2021-08-13, 14:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Kan tänka mig det 🤣 Z analogerna syntes väl inte på UP förr ?

Så var det. Pissade på mitt förra jobb (låter som en tanke! ) och då kryssades allt i... men skickades (sköterskan skrev till manuellt) på analys för zopiklon - varför jag käkade zolpidem i tre dygn innan prov... helvete, dels omaket (13 tior per dygn som värst, plus nervositeten när man satt där och sköterskan skulle plussa på beställningen med båda "zätorna"... ...vilket aldrig hände).
Citera
2021-08-13, 17:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
HAB 7,5 mg 10-bisters, klarblå tabs - helt ok. Nu slut hos min nätkran - motsvarande VITA, samma storlek, verkade klenare, smakade mindre "äckligt zopi".

Inbillar jag mig? Någon annan med erfarenhet av dessa? (de vita alltså, de blå alltid varit ok).
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-08-13 kl. 17:36.
Citera
2021-08-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
(min fetning) Så lär det vara.

The old market mechanism... minns när man handlade på gatan, på Sergels eller Medis, pundarna gick och pissade tis och tors i regel - då var det dyrtid på Z på måndagar och onsdagar...
Inte märkt någon skillnad
Citera
2021-08-13, 23:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Inte märkt någon skillnad

Thanx för feedback, rasslade till i postlådan igår så jag ska inte döma så snabbt.
Citera
2021-08-14, 00:43
Medlem
Citat:
Thanx för feedback, rasslade till i postlådan igår så jag ska inte döma så snabbt.

Var ett tag sedan men upplevde att båda fungerar. Rapportera gärna efter fler intag
Citera
2021-08-14, 00:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Var ett tag sedan men upplevde att båda fungerar. Rapportera gärna efter fler intag

I will.
Citera
2021-08-14, 19:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Verkar inte vara några probs - min tolerans som ökat. Kroppen "svarar" som den ska.

(men kan fan inte börja sova på 2 + 1 (plus en ikto) - hjälper inte att kroppen blir trött och får en tydlig "buzz" - tror jag ska testa lite mirta i kväll som lök på laxen).
Citera
2021-08-14, 21:47
Medlem
Citat:
Verkar inte vara några probs - min tolerans som ökat. Kroppen "svarar" som den ska.

(men kan fan inte börja sova på 2 + 1 (plus en ikto) - hjälper inte att kroppen blir trött och får en tydlig "buzz" - tror jag ska testa lite mirta i kväll som lök på laxen).

Förstår, blir lätt så. Bra att veta. Gäller att ta uppehåll ibland. Tyvärr är jag själv dålig på att ransonera så käkar oftast upp mitt 30 pack på recept inom två-tre veckor...
Citera
2021-08-25, 16:55
Medlem
Svårt att få dessa utskrivet via vårdcentral?

Har varit inskriven på öppenpsykatrin. Vid övergång till vc efter en tids behandling så vägrar vårdcentralen skriva ut just för beroenderisken. Vet inte om det är värt att byta heller, om det är samma typ av bemötande. Har inget missbruk utan äter tabletterna som ordinerat av läkare. Sömnen är väsentlig för min del för att bibehålla min hälsa.

Vart får ni andra utskrivet? Om någon kan skicka en rek av privatklinik/läkare i PM som skriver ut Imovane i Västra Götaland så hade det varit guld. Nytt jobb så hade varit skönt att få sova, iallafall initialt.
Citera
2021-08-25, 20:45
Medlem
Citat:
HAB 7,5 mg 10-bisters, klarblå tabs - helt ok. Nu slut hos min nätkran - motsvarande VITA, samma storlek, verkade klenare, smakade mindre "äckligt zopi".

Inbillar jag mig? Någon annan med erfarenhet av dessa? (de vita alltså, de blå alltid varit ok).

Tycker dom vita från hab verkar på samma sätt som dom blå, men mindre äcklig smak. Närmare orginal imovanen med syftet ej smak, tycker jag är HABs Zopisign 10mg.
Citera
2021-08-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vxn
Svårt att få dessa utskrivet via vårdcentral?

Har varit inskriven på öppenpsykatrin. Vid övergång till vc efter en tids behandling så vägrar vårdcentralen skriva ut just för beroenderisken. Vet inte om det är värt att byta heller, om det är samma typ av bemötande. Har inget missbruk utan äter tabletterna som ordinerat av läkare. Sömnen är väsentlig för min del för att bibehålla min hälsa.

Vart får ni andra utskrivet? Om någon kan skicka en rek av privatklinik/läkare i PM som skriver ut Imovane i Västra Götaland så hade det varit guld. Nytt jobb så hade varit skönt att få sova, iallafall initialt.
Ja det är generellt sett svårare, dock inte omöjligt att få Z analoger utskrivna från en VC än från psykiatrin. Min mormor tex har aldrig varit psykpatient men fått sin dagliga kvällsdos Imovane utskrivet av VC läkare sedan 90 talet.

Hade jag varit du så hade jag bytt läkare, det
har iallafall fungerat för mig när jag mött någon tjurig djävel till psykiater vid något enstaka tillfälle som har ifrågasatt mina diagnoser och medicinering.Kom dock ihåg att väldigt många läkare är lika anti Z analoger som de är anti benso idag.

Ett litet tips så här generellt är väletablerade läkare i medelåldern av båda könen från de forna öststaterna alt en äldre svensk herre nära pensionsåldern som har varit med ett tag, de brukar vara mer generösa med klassade mediciner. Undvik för allt i världen yngre svenska kvinnliga läkare.

Jag lider av kronisk insomnia och fick mitt första recept efter min första vända som slutenvårdspatient pga svår sömnbrist.

Kom tillbaka en vecka senare och ville bli inlagd igen pga sömnen men knatade istället ifrån psykakuten med ett recept på 8 st 100 pack Imovane a 5 mg, förmodligen för att de ville spara en vårdplats.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-08-25 kl. 21:26.
Citera
2021-08-26, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja det är generellt sett svårare, dock inte omöjligt att få Z analoger utskrivna från en VC än från psykiatrin. Min mormor tex har aldrig varit psykpatient men fått sin dagliga kvällsdos Imovane utskrivet av VC läkare sedan 90 talet.

Hade jag varit du så hade jag bytt läkare, det
har iallafall fungerat för mig när jag mött någon tjurig djävel till psykiater vid något enstaka tillfälle som har ifrågasatt mina diagnoser och medicinering.Kom dock ihåg att väldigt många läkare är lika anti Z analoger som de är anti benso idag.

Ett litet tips så här generellt är väletablerade läkare i medelåldern av båda könen från de forna öststaterna alt en äldre svensk herre nära pensionsåldern som har varit med ett tag, de brukar vara mer generösa med klassade mediciner. Undvik för allt i världen yngre svenska kvinnliga läkare.

Jag lider av kronisk insomnia och fick mitt första recept efter min första vända som slutenvårdspatient pga svår sömnbrist.

Kom tillbaka en vecka senare och ville bli inlagd igen pga sömnen men knatade istället ifrån psykakuten med ett recept på 8 st 100 pack Imovane a 5 mg, förmodligen för att de ville spara en vårdplats.

Tack tango för din tid & för alla tips. Du beskrev precis min vårdkontakt på min vc, så jag litar på dig haha.

Vart finner man dessa herrar & kvinnor? Har googlat på ”privatklinik Göteborg” ”Privatläkare Västra Götaland” etc.

Psykakuten är ett alternativ, men jag ska se om jag kan hitta en fast vårdkontakt som kan förnya mitt recept innan jag blir mer eller mindre defekt av min sömnbrist.

Har inte fått diagnosen insomni själv, men en annan diagnos som medför sömnrubbningar. Hade varit otroligt skönt att hitta en vårdkontakt tills det är dags att fasa ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in