2020-08-08, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatSpeedy
Vet bara att de inte är bra att höja doseringen och ta det längre tid, räcker med några veckor, för att det ökar toleransen avsevärt......vet av egen erfarenhet.
Skulle behöva imo eller stillnoct själv just nu, läkaren fick för sig att avsluta receptet.... är öppen för förslag dvs.
På mig biter knappt någonting för sömnen men en sak som faktiskt funkade ett tag var en kombination av 400 mg direktverkande Quetiapin och 2 ml Theralen. Jag har sömnstörningen från helvetet så biter det På mig borde det bita på de flesta. Många brukar ju tvärdäcka på en mindre dos Nozinan typ 50 mg, dock inte jag. Alla dessa mediciner kan ge lite hangover beroende på hur känslig man är. Personligen märkte jag inte av det förutom när farbror doktorn skruvade upp Nozinandosen till 300 mg samt 2 ml Theralen på det. Sov gjorde jag inte men jag var tokdrogad i typ ett dygn.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-08-08 kl. 22:38.
Citera
2020-08-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Hej,

är strax över 25 år men ändå fått Imovane 100 pack utskrivet under 2 år, 9-10 paket totalt och läkaren fortsätter skriva ut vilket jag är jätteglad över. Kommer jag fortsätta få utskrivet eller läkare kommer plötsligt ”bryta” behandlingen?
Det beror nog på hur behandlingen fungerar för dej. Min mormor har ätit Imovane varje natt sedan mitten av 90 talet. För henne fungerar det bra, hon sover och har inte utvecklat någon tolerans. Hon lär förmodligen få dem utskrivna i resten av sitt liv.
Citera
2020-08-08, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Vad menas egentligen med stillnoct tomten?
Att man vaknar upp och har gjort en satans massa dumma saker utan att minnas ett skit. Läs gärna mina inlägg om vad som hände mig när jag gick på Stilnoct. Har du tur kanske du bara har varit uppe och stökat runt lite harmlöst i lägenheten . Har du mindre tur kanske du vaknar upp naken utomhus eller tom i en poliscell. Avancerad och galen sömngång är ett välkänt fenomen på de här tabletterna. Oftast förekommer det om man blandar med något annat eller överdoserar men det kan även ske hos känsliga personer redan på normaldos.
Citera
2020-08-10, 22:43
Medlem
Någon som ätit samma dos år efter år och den fortfarande fungerar?

Jag har accepterat att jag helt enkelt inte kan sova, oavsett om jag rör på mig, tränar eller whatever, _behöver_ verkligen zopiklon. Undrar om man kan ta den typ livet ut?
Citera
2020-08-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen

Jag har accepterat att jag helt enkelt inte kan sova, oavsett om jag rör på mig, tränar eller whatever, _behöver_ verkligen zopiklon. Undrar om man kan ta den typ livet ut?

Jag har tagit en tablett vid sänggående varje dag i 8år och den fungerar fortfarande.

Givervis inte lika bra som precis i början men tillräckligt.
Citera
2020-08-11, 00:14
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:

Jag har ätit Imovane sen 2003 tar två 7,5mg funkar bra med Propavan och Theralen. Får 8-9timmars sömn med kanske två tre korta uppvaknanden.
Citera
2020-08-11, 12:05
Medlem
Är det vanligt att man kan känna viss ångest och nervositet dagen efter man tagit en imovane (5mg)
Tar en tablett ca 3-4 dagar i veckan.
Citera
2020-08-11, 17:52
Medlem
Citat:

Vissa verkar inte utveckla tolerans. Min mormor har ätit Imovane i typ 25 år dvs sedan det kom ut på marknaden och hon har inte fått någon tolerans. Själv byggde jag upp tolerans snabbt på dem så det är individuellt.
Citera
2020-08-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Är det vanligt att man kan känna viss ångest och nervositet dagen efter man tagit en imovane (5mg)
Tar en tablett ca 3-4 dagar i veckan.

Det beror ju helt på hur länge du ätit dem osv.

Kom det efter första veckan eller efter en längre tid?

Det går (väl?) på samma receptorer som bensodiazepiner. Man får alltså ångest av medicinen till slut, vilket bidrar till beroendeproblematik.

Jag tror inte att du ska fortsätta äta dem om du upplever att du får ångest. För din egen skull.

Min egen erfarenhet (10 års missbruk) säger att, nästan, alla narkotikaklassade läkemedel, till slut, ger någon form av biverkning, oftast det som jag från början ville dämpa. Samma som all narkotika.
Citera
2020-08-13, 14:17
Medlem
Någon som provat dessa blåa zopiklon från Indien?
Citera
2020-08-14, 09:43
Medlem
Bara-Robins avatar
-En mobilskriven novell från en beundrare

Som alla vet så är det individuellt hur en medicin fungerar för någon, men av alla mediciner jag någonsin fått så är denna tveklöst den som hjälpt mig mest och som lyckligtvis även den som det är minst problem med.

Haft Imovane i kanske 10 år och ätit till och från med uppehåll från några dagar och veckor upp till något halvår. Oftast på eget bevåg men ibland efter att en läkare ska in och mixtra där mängder med läkare redan varit.

Mina insomningsproblem gick från att vara vaken över 3 dagar, alltså över 2 nätter, en gång i veckan till varannan vecka. Annars sov jag ca. varannan natt 4 ggr i veckan. När jag sov så sov jag mellan 2-6 timmar.

Testade ALLT annat och mer därtill innan jag fick Imovane. Utöver mängder med antisistaminer och antipsykotika ni aldrig hört talas om till KBT, DBT, mindfullness, sömnskola och specialimporterade gamla mediciner från Sovjetunionens glada 60-tal.

Fick 7,5 mg Imovane. Är aldrig vaken 2 nätter i rad längre, har som mest 2 sämnlösa nätter i veckan och sover ofta 8 timmar, längre när tillfället ges men aldrig kortare för att jag vaknat.
Jag har slutat få ångest av att somna och ligga och kolla på klockan och bli stressad över hur få timmar jag har kvar att sova om jag somnade nu.
Somnar jag inte direkt så börjar jag inte längre oroa mig för att jag inte kommer kunna sova alls och börja oroa mig för morgondagen, utan halveringstiden är lång nog att jag kan ligga och bara vila då. Somnar jag inte så klarar jag en natt utan sömn, men eftersom medicinen verkar häl även efter 3-4 timmar så somnar jag ofta inom dess.

Oftast så somnar jag dock medans effekten av medicinen fortfarande stiger. Jag tar tabletten sittandes på sängkanten precis innan jag lagt mig ner för att sova. Ingen snus för er som snusar för då tänker man att man ska spotta ut den innan man somnat och har därför i huvudet att man ska vara vaken ett tag.
Oftast somnar jag inom 45 minuter. Ibland 20. Sällan efter 5 timmar på dåliga nätter, men jävligt mycket hellre 5 timmars orosfri, bekväm vila och 2 timmars sömn är 7 timmars oro och ångest för att sedan upp för en ny dag.

Har testat högre och lägre doser, och denna medicin är lite märklig. 5 mg är absolut för lite. 7,5 mg är perfekt. Jag sover förvisso inte varje natt, men det kan man inte begära.
Har jag inte tagit på ett tag så är tabletten första natten något starkare. Därefter är de jämna, så effekten dag 2 är densamma som dag 30 eller.

Det är inga problem att vara utan någon dag. Man skulle anta att det skulle bli avsevärt mycket svårare att somna eller att man skulle få utsättningssymptom, men ingenting sånt. Utan är som vanligt bara.
Ät 3 månader i rad utan uppehåll och slutade direkt en gång. Inga utsättningssymptom alls och sömnen var som vanligt. Sov lite den natten.

En fördel för sådana som mig är att det är lättare att hålla dygnsrythm och rutiner också. Med ansvar så kan jag inte anpassa mina dagar endast efter mig själv.

Jag måste också om det skulle krävas gå att väcka relativt lätt och funka om något skarpt läge uppkommit och det är det inga problem med.

Jag har testat högre dos också, men hjälpen är inte alls linjär. En för liten dos gör oproportionerligt lite. En lagom dos funkar perfekt, där man då måste acceptera att det inte är perfekt så vissa nätter fortfarande blir sömnlösa.
En högre dos däremot är inte så mycket bättre. Dubbla dosen är inte dubbelt så bra. Om 1 tablett om natten gör att man kan sova på annars 50/100 sömlösa nätter så kommer inte dubbla dosen göra så man sover 100/100 nätter, utan kanske istället 70/100.

Nackdelen med högre doser är dels bråk med läkare, svårare att bli väckt, sitter i morgonen därpå och ökad risk att man får dåligt omdöme och i bästa fall går upp och sätter sig vid datorn istället för att sova.
Beroendet blir naturligtvis kraftigare också.

Den verkar snabbt nog att man kan ta den efter att man försökt somna men inte kunnat.
Länge nog att man har hela natten på sig att somna och inte bara ett kort fönster.
Med normala doseringar och ansvarsfullt bruk så tappar man inte omdömet så som på Stilnoct eller tillsammans med alkohol, som förvisso påverkar omdömet mycket självt.
Imovane är lite muskelavslappnande vilket hjälper mycket med känslan av ro för att kunna somna.

Mycket ångestdämpande, vilket sannolikt är det som gör den beroendeframkallande.
Men eftersom man tar den till natten och har betingat den så till skillnad från benso man tar vid vardags under dagens alla händelser så är den nog, rätt skött, svårare att bli beroende av än en medicin man kan ta när man vill under dagen när det blev för jobbigt.

Skillnaden skulle kunna ses mellan att ha en tuff dag med en massa jobbiga händelser där man under dagen gång knäcker en öl så fort någonting händer, mot att ta sig igenom dagen och sen på kvällen ta en öl och fundera över dagens händelser.

Jag tror många kan trilla dit på denna lätt. Men eftersom den är hypnotisk och har kort halveringstid så bör man nog hellre trilla dit på lägre doser Stesolid eller något.

Är enormt mycket bättre än Stilnoct på alla sätt. Rätt skött är Imovane lätt att sköta men det är lätt att sköta den fel.

Sittandes på sängkanten precis när man ska sova, svälja ned sittandes till ett litet glas vatten och sedan lägga sig ner, blunda och slappna av. Somnar man inte efter 2 timmar, gå upp och sätt dig i mörkret i 5 minuter och starta om. Gör inget intressant eller tänd lampor och lägg dig igen. Somnar du ändå inte, ligg och vila och om så vill ta tillfället i akt och fundera från ett oroslöst perspektiv. Man känner sig bra mycket mera utvilad efter en lugn natt utan sömn där man vilat med Imovane än en stressad sömnlös natt utan Imovane.

Det är dock EXTREMT många som missöter denna på massor med sätt. Man tar den innan man ska lägga sig för att känna sig mysig ett tag innan man lägger sig sängen. Det förstör enormt då man förskjuter vad som behövs för att man ska kunna somna utöver att man tassar åt missbruk. Betinga känslan endast med sängen. Den känns inom 10 minuter.
Blodplasmanivåerna är som högst efter 1-2 h. Somnar man efter 30 minuter rätt skött så kanske man inte somnar förrns efter 60 minuter om man skött den fel. Då kommer det kvällar den är otillräcklig och man istället blir sugen på att gå upp och hitta på saker.

Dock, eftersom den är hypnotisk så är bloodnivåkoncentrationen inte fullt så viktig. Den hjälper under hela dess verkan.

Stilnoct däremot skulle jag tacka nej till. Ett fönster på 1 h utan känsla i kroppen som ger en feedback på hur påverkad man är, där allt blir såpass intressant i kombination med avsaknad av oro som blivit till välmående tillsammans med tomtar och troll då man halvt drömmer men inte kan förstå det själv, så börjar man plocka fram slagborrmaskinen eftersom räkningarna ska betalas på plats vid bankomaten.
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-08-14 kl. 09:59.
Citera
2020-08-27, 14:02
Bannlyst
Citat:

7 år dagligen, samma dos, samma effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in