Hej.
Lite bakgrundsinformation.
-Jag är dagligrökare(C.) mer elr mindre sedan 15 år tebax.
-Min drog-of choice har varit lsd ett flertal år, men lade ned det efter 3-4 år.
-Jag började få sömnbesvär för cirka 2-3 år sedan. Och började då (efter lite test med andra sömn-preparat); bruka zopidem.
Det har fungerat ypperligt, och har legat på 10mg-20mg till och från. Haft månadsvis uppehåll under dessa 2,5åren. Då haft stöd med en smaskig nattlig indika spliff, speciellt det senaste halvåret (då det kan faktiskt kännas bra nyttigare för välbefinnandet).
Jag doktorerar och är utbildad inom molekylärbiologi så är införstådd hur de olika biokemiska reaktionerna fungerar till rätt stor del.
Så nu till min fråga:
Jag har upptäckt att Z. inte har gett någon märkbar effekt den senaste tiden, och börjat bli lite orolig. Jag har varit observant med tolerans utveckling genom att inte överskrida Z. i för hög dos, samt inte ta för ofta och ha ibland lite uppehåll. Sedan drygt 3 månader sedan har jag medicinerat mig själv med 2,5mg Lorazepam (som fungerar bäst för mig i benzo-väg)(började med benzo oregebundet 4 månader tillbaka). Detta har jag tagit relativt sällan, dock den senaste tiden ca, 3 ggr/vecka 2,5mg (stundtals i kombi med en 1mg xanor).
Oftast fungerar Z. bra, fast det blir vissa nätter jag får gå upp til 20mg för att få det effektfullt.
Men så kommer det kvällar som det känns som det inte bitar alls..! Som t.ex för några nätter sedan, kom jag upp stadvis till 35mg för att jag var starkt behov att sömn den natten. Dock sov inte en blund på hela natten(och nix inga upptåg då jag är rätt kontrollerad under zolpidem ruset, bortsett ifrån ytterst få ggr, som att snacka med ngn polare mitt i natten ett par tilmmar utan att minnas det, men inget värre. Det jag skulle kunna associera dessa kvällar med är om jag intagit lorazepam samma dag tidigt på dagen. Min första tanke, är ju att om ngt L. finns kvar i blodet tills kvällen ge en potentierad effekt, s.k. synergetisk effekt, genom att de båda samverkar på GABA receptorn och ger ökad aktivering/respons. Men eftersom det vekligen inte gav ökad effekt, så har jag funderat på vad som orsakat det, och kommit fram till tänkbara förklaringar:
1. Att L. (lorazepam) är en "competitive agonist"; en signalsubstans som fäster gaba receptorn, ger respons hos receptorn, men blockerar för att ny signalsubstans (av form i detta exempel Zolpidem), och därav minskar receptorns mottaglighet för ännu en aktivering. Det hela bygger på "affinitet", så om L. har hög affinitet, och Z. lägre, så släpper inte L. yta på receptorn för att Z. skall binda och ge effekt. (hoppas ni hängde med). Även de inte binder på exakt samma plats, så kan "competitive agonist" "bredda ut sej" och hindra en stor yta på receptorn att inte kunna binda mer signaler.
-mindre troligt då vanligtvis alla benzos agerar synergetiskt med andra benzon och ökar effekten.
2. Att Lorazepam ger en så pass stark toleransutveckling att genom att ta det på dagen, har receptorerna nedreglerats (toleransutveckling) och när jag tar Z. på kvällen ger det inte alls samma effekt som normalt skulle behövas.
-mer troligt, men vet inte direkt hur snabbt toleransutvecklingen sker på L.
3. Att Zink är boven i dramat..! Tanken slog mig att de gånger jag känt att zolpidem inte gett bra effekt är när jag tagit ZMA på kvällen (Magnesium, Zink, B6). Hittade därefter studier som påpekar att zink fäster bra på GABA receptorn, och kan således blockera effekten av en del signalämnen. Detta kan ju förklara det hela. Men det finns ingen tydlig relation till just ämnet zolpidem vad jag hittills "orkat" hitta.
Jag länkar nedan till de studier jag snappat upp som tar upp ämnet och förklarar zink påverkan på B(a)-receptorn. Läs bara abstraktet, om ni inte vill läsa hela artikeln.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12640458
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7862697
Jag har även hittat info att zink är en s.k. "Negative allosteric modulators" - bind to an allosteric site on the receptor (GABA) complex and affect it in a negative manner, causing decreased efficiency of the main site and therefore an indirect decrease in Cl− conductance. Examples of Negative allosteric modulators: flumazenil, Ro15-4513, sarmazenil, and zinc.
Vad tror ni, spekulera gärna, och om någon känner igen sig tveka inta att delta i diskussionen.
Eftersom det finns en hel del benzo brukare ute i svea riket, borde detta vara rätt bra info att veta om, och diskurera vidare.