2014-09-20, 08:56
Medlem
BullzeyePrOs avatar
Kan läkaren se om jag hämtat ut min medicin? Ska ta uppehåll i 2 mån men förnyar receptet endå och vill ju helst inte hämta ut eftersom det är svårt att hålla tassarna borta. Annars får jag väl be morsan hålla i de
Citera
2014-09-20, 17:33
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Klassade, Ja
Ångestdämpande, Nja, för ångest finns det lämpligare grejer, Imovane är för insomning
Urinrpov, Jepp men inte så länge då halveringstiden är kort

Syns inte på multistickor, bara analys.
Citera
2014-09-21, 01:14
Medlem
populopiduss avatar
Att äta z-analoger för att sova funkar bra vid enstaka tillfällen då man inte kan sova och verkligen måste sova, men att äta dem regelbundet upplever jag som direkt kontraproduktivt.

Äter jag Stilnoct eller Imovane somnar jag visserligen, men jag är liksom inte i balans dagen efter. Känns som att man är i en dimma, lite som att man sovit för länge. Äter jag dem flera nätter i sträck blir denna dimma konstant och jag glömmer lätt saker, blir okoncentrerad och lättirriterad.

Visst är det säkerligen individuellt hur man upplever det, men jag har pratat med flera personer som ätit Imovane och/eller Stilnoct en längre tid, och de har sagt att de liksom vaknat upp ur en bubbla efter att de slutat och även om de sover sämre mår de bättre.

Någon mer som håller med om detta?
Citera
2014-09-21, 12:16
Medlem
quaaludes.s avatar
Lugnt om jag ploppar ner 2 stilnoct. Vart nån extra stilnoct och drog lite amfetamin. Lugnt att peta ner känner mig inte direkt påverkad av snortet sen igår.
Senast redigerad av quaaludes. 2014-09-21 kl. 12:29.
Citera
2014-09-21, 14:21
Medlem
ex69-dtrs avatar
Har haft länge imovane ganska länge nu och vill komma ner till "normala" doser igen.

Hur lång tid tar det innan toleransen går ner så man kan ta 1-2 och somna gott? nu behövs 1 karta ungefär :/
Citera
2014-09-21, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ex69-dtr
Har haft länge imovane ganska länge nu och vill komma ner till "normala" doser igen.

Hur lång tid tar det innan toleransen går ner så man kan ta 1-2 och somna gott? nu behövs 1 karta ungefär :/

Länge. Håll upp en månad iaf.
Citera
2014-09-21, 20:15
Medlem
ex69-dtrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i574n8u11
Länge. Håll upp en månad iaf.

Oufhh.. Korstolerans med all benso?
Citera
2014-09-21, 22:53
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ex69-dtr
Oufhh.. Korstolerans med all benso?
Ja i princip, men det är nästan bara den hypnotiska effekten som uteblir hos imovane/stilnoct om du äter annan benso, den ångestdämpande effekten är fortfarande kvar.
Citera
2014-09-21, 23:45
Medlem
Zolpidem (stilnoct) - Zink kan ha en blockerande effekt

Hej.
Lite bakgrundsinformation.
-Jag är dagligrökare(C.) mer elr mindre sedan 15 år tebax.
-Min drog-of choice har varit lsd ett flertal år, men lade ned det efter 3-4 år.
-Jag började få sömnbesvär för cirka 2-3 år sedan. Och började då (efter lite test med andra sömn-preparat); bruka zopidem.
Det har fungerat ypperligt, och har legat på 10mg-20mg till och från. Haft månadsvis uppehåll under dessa 2,5åren. Då haft stöd med en smaskig nattlig indika spliff, speciellt det senaste halvåret (då det kan faktiskt kännas bra nyttigare för välbefinnandet).
Jag doktorerar och är utbildad inom molekylärbiologi så är införstådd hur de olika biokemiska reaktionerna fungerar till rätt stor del.

Så nu till min fråga:
Jag har upptäckt att Z. inte har gett någon märkbar effekt den senaste tiden, och börjat bli lite orolig. Jag har varit observant med tolerans utveckling genom att inte överskrida Z. i för hög dos, samt inte ta för ofta och ha ibland lite uppehåll. Sedan drygt 3 månader sedan har jag medicinerat mig själv med 2,5mg Lorazepam (som fungerar bäst för mig i benzo-väg)(började med benzo oregebundet 4 månader tillbaka). Detta har jag tagit relativt sällan, dock den senaste tiden ca, 3 ggr/vecka 2,5mg (stundtals i kombi med en 1mg xanor).

Oftast fungerar Z. bra, fast det blir vissa nätter jag får gå upp til 20mg för att få det effektfullt.
Men så kommer det kvällar som det känns som det inte bitar alls..! Som t.ex för några nätter sedan, kom jag upp stadvis till 35mg för att jag var starkt behov att sömn den natten. Dock sov inte en blund på hela natten(och nix inga upptåg då jag är rätt kontrollerad under zolpidem ruset, bortsett ifrån ytterst få ggr, som att snacka med ngn polare mitt i natten ett par tilmmar utan att minnas det, men inget värre. Det jag skulle kunna associera dessa kvällar med är om jag intagit lorazepam samma dag tidigt på dagen. Min första tanke, är ju att om ngt L. finns kvar i blodet tills kvällen ge en potentierad effekt, s.k. synergetisk effekt, genom att de båda samverkar på GABA receptorn och ger ökad aktivering/respons. Men eftersom det vekligen inte gav ökad effekt, så har jag funderat på vad som orsakat det, och kommit fram till tänkbara förklaringar:
1. Att L. (lorazepam) är en "competitive agonist"; en signalsubstans som fäster gaba receptorn, ger respons hos receptorn, men blockerar för att ny signalsubstans (av form i detta exempel Zolpidem), och därav minskar receptorns mottaglighet för ännu en aktivering. Det hela bygger på "affinitet", så om L. har hög affinitet, och Z. lägre, så släpper inte L. yta på receptorn för att Z. skall binda och ge effekt. (hoppas ni hängde med). Även de inte binder på exakt samma plats, så kan "competitive agonist" "bredda ut sej" och hindra en stor yta på receptorn att inte kunna binda mer signaler.

-mindre troligt då vanligtvis alla benzos agerar synergetiskt med andra benzon och ökar effekten.

2. Att Lorazepam ger en så pass stark toleransutveckling att genom att ta det på dagen, har receptorerna nedreglerats (toleransutveckling) och när jag tar Z. på kvällen ger det inte alls samma effekt som normalt skulle behövas.

-mer troligt, men vet inte direkt hur snabbt toleransutvecklingen sker på L.

3. Att Zink är boven i dramat..! Tanken slog mig att de gånger jag känt att zolpidem inte gett bra effekt är när jag tagit ZMA på kvällen (Magnesium, Zink, B6). Hittade därefter studier som påpekar att zink fäster bra på GABA receptorn, och kan således blockera effekten av en del signalämnen. Detta kan ju förklara det hela. Men det finns ingen tydlig relation till just ämnet zolpidem vad jag hittills "orkat" hitta.
Jag länkar nedan till de studier jag snappat upp som tar upp ämnet och förklarar zink påverkan på B(a)-receptorn. Läs bara abstraktet, om ni inte vill läsa hela artikeln.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12640458
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7862697

Jag har även hittat info att zink är en s.k. "Negative allosteric modulators" - bind to an allosteric site on the receptor (GABA) complex and affect it in a negative manner, causing decreased efficiency of the main site and therefore an indirect decrease in Cl− conductance. Examples of Negative allosteric modulators: flumazenil, Ro15-4513, sarmazenil, and zinc.

Vad tror ni, spekulera gärna, och om någon känner igen sig tveka inta att delta i diskussionen.
Eftersom det finns en hel del benzo brukare ute i svea riket, borde detta vara rätt bra info att veta om, och diskurera vidare.
Senast redigerad av water2012 2014-09-21 kl. 23:48. Anledning: felstavning
Citera
2014-09-22, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrman48
Jag undrar om Imovane är narkotikaklassade och om dom hjälper mot ångest och panikångest?
Jag undrar också om dom syns på urinprov som lämnas på analys?
Tacksam för svar ! Henke

Ja det syns om dom lämnar det på analys inget snack om den saken. Men det är kort halveringstid så mao går det ut fort!
Citera
2014-09-22, 14:59
Medlem
C-3POs avatar
Tråden Zolpidem (stilnoct) - Zink kan ha en blockerande effekt infogad.

/Mod
Citera
2014-09-22, 18:53
Bannlyst
Dessa z-analoger som är besläktade med benso... imovane och stilnoct som ska va rätt lika, ändå så olika.

Stilnoct: (att sova)
Nockar en inom en kvart! Bra!
Vaknar upp 5-6 timmar senare. Dåligt!
Tar en till. NOCAD! Bra!
Sover 10-12 timmar. Bra!
Uppvakning seg dock. Dåligt!
Seghet under dagen. Dåligt!

Imovane: (att sova)
Söver ner en lugnt och fint inom ca 30 min. Bra!
Sover länge, 8-12 timmar. Bra!
Uppvakning inte så farligt, tröttheten försvinner snabbt. Bra!
Ingen seghet underdagen, utan snarare mer energi. Bra!

Att flumma på är dock Stilnoct bäst! Eller bäst och bäst. Det går snabbt att bli flum på dom och man blir lite mer hyper... mer passande för fest kanske. Imovane tar lite längre tid och och du blir lugn och mysig och inte hyper, mer för att chilla. Dock för stora doser och du kan fucka ur på båda!
Senast redigerad av eisapeitte 2014-09-22 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in