2019-06-24, 08:44
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOdmjuke
Ok. Det var nytt för mig.

Men verkar ändå fishy, det finns ju inga andra paket som har sådana mig veterligen. Varför skulle just imovane få säljstopp för något sånt. Luktar skumt....

Enligt apoteket har grundämne tagit slut därför finns de inte men håller med er varför tar det sån lång tid.

Mvh
Smoker
Citera
2019-06-24, 14:13
Medlem
30st 7.5mg resulterar i uppvakan på Intensivvårdsavdelningen, inte ett minne men var tydligen Överdos!
Citera
2019-06-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
30st 7.5mg resulterar i uppvakan på Intensivvårdsavdelningen, inte ett minne men var tydligen Överdos!
Har ätit 150 7,5or och typ 50 10or stilnoct och bara varit ute o rännt, ingen överdos där inte. Men är väl från person till person.
Citera
2019-06-24, 17:23
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menace.II.Society
Imovane är inte speciellt ångestdämpande så du behöver nog minst ta en hel 7.5mg för att få en viss lugnande effekt iaf. Zopiklon ger utslag på benso.

Jag hade övervägt darknet eller gatan om jag var dig ist.

Jag syftade på imovane...
Jag har tagit imovane massvis med gånger. På mig har en halv 7.5mg rätt stark ångestdämpande effekt. Lite annorlunda än typ stesolid men ändå bra vid typ självmordstankar. Darknet kan jag inte öht. hur man gör och gatan är bara glömma. Har inga pengar och om imovane inte är mer farligt än svag benso kan jag köra på det då jag har massvis med imovane att tillgå. Dock vet jag ju inte vad som är "bäst"

Undrar dock hur den jämför sig med olika benso och imovane verkar ju vara mer "okej" för läkare än benso. Så det är mina frågor: hur starkt är 7.5mg imovane jämfört med benso? Vad är svårast att sluta med? Varför ser inte läkarna ner lika mycket på Z-anloger som benso?
Citera
2019-06-25, 00:42
Medlem
karjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOdmjuke
Har aldrig provat själv, men jag har läst att grapefruktjuice ska boosta effekten av bensodiazepiner. Eftersom imovane är ett väldigt närbesläktat läkemedel, kan jag tycka att det således borde fungera likadant för det.

Men som sagt, bara spekulation från min sida.

Det står ju i bipackssedeln till imovane att man inte ska dricka grapefruktjuice när man tar tabletterna. Har själv provat det med både imovane och stilnoct men tyvärr inte känt någonting extra. Men jag vet inte heller vad det är för "effekt" som man menar ska "boostas" av grapen? Ska man bli sömnigare, eller ska man känna sig mer avslappnad eller ska den euforiska känslan bli tydligare, eller allt?

Jag var dock otydlig i mitt eget inlägg också då jag skrev att det "boostar" effekten. Den effekt som jag syftade på är den euforiska effekten. Om jag bara tar min imovane eller stilnoct utan att äta eller snusa så får jag knappt någon euforisk känsla längre, men om jag äter/snusar så får jag det. Men om jag snusar så händer det ofta att jag inte somnar, så det har jag slutat med. Om jag däremot äter något 10-15 minuter efter att jag tagit tabletten så blir jag euforisk och somnar bra när jag släcker ljuset ungefär en timme efter att jag intagit tabletten/tabletterna.
Citera
2019-06-25, 00:52
Medlem
karjus avatar
Helvete också! Fick en 100-pack Stilnoct för en månad sen och intalade mig att de ska räcka i minst två månader, men igår tog de slut! Fan vad beroende man blir av dem till slut, vissa dagar kunde jag inte fungera utan att slänga i mig en eller två under dagens gång och självklart är det så att ju fler man har desto mer tänker man "ja men vad fan jag har ju hur många som helst, vad spelar det för roll om jag tar ett par extra idag?" och sen plötsligt sitter man här utan en enda

Nu har jag istället fixat fyra brännevin och sjukommatvåor för att sova inatt. Kommer dock bli ett helvete imorgon eftersom jag inte har imovane/stilnoct (det enda som funkar mot min ångest) att lindra med imorgon, plus att det kommer att bli svårare att somna nästa natt eftersom jag dricker inatt... hur jävla dum får man vara egentligen? Man vet hur det slutar men ändå gör man det :/
Citera
2019-06-25, 03:25
Medlem
Gavins-Friends avatar
Jaha tog en halv 7.5mg för typ 3 timmar sen
Blev skitpigg och går inte att somna...

Vad göra? Har tagit en del melatonin också men är bara pigg. Har lergigan som är ett helvete för mig med sina biverkningar men kanske får köra på det då...
Citera
2019-06-25, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Jag har tagit imovane massvis med gånger. På mig har en halv 7.5mg rätt stark ångestdämpande effekt. Lite annorlunda än typ stesolid men ändå bra vid typ självmordstankar. Darknet kan jag inte öht. hur man gör och gatan är bara glömma. Har inga pengar och om imovane inte är mer farligt än svag benso kan jag köra på det då jag har massvis med imovane att tillgå. Dock vet jag ju inte vad som är "bäst"

Undrar dock hur den jämför sig med olika benso och imovane verkar ju vara mer "okej" för läkare än benso. Så det är mina frågor: hur starkt är 7.5mg imovane jämfört med benso? Vad är svårast att sluta med? Varför ser inte läkarna ner lika mycket på Z-anloger som benso?
Jag har både xanor och imovane på recept sedan många år så jag kan ge ett input på din fråga. Men tänk på att alla är olika osv.

Imovane för mig är ren sömnmedicin. Jag blir minimalt ”ångestdämpad”. Den är dock bra för att sova på.

Xanor är en helt annan grej. Det är ungefär som att vara lite smålullig, dvs alla bekymmer och problem bara försvinner. Kan dock ej sova på xanor. Blir snarare pigg.

Edit, såg nu att du hade mer frågor....

Det finns mycket olika bensodiazepiner, alla fungerar liknande men de har lite olika nischer. Har erfarenhet av sobril, iktorivil, halcion, rohypnol och xanor. Rent generellt skulle jag säga att xanor är ”sista anhalt” som läkarna resonerar. Dvs den ”starkaste/bästa”, hur du nu vill formulera det.

Svårast att sluta med är nog väldigt olika, men skulle jag gissa så skulle jag gissa att xanor lär inte vara kul att plötsligt bli utan om man har ätit lite större doser under lång tid. Men jag har även pratat med folk som haft imovane i 10-20 år, och när ”stoppet” kom för ett halvår sedan fick de fullständig panik. Så det kan säkert vara lite olika.

Varför läkarna inte ser ned lika mycket? Bra fråga, har inget bra svar. Jag kan tänka mig att de resonerar som så att bensodiazepinerna är mer ökända för att skapa missbruk osv. Dårar man läser om i pressen som gjort hemska saker har ofta benso i kroppen just för det trubbar av, etc. Plus imovane/Stilnoct används av miljontals svenskar dagligen så de ses nog som ”harmlösare” att skriva ut.....

Mina 5 cent.
Senast redigerad av DenOdmjuke 2019-06-25 kl. 07:47.
Citera
2019-06-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Det står ju i bipackssedeln till imovane att man inte ska dricka grapefruktjuice när man tar tabletterna. Har själv provat det med både imovane och stilnoct men tyvärr inte känt någonting extra. Men jag vet inte heller vad det är för "effekt" som man menar ska "boostas" av grapen? Ska man bli sömnigare, eller ska man känna sig mer avslappnad eller ska den euforiska känslan bli tydligare, eller allt?

Jag var dock otydlig i mitt eget inlägg också då jag skrev att det "boostar" effekten. Den effekt som jag syftade på är den euforiska effekten. Om jag bara tar min imovane eller stilnoct utan att äta eller snusa så får jag knappt någon euforisk känsla längre, men om jag äter/snusar så får jag det. Men om jag snusar så händer det ofta att jag inte somnar, så det har jag slutat med. Om jag däremot äter något 10-15 minuter efter att jag tagit tabletten så blir jag euforisk och somnar bra när jag släcker ljuset ungefär en timme efter att jag intagit tabletten/tabletterna.

Grapefrukt innehåller enzymer som bryter ner zopiklon, så "boosten" är att nedbrytningen är snabbare och därav blir själva påslaget kraftigare vilket är perfekt om du använder den som sömnmedicin då GABA-nivåerna stiger hastigare.

Är nog inte särskilt effektivt i russyfte då halveringstiden ändå är så kort till skillnad från exv tramadol där det tar många timmar innan full effekt, där talar man om en boost på ca 20%
Citera
2019-06-26, 23:54
Medlem
Citat:
Så det är mina frågor: hur starkt är 7.5mg imovane jämfört med benso? Vad är svårast att sluta med? Varför ser inte läkarna ner lika mycket på Z-anloger som benso?
När det kommer till ångestdämpning är zopiklon tämligen svagt, sämre än sobril. Zolp gav mig utsättningssyndrom när jag klev av. Värre än vad jag har varit med om på diazepam.

Eftersom att det inte är en regelrätt bensodiazepin förmodligen.
Citat:
Jaha tog en halv 7.5mg för typ 3 timmar sen
Blev skitpigg och går inte att somna...

Vad göra? Har tagit en del melatonin också men är bara pigg. Har lergigan som är ett helvete för mig med sina biverkningar men kanske får köra på det då...
3.75mg är en bebisdos. Ta en hel nästa gång och se till att vara småtrött innan så att du inte "missar tåget" igen.
Citera
2019-06-27, 17:30
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menace.II.Society
När det kommer till ångestdämpning är zopiklon tämligen svagt, sämre än sobril. Zolp gav mig utsättningssyndrom när jag klev av. Värre än vad jag har varit med om på diazepam.

Eftersom att det inte är en regelrätt bensodiazepin förmodligen.

3.75mg är en bebisdos. Ta en hel nästa gång och se till att vara småtrött innan så att du inte "missar tåget" igen.
Skumt vad folk känner olika. Jag får stark ångestdämpning av en halv imovane. Känner knappt av stesolid längre.

Jobbigt att du tycker det är svårare. Har precis slutat med benso men måste fan ha imovane när jag får 11/10 i ångest
Citera
2019-06-28, 23:27
Medlem
Zopiklon är det bra lugnande för mig också. Åtminstone bättre än stes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in