Citat:
Ursprungligen postat av
Sezlow
Jag har sedan flera år alternerat 5 mg Zopiklon med 5 mg Zolpidem, i bland tillsammans med en 25 mg Propavan.
Jag somnar ganska så snart och det är ju avsikten. Men av Propavan blir jag som en zombie dagen efter - åtminstone känner jag det så, andra tycker bara jag är som jag brukar att vara. Tar jag bara en "Z-pilla" så sover jag ca 5 timmar, som natten som just gick.
Som jag förstått är detta normala kvällsdoser för de med min kroniska åkomma,
på dagen tillkommer helt andra saker.
När jag stod på Z analoger så brukade jag växla mellan Imovane och Stilnoct i sömnmixen från vecka till vecka för att hålla nere toleransen (det funkar faktiskt).
Det är ju insomningstabletter så har man typ kronisk insomnia så får man kombinera med annat för att sova längre om man vaknar när tabletterna går ur kroppen, tex Propavan.
Hur man blir dagen efter på Propavan är väldigt individuellt, jag känner inte av det alls medans andra blir tvärsega halva dagen efter intag.
Tycker din kvällsdos känns låg. Maxdos Imovane enligt FASS är 7.5 mg, även om många (mig själv inkluderad) har stått på doser på mellan 10-15 mg.
Maxdos på Stilnoct är 10 mg (vilket jag hade), har man en snäll doktor kan man dock få 20 mg.
Men å andra sidan ju mindre du klarar dig på desto bättre i längden.