Citat:
Ursprungligen postat av
Gavins-Friend
Jag har tagit imovane massvis med gånger. På mig har en halv 7.5mg rätt stark ångestdämpande effekt. Lite annorlunda än typ stesolid men ändå bra vid typ självmordstankar. Darknet kan jag inte öht. hur man gör och gatan är bara glömma. Har inga pengar och om imovane inte är mer farligt än svag benso kan jag köra på det då jag har massvis med imovane att tillgå. Dock vet jag ju inte vad som är "bäst"
Undrar dock hur den jämför sig med olika benso och imovane verkar ju vara mer "okej" för läkare än benso. Så det är mina frågor: hur starkt är 7.5mg imovane jämfört med benso? Vad är svårast att sluta med? Varför ser inte läkarna ner lika mycket på Z-anloger som benso?
Jag har både xanor och imovane på recept sedan många år så jag kan ge ett input på din fråga. Men tänk på att alla är olika osv.
Imovane för mig är ren sömnmedicin. Jag blir minimalt ”ångestdämpad”. Den är dock bra för att sova på.
Xanor är en helt annan grej. Det är ungefär som att vara lite smålullig, dvs alla bekymmer och problem bara försvinner. Kan dock ej sova på xanor. Blir snarare pigg.
Edit, såg nu att du hade mer frågor....
Det finns mycket olika bensodiazepiner, alla fungerar liknande men de har lite olika nischer. Har erfarenhet av sobril, iktorivil, halcion, rohypnol och xanor. Rent generellt skulle jag säga att xanor är ”sista anhalt” som läkarna resonerar. Dvs den ”starkaste/bästa”, hur du nu vill formulera det.
Svårast att sluta med är nog väldigt olika, men skulle jag gissa så skulle jag gissa att xanor lär inte vara kul att plötsligt bli utan om man har ätit lite större doser under lång tid. Men jag har även pratat med folk som haft imovane i 10-20 år, och när ”stoppet” kom för ett halvår sedan fick de fullständig panik. Så det kan säkert vara lite olika.
Varför läkarna inte ser ned lika mycket? Bra fråga, har inget bra svar. Jag kan tänka mig att de resonerar som så att bensodiazepinerna är mer ökända för att skapa missbruk osv. Dårar man läser om i pressen som gjort hemska saker har ofta benso i kroppen just för det trubbar av, etc. Plus imovane/Stilnoct används av miljontals svenskar dagligen så de ses nog som ”harmlösare” att skriva ut.....
Mina 5 cent.