2019-07-10, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Hur gör ni som trappat ut efter längre bruk? Om man tagit imovane varje dag måste man väl trappa ut det långsamt? Eller skiljer det sig från benzo där?

Tar du en tablett till natten så kan du sluta rakt av. Det som kommer hända är att du inte kommer få mycket sömn om ens någon sömn under 5-7 dagar. Sen blir det som vanligt igen.

Zolpidem blir jag bara lite irriterad av dagen efter om jag har slut men somnar ändå. Inga abstinens eller några sömnbesvär mer än att insomning kan dröja.
Citera
2019-07-10, 01:38
Medlem
Liv02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennkk
Ni (ej missbrukare) som inte tycker att Z funkar att somna/sova på, har ni testat 2x25mg propavan 2h innan sovdags och sedan Z 20-30min innan sovdags?
Bara insomningstabletter somnar jag bara av och vaknar efter 3-4h när effekten gått ur. Med 50mg propavan + 10mg stilnoct och mat så somnar jag och sover som en stock i 7-8h även om jag så sväljer tabletterna med kaffe.
Enbart Z funkar inte bra för mig om jag inte tar propavan också.
Enbart propavan funkar men utan Z som är som en off switch så kan det dröja upp till 4h från intag innan jag somnar.

Är du dock missbrukare av Z så gäller inte ovanstående. Antingen fortsätter du flumma eller börjar du använda det som du ska annars kan du bara glömma sömn öht... Egna erfarenheter.

Zolpidem funkar i flera år. Zopiklon funkar i några månader sen blir den totalt verkningslös enligt mina egna erfarenheter.

Efter månader av för lite sömn fick jag en jourtid på öppna psyk.
Där satte läkaren in lerigan. Det fungerade inte.
Fick propavan 2*25 mg att ta 2 timmar före sömn och Imovane som jag tar 30 minuter innan jag ska somna. Det fungerar bra. Har även 7,5 mirtazapin som jag växlar mellan. Ett par kvällar 2*25 mg propavan+Imovane.
3 kvällar propavan och 7,5 mg mirtazapin osv. Fungerar bra för mig.

Kom precis hem. Nu ska jag sova
Citera
2019-07-10, 14:50
Medlem
karjus avatar
Tack! Ska även ta en runda till Bulgarien som tydligen inte är ett Schengenland, hur fan gör man då? Räcker det med min läkemedelslista som jag fått utskrivet från apoteket? Vad händer om man "åker fast" med typ 20 imovane och råkar ha papper som av någon anledning inte godtas? Åker man in i fängelse och blir torterad av bulgariska psykopatpoliser?

Citat:
Ursprungligen postat av TilhelmWell
Du bör ta med ett ifyllt s k Schengenintyg om du inte vill ha problem vid båda gränserna. Letar de igenom ditt bagage och hittar Imovane och du inte har ett sådant intyg så kan du få problem. Fyll i det och gå till ett apotek och få det stämplat och underskrivet. Blankett nedan.

https://lakemedelsverket.se/upload/o..._lakemedel.pdf
Citera
2019-07-18, 17:42
Medlem
haywanskontos avatar
Ja vet dum fråga..
men kan man ta skiten i stora doser utan att få minnesluckor?
Citera
2019-07-18, 17:46
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haywanskonto
Ja vet dum fråga..
men kan man ta skiten i stora doser utan att få minnesluckor?

Jag fick minnesluckor på 5 dygn förra året. Kändes lite läskigt. . Nu dator och full frys/kyl i allafall utan att jag kom ihåg ett skit. .
Citera
2019-07-18, 17:55
Medlem
ArabPiskarens avatar
Vågar inte ta fler än 5-7st rädd för psykos, tar en eller två på dagen det hjälper mot ångest. Mvh piskaren
Citera
2019-07-18, 17:58
Medlem
haywanskontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Jag fick minnesluckor på 5 dygn förra året. Kändes lite läskigt. . Nu dator och full frys/kyl i allafall utan att jag kom ihåg ett skit. .

Tog 100 mg igår natt. Inte förrän nu hjärnan börjar komma igång. Blandade inte med alkohol denna gång tack o lov. Har inte slutat så bra när jag gjort det vid tidigare tillfällen
Citera
2019-07-19, 11:44
Medlem
smoker27s avatar
Hej jag har fått ut Imovane100pak "original" men fan dem smakat inte som förr finns nästan ingen järnsmak och blir inte lika trött. Har dem bytt recept eller vad har hänt någon som sitter på nån information.

Mvh
Smoker
Citera
2019-07-22, 21:57
Medlem
Vafan. Mitt apotek har ej min insomningstablett i 7,5 imovane. Lr jo 100 pack. Men mitt recept är på 30.
Så får ju fan ej ut. Samma Zopiklon. Finns men ej i den styrkan jag har.

Även fått Stillnoct/Zolpidem utskrivet då Allt var slut.

Kruxet är ju att läkarjäkel som skriver ut är på semester. 😠😠😠

Och hon som svara sa att hon ej kunde hjälpa då.
Trotts att jag kan se ibland att det är olika läkare som gjort utskriften.
Kanske skall komma med den infon till dom. Att visst andra kan skriva ut.

Lr dom namnen som står som utskrivare. Har fått ok. Från huvudläksren.

Vafan dryyyygt.
Citera
2019-07-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennkk
Ni (ej missbrukare) som inte tycker att Z funkar att somna/sova på, har ni testat 2x25mg propavan 2h innan sovdags och sedan Z 20-30min innan sovdags?
Bara insomningstabletter somnar jag bara av och vaknar efter 3-4h när effekten gått ur. Med 50mg propavan + 10mg stilnoct och mat så somnar jag och sover som en stock i 7-8h även om jag så sväljer tabletterna med kaffe.
Enbart Z funkar inte bra för mig om jag inte tar propavan också.
Enbart propavan funkar men utan Z som är som en off switch så kan det dröja upp till 4h från intag innan jag somnar.

Är du dock missbrukare av Z så gäller inte ovanstående. Antingen fortsätter du flumma eller börjar du använda det som du ska annars kan du bara glömma sömn öht... Egna erfarenheter.

Zolpidem funkar i flera år. Zopiklon funkar i några månader sen blir den totalt verkningslös enligt mina egna erfarenheter.

Jag har inte missbrukat mina zopiklon och äter aldrig för att flumma då jag inte förstår grejen att droga sig på z preparat eller benso utan ser bara någon logik i att använda dom till det dom är till för.
Jag har ätit imovane 12år och visst effekten är något svagare men hjälper fortfarande lika bra mot sömnen men som du så tar jag även annat men jag använder theralen och mirtazapin ihop och somnar inte heller på bara z eller bara det andra.
Men vi skiljer oss åt i det att du känner att zopiklon slutar verka tidigt men inte zolpidem men det är väl anledningen att det finns olika mediciner då alla funkar olika.
Fördelen för mig är att det räcker med 12,5mg zopiklon medans det krävs 30-50mg zolpidem för att somna.
Men zolpidem blir jag konstig i huvudet av innan jag somnar medan zopiklon bara lugnare.
Jag hade 30 mg zolpidem en period men kände att det ofta inte räckte så bytte tillbaka och när jag hamnar i ett krisläge och behöver extra sömnhjälp så får jag 2 mg flunitrazepam utdelat för 2-14 dagar sedan tillbaka till zopiklon men då är det svårt att somna dom 2 första nätterna men jag äter zopiklon samtidigt som flunitrazepam när jag gör det.
Men theralen och i perioder lergigan ihop med z är ett måste för mig.
Men propavan gillar jag inte och blir hemskt torr i munnen dagen efter också.
Men jag är med på spåret att dom som missbrukar dessa läkemedel sabbar för sig själva.
Sedan tycker jag att z preparat är bättre mot ångest än rena benso ibland när jag mått dåligt och tagit benso på dagen och det inte hjälpt så försvinner ofta min ångest när jag tar zopiklon.
Men skulle för den saken skull aldrig ta det på dagen då jag inte vill sabba min sömn och syftet med medicinen.
Detta har jag tagit med läkare och dom säger att skulle jag ta zopiklon på dagen skulle det inte funka sedan när jag ska sova så jag får nöja mig med benso som oftast funkar.
Citera
2019-07-23, 19:52
Medlem
Behöver lite råd, tack.

Nån mer som fått ta till weed och hash nu på sistone när vi som ej har insomn.tablett på recept?
Det är egentligen löjligt att man inte kan få på recept Stilonoct eller Imovane. Har gått till husläkaren över ett år, har haft sömnproblem i c:a 2 år. Är mellan 23-27 år. Inget missbruk om man bortser från att jag beställt Zopiklon och Zolpidem på nätet för att få sömn så jag klarar av att jobba.

Delar lägenhet med två vänner. Nu får jag gå ärenden på kvällen och sen direkt i säng när jag kommer hem. De funderar kanske lite på varför jag går och lägger mig redan vid 21 men jag säger att det är tungt på jobbet just nu.

Det har varit torka på både Zopiklon och Zolpidem nån vecka där jag brukar handla nu och det har varit så några ggr tidigare. Hoppas det snart lättar på den fronten igen. Går ju omkring och känner mig så himla falsk här hemma och det skulle nog bli ett jäkla liv på de andra om de visste jag rökte.

Har läst om vapecarts, skulle det funka att ta i lägenheten utan att det märks när de andra också är hemma? T.ex. att man går på toa (låser dörren of c.), borstar tänderna och inhalerar några bloss?

Vill helst slippa rökat då det skulle kunna bli problem om de får för sig att börja testa folk på jobbet.

Ber om ursäkt för långt inlägg.
Citera
2019-07-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyallvermin
Behöver lite råd, tack.

Nån mer som fått ta till weed och hash nu på sistone när vi som ej har insomn.tablett på recept?
Det är egentligen löjligt att man inte kan få på recept Stilonoct eller Imovane. Har gått till husläkaren över ett år, har haft sömnproblem i c:a 2 år. Är mellan 23-27 år. Inget missbruk om man bortser från att jag beställt Zopiklon och Zolpidem på nätet för att få sömn så jag klarar av att jobba.

Delar lägenhet med två vänner. Nu får jag gå ärenden på kvällen och sen direkt i säng när jag kommer hem. De funderar kanske lite på varför jag går och lägger mig redan vid 21 men jag säger att det är tungt på jobbet just nu.

Det har varit torka på både Zopiklon och Zolpidem nån vecka där jag brukar handla nu och det har varit så några ggr tidigare. Hoppas det snart lättar på den fronten igen. Går ju omkring och känner mig så himla falsk här hemma och det skulle nog bli ett jäkla liv på de andra om de visste jag rökte.

Har läst om vapecarts, skulle det funka att ta i lägenheten utan att det märks när de andra också är hemma? T.ex. att man går på toa (låser dörren of c.), borstar tänderna och inhalerar några bloss?

Vill helst slippa rökat då det skulle kunna bli problem om de får för sig att börja testa folk på jobbet.

Ber om ursäkt för långt inlägg.

Jag kan inte heller förstå att vissa som behöver medicin inte får vissa fall har nog läkaren rätt i medans vissa inte.
Men dom kan ju ge att ta vid behov och inte varje dag till och börja med och sedan öka till behovet.
Jag kan hålla med om att man ska prova andra läkemedel först men det får finnas gränser när dom måste dela ut det bara.
Jag har haft tur och aldrig blivit ifrågasatt om mitt recept och haft det stående i många herrans år och aldrig missbrukat dom så därav har jag fått dom även om dom i en period känt till att jag tog amfetamin dagligen då dom förstår att det skulle bli förödande för mig utan min medicin som jag haft så länge.
Men adhd medicin fick jag ingen under den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in