2021-01-10, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenWithin
Ah, ja det är hemskt! Och att du haft det så länge sen. Då dessa inte direkt funkade på mig så har jag nu fått insatt Sertralin, Mirtazapin och Lergigan då läkaren såg det som en bättre långsiktig lösning. Men jag vaknar ju ändå. Och nästa steg om detta inte fungerar var att lägga till Seroquel tydligen. Det dryga nu är att jag inte ved vad som är vad av tröttheten, biverkningar av medicinen eller känslan av hopplöshet. Som pricken över i har jag fått nåt vajsing med synen sen i fredags. Med glasögonen på kan jag inte läsa på mobilavstånd längre utan måste ta av dem eftersom allt blir suddigt/dubbelt. Och om det är biverkning av stress eller medicinerna vet jag inte heller.
Quetiapine är rätt ok. Trots att det är antipsykotika så har den en rätt skönt sederande effekt som brukar däcka de flesta i rätt dos, med relativt kort halveringstid så man blir inte jätteseg dagen efter.

Det du upplever med synen kan tyvärr vara en medicinbiverkan men rådfråga din doktor för säkerhets skull.

Själv sover jag just nu på 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Theralen, 6 mg Melatonin samt 0.25 mg Xanor v.b om jag inte skulle däcka av ovanstående kombination.

Nitrazepam var guld värd för sömnen. Hade den i min sömnmedicin mix i ca 1 år innan den avregistrerades. Konstigt nog fungerar Xanoren mer sövande, trots att det inte är en sömnbenzo och att dosen är så låg.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-01-10 kl. 18:13.
Citera
2021-01-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Quetiapine är rätt ok. Trots att det är antipsykotika så har den en rätt skönt sederande effekt som brukar däcka de flesta i rätt dos, med relativt kort halveringstid så man blir inte jätteseg dagen efter.

Det du upplever med synen kan tyvärr vara en medicinbiverkan men rådfråga din doktor för säkerhets skull.

Själv sover jag just nu på 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Theralen, 6 mg Melatonin samt 0.25 mg Xanor v.b om jag inte skulle däcka av ovanstående kombination.

Nitrazepam var guld värd för sömnen. Hade den i min sömnmedicin mix i ca 1 år innan den avregistrerades. Konstigt nog fungerar Xanoren mer sövande, trots att det inte är en sömnbenzo och att dosen är så låg.

Okej, ja får väl se om den sätts in senare. Ska på familjeläkarjouren ikväll faktiskt, så får väl se vad de säger. Lika bra att kolla upp det.

Oj det var en del, men bra det fungerar! Hmm, inte hört talas om den. Eller jo kanske?
Citera
2021-01-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqwsaq
Hur länge har du ätit Zopiklon?
Hur har toleransutvecklingen sett ut?
Hur mycket var första dosen och hur länge har du legat på dessa monster doser?

Jag rekommenderar att du går över till Diazepam och trappar ut med dom.

Samt lägg till en neuroleptika för sömnen, personligen skulle jag gå på Quetiapin.

Har sedan mars kanske tagit 10 st 7,5or om dagen under 10 dagar. Sen haft uppehåll 2 mån. Så har det fortsatt så till December typ. Sen urartade det. Så sedan 2-3 veckor har jag kanske tagit dessa monsterdoser. Men om en vecka är tabletterna helt slut. Är orolig för hur det kommer gå.

Står redan på quetiapin 300 mg till natten, samt 4 st Lergigan a 25 mg. Men sover inte på det heller. Lägger även till några melatonin till coctailen men gör ingen nytta.
Citera
2021-01-10, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aggiss
Har sedan mars kanske tagit 10 st 7,5or om dagen under 10 dagar. Sen haft uppehåll 2 mån. Så har det fortsatt så till December typ. Sen urartade det. Så sedan 2-3 veckor har jag kanske tagit dessa monsterdoser. Men om en vecka är tabletterna helt slut. Är orolig för hur det kommer gå.

Står redan på quetiapin 300 mg till natten, samt 4 st Lergigan a 25 mg. Men sover inte på det heller. Lägger även till några melatonin till coctailen men gör ingen nytta.

Kan tilläggas att I mellandagarna hade jag slut en vecka. Svimmade en dag och fick konstiga ryckningar i benen. Vet inte om det är kopplat till det, ingen typisk abstinens/generell kramp...
Citera
2021-01-11, 06:13
Medlem
Citat:

Är dina Quetiapin depo? Annars krossa den, när jag tog 300 mg så total däckade jag.
Citera
2021-01-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqwsaq
Är dina Quetiapin depo? Annars krossa den, när jag tog 300 mg så total däckade jag.

Testar det med tyvärr .
Och nu är det på tal om att lägga in mig för avgiftning med tanke på de mängder jag tar.

Obs! Har själv sökt hjälp.
Citera
2021-01-12, 05:19
Medlem
Citat:
Testar det med tyvärr .
Och nu är det på tal om att lägga in mig för avgiftning med tanke på de mängder jag tar.

Obs! Har själv sökt hjälp.
Det gör det helt rätt i.
Stort lycka till!
Citera
2021-01-14, 11:27
Medlem
Jontelitos avatar
Somnar in fint på 5mg zopiklon och mår hyfsat dagen efter. Ibland händer det dock att jag vaknar efter fyra timmars sömn utan att kunna somna om. Lönt att öka till 7.5mg för att försöka utöka sömnen?
Senast redigerad av Jontelito 2021-01-14 kl. 11:31.
Citera
2021-01-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollbergarn
Stort tack för ditt svar och dina råd min vän!

Men... jag är ju kroniskt tolerant mot diazepam och kan efter månader av uppehåll inte ens känna av det minsta lilla ens på 30 mg... så därför är den tyvärr inget fungerande alternativ... (önskar såklart att den hade varit det).

Har brukat benzo till och från i kanske 25 år (?) (är 48) mot ångest och sömnproplem (aldrig för rus) och alltid i samråd med läkare, där jag sedan själv på eget initiativ alltid trappat ut den efter en tid, då jag känt mig såpass stark igen att jag klarat det. Minns att den första tiden hjälpte 2,5 mg oxascand/sobril vb faktiskt bra, men för några år sedan kunde jag ta 6 mg alprazolam/xanor utan att känna ett skit till slut... -> läskigt... trappade ut den direkt! Alla de många uttrappningar jag gjort under åren har faktiskt gått förvånansvärt smärtfritt och utan större problem... konstigt, men sant och givetvis bra!

Dock har jag ätit zopiklon i dos på 15 mg till natten sedan 2010 (inte bra, jag vet...), utan någon direkt toleransökning, men de senaste ca 2 åren 4 × 5 mg, dvs 20 mg - 3 + 1 (en vid 2-3 då jag vaknat o haft svårt att somna om) och nu sedan ett tag (som jag skrev tidigare) istället 10 mg till natten och 10 mg runt kl 5, då min helvetesångest börjar och eskalerar och detta hjälper mig faktiskt lite granna (högre dos skulle säkert hjälpa fullt ut, men det vill jag inte ta), så att jag i alla fall kan tänka och koncentrera mig hyfsat, samt klara av att föra ett samtal i telefon, äta någorlunda och inte kräkas flera ggr/dag...

Och märkligt nog håller effekten i sig ända till kvällen oftast, men minst i ca 10 timmar. Även om halveringstiden ju bara är 4-5 timmar... (märkligt, men bra för mig - just nu...).

Tar ju just nu "bara" dessa 20 mg zopiklon per dygn (på recept) o ingen annan drog (men ja, jag vet - det är ändå inte bra).

Därför är min tanke att under 2-3 månader, istället för att ta 10 mg zopiklon kl 5, försöka hitta någon lugnande medicin som funkar mot helvetesångesten som kommer på morgonen, eskalerar och sitter i hela dagen, och då gå ner (som första steg) till "endast" 10 mg zopiklon till natten och per dygn.

Den "nya lugnande medicinen" är tänkt skall hjälpa mig att komma igång (äta, sova, städa, dusha, röra på mig etc) från att som nu ligga i sängen totalförlamad av helvetesångesten 24/7 (vilket jag gjort i ca 1.5 år...) och därefter trappas ut, med förhoppning att min ändring i beteende har blivit till nya vanor som jag kan fortsätta med, utan någon benzo (och med minskad ångest)...!?

(Fick inneliggande, efter mycket tjat, för ca ett år sedan under några veckor, pga min benzo-tolerans, Heminevrin 10 ml ×3, vilken fungerade skitbra, fast satt i väldig kort tyvärr... och denna vägrar min psykiater i öppenvården att skriva ut, då den anses vara för farlig och för lätt att överdosera...).

Så, efter att ha lusläst alla trådar om Iktorivil, där en hel del som upplever tolerans mot diazepam (och annan benzo) skriver att Iktorivil ändå fungerar (bäst av alla) mot deras ångest och att de heller inte upplevt någon toleransökning under längre tids bruk (på "låga" terapeutiska doser), eller några större utsättningsproblem, så känns det värt att prova den och se om den funkar på mig...!?

Dock verkar det vara typ 50/50, där vissa tycker att Iktorivil är ren skit och inte upplever någon effekt av den ens på riktigt höga doser, så visst, den kanske inte fungerar på mig, eller så fungerar den skitbra...?!

Enda sättet att veta är ju att prova... eller?!

Väldigt tacksam för svar och råd ifall ni har erfarenheter att dela !

Iktorivil suddar ju ut ångest , social fobi , ångest i största allmänhet.man känner sig bara som sig själv för en gångsskull. Som man en gång va. Det funkar den väldigt bra för å då den sitter i dessutom väldigt länge skulle nog säga allt mellan 10-14 timmar.

Läkarna tycker jag e sjukt löjliga ibland, har prövat medicin mot social fobi svår sådan å testat allt möjligt . Å nu pratade vi om iktorivil. Jag hittade på en historia om att en tjej kompis mamma använde den och tyckte att jag skulle få den så jag kan få börja leva normalt liv igen. Hållit på med denna ohälsa i 10 år nu. Provat allt . Å allt på licens .
Iktorivil funkar amazing .
Men läkaren sa ungefär såhär till mig :
Det e e ju en gammal medicin som vi inte skriver ut helst längre men klart vi vet den fungerar för dina problem. .
Jag :
Men skriv ut den för fan då tänkte jag högt för mig själv .
Vad e problemet . Hört hur många som helst som står på samma dos år efter år å mår hur bra som helst . Less på den här skiten med läkare som tro sig veta bäst . Det e mig å mitt liv det handlar om. Om det funkar i 7 eller 15 år för mig så vore det guld. Less på å testa skit .

Äter den iaf nu, fast inte via recept då. Men får se om jag övervinner diskussionen på nästa möte. Det e bra man har svar på allt dom säger å kan mycket å e påläst så detta ska jag fasen vinna. Annars går jag till en privatläkare med hela min bibel till journal. •Less person•
Senast redigerad av mansonjeppo 2021-01-17 kl. 21:40. Anledning: Felstavning
Citera
2021-01-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelito
Somnar in fint på 5mg zopiklon och mår hyfsat dagen efter. Ibland händer det dock att jag vaknar efter fyra timmars sömn utan att kunna somna om. Lönt att öka till 7.5mg för att försöka utöka sömnen?

Zopiklon är ju en insomnings medicin som har effekt i 3-4 timmar. Så tvivlar starkt på att du sover längre med höjd dos. Fick själv käka mirtazapin samtidigt som zopiklon för att sova natten igenom.
Citera
2021-01-18, 21:23
Medlem
3,75 mg är en bebisdos för dvärgar. Jag fick inte ens effekt av det första gången.

Ja, du kommer få bättre effekt av 7,5 mg och sova längre och bättre.
Citera
2021-01-19, 06:09
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
3,75 mg är en bebisdos för dvärgar. Jag fick inte ens effekt av det första gången.

Ja, du kommer få bättre effekt av 7,5 mg och sova längre och bättre.

Jag sover längre ju större dos jag tar. Har 7,5mg på recept, blir tolerant rätt fort och då ökar jag till 2, sen 3 och 4...djävulsk medicin. Pausar när jag inte slocknar på 4 och är sömnlös några dagar. Mår riktigt pyton när jag är uppe på 4, smakar helvete i käften och det går inte skölja bort. Får typ uppstötningar i munnen med ibland när jag sover på hög dos. Givetvis tar mängden jag har på recept slut i förtid så jag får vara utan ett tag, tur är väl det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in