zopiklon till mig och har bara fått zolpidem vid ett enstaka tillfälle. Som jag minns det så uppfattade jag zopiklon och zolpidem som likvärdiga när det gäller som insomningstablett.
Citera
2022-03-18, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Hur resonerar läkare som ibland skriver ut zopiklon och ibland zolpidem till olika patienter? Vad är det som avgör vilket preparat som läkaren ska skriva ut? Är det så att olika läkare har sina favoritpreparat som de regelbundet skriver ut till sina patienter?

Finns det några fundamentala skillnader mellan preparaten, förutom att zopiklon smakar beskt/metalliskt och zolpidem verkar vara mer benägen att ge hallucinationer och andra typer förändringar av hur man uppfattar omgivningen som biverkning.

Jag har tagit båda preparaten men läkare brukar alltid skriva ut zopiklon till mig och har bara fått zolpidem vid ett enstaka tillfälle. Som jag minns det så uppfattade jag zopiklon och zolpidem som likvärdiga när det gäller som insomningstablett.
Du är nog inne lite rätt på det att läkare har vissa favoritpreparat. Stilnoct har jättekort halveringstid så den skrivs nog inte ut lika ofta som Imovane då man riskerar att vakna efter ett par timmar (2-3 h halveringstid), jämfört med Imovane som har 6-7 h. Stilnoct kan man göra galna saker på trots att man tagit dem som man ska, Imovane är stabilare.

Tror Imovane är mycket vanligare än Stilnoct faktiskt men har ingen källa.
Citera
2022-03-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ

Imovane har längre halveringstid än Stilnoct så den går inte ur kroppen lika fort med för tidigt uppvaknande som följd. Stilnoct tycker jag dock att man slocknar en aning fortare på.

Imovane är i min mening mer ångestdämpande också och risken för att du ser hallisar eller knatar runt och gör konstiga saker i sömnen är lägre.

Föredrar Imovane (Zopiklon) alla dagar i veckan
Citera
2022-03-26, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Imovane har längre halveringstid än Stilnoct så den går inte ur kroppen lika fort med för tidigt uppvaknande som följd. Stilnoct tycker jag dock att man slocknar en aning fortare på.

Imovane är i min mening mer ångestdämpande också och risken för att du ser hallisar eller knatar runt och gör konstiga saker i sömnen är lägre.

Föredrar Imovane (Zopiklon) alla dagar i veckan
Ja, Zopiklon är stabilare. Jag har, utan att vilja flumma på stilnoct, ändå flummat. Möblerat om mitt i natten och lagat massa mat osv utan att komma ihåg det. Hänt ett par gånger på endast en tablett.
Citera
2022-03-26, 10:57
Medlem
KringExs avatar
Existerar korstolerans mellan Gabapentinoider? 😆 Jag äter väldigt mycket Gabapentin. Ska köpa en karta sen så jag hoppas att den inte existerar men om den gör det så får jag/vi veta det ganska snart
Citera
2022-03-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Existerar korstolerans mellan Gabapentinoider? 😆 Jag äter väldigt mycket Gabapentin. Ska köpa en karta sen så jag hoppas att den inte existerar men om den gör det så får jag/vi veta det ganska snart

Inte på mig iaf.

De verkar inte på GABA på samma sätt.
Citera
2022-03-27, 00:26
Medlem
Imovane är perfekt för vardagsångest. Liten dos räcker. 5 mg räcker för en arbetsdag.

Då slipper man dessutom ett jobbigare beroende av riktiga Bensodiazepiner på köpet.

Men det gäller att testa så att man inte beter sig skevt på dem.

Stilnoct till natten och Imovane på dagen. Små doser. Inte varje dag. Då klarar man sig fint.
Citera
2022-03-27, 16:54
Medlem
Zoldipem är lite roligare om man tar en folköl till och sitter och spelar något spel framför tv:n. Man kan bli lite lurig på det men sen sova, för mig roliga tankar men för ändra kanske farliga. Gjorde att man såg fram emot det lite.
Citera
2022-03-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Finns det någon som gillar Stilnoct mer än Imovane? Berätta gärna varför.
Jag tar imovane alla dagar i veckan. Längre halveringstid, skönare muskelavslappning, bättre ångestlindrare och jag sover som en kung

Kan inte somna på imovane, och klarar inte av metallsmaken. Tagit stilnoct dagligen i < 8 år, undantag från perioder när jag haft läkare som vägrat skriva ut men i princip varje dag under många år.

(För att kunna sova på 10mg utan att få tolerans så byter jag tillverkare varje månad, vet inte om det är placebo men upplever att det funkar bra.)

Dock gör den korta halveringstiden att jag får abstinens redan på morgonen, så jag tar den på dagen också för att ens kunna fungera annars har jag så grov ångest. Men tar inte mer än ca 50mg om dagen nu för tiden, försöker trappa ner sakta men säkert..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in