Citat:
Ursprungligen postat av
svennkk
Ni (ej missbrukare) som inte tycker att Z funkar att somna/sova på, har ni testat 2x25mg propavan 2h innan sovdags och sedan Z 20-30min innan sovdags?
Bara insomningstabletter somnar jag bara av och vaknar efter 3-4h när effekten gått ur. Med 50mg propavan + 10mg stilnoct och mat så somnar jag och sover som en stock i 7-8h även om jag så sväljer tabletterna med kaffe.
Enbart Z funkar inte bra för mig om jag inte tar propavan också.
Enbart propavan funkar men utan Z som är som en off switch så kan det dröja upp till 4h från intag innan jag somnar.
Är du dock missbrukare av Z så gäller inte ovanstående. Antingen fortsätter du flumma eller börjar du använda det som du ska annars kan du bara glömma sömn öht... Egna erfarenheter.
Zolpidem funkar i flera år. Zopiklon funkar i några månader sen blir den totalt verkningslös enligt mina egna erfarenheter.
Jag har inte missbrukat mina zopiklon och äter aldrig för att flumma då jag inte förstår grejen att droga sig på z preparat eller benso utan ser bara någon logik i att använda dom till det dom är till för.
Jag har ätit imovane 12år och visst effekten är något svagare men hjälper fortfarande lika bra mot sömnen men som du så tar jag även annat men jag använder theralen och mirtazapin ihop och somnar inte heller på bara z eller bara det andra.
Men vi skiljer oss åt i det att du känner att zopiklon slutar verka tidigt men inte zolpidem men det är väl anledningen att det finns olika mediciner då alla funkar olika.
Fördelen för mig är att det räcker med 12,5mg zopiklon medans det krävs 30-50mg zolpidem för att somna.
Men zolpidem blir jag konstig i huvudet av innan jag somnar medan zopiklon bara lugnare.
Jag hade 30 mg zolpidem en period men kände att det ofta inte räckte så bytte tillbaka och när jag hamnar i ett krisläge och behöver extra sömnhjälp så får jag 2 mg flunitrazepam utdelat för 2-14 dagar sedan tillbaka till zopiklon men då är det svårt att somna dom 2 första nätterna men jag äter zopiklon samtidigt som flunitrazepam när jag gör det.
Men theralen och i perioder lergigan ihop med z är ett måste för mig.
Men propavan gillar jag inte och blir hemskt torr i munnen dagen efter också.
Men jag är med på spåret att dom som missbrukar dessa läkemedel sabbar för sig själva.
Sedan tycker jag att z preparat är bättre mot ångest än rena benso ibland när jag mått dåligt och tagit benso på dagen och det inte hjälpt så försvinner ofta min ångest när jag tar zopiklon.
Men skulle för den saken skull aldrig ta det på dagen då jag inte vill sabba min sömn och syftet med medicinen.
Detta har jag tagit med läkare och dom säger att skulle jag ta zopiklon på dagen skulle det inte funka sedan när jag ska sova så jag får nöja mig med benso som oftast funkar.