2017-07-24, 17:17
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Fan Imovane är så bra mot ångest!

Tar dem även dagtid, trots att jag har benso hemma.

Men aldrig mer än 3 gånger i veckan tar jag.

Nu är jag så präktig att jag aldrig tar mer än ordinerad dos. Undrar dock när ångestlindring känns av (lite öppen fråga då det är individuellt)? Inte kännt av den på 7,5 mg iaf, nåväl förnimt den, men inte "gu va skönt, bye bye ågren!"
Citera
2017-07-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nu är jag så präktig att jag aldrig tar mer än ordinerad dos. Undrar dock när ångestlindring känns av (lite öppen fråga då det är individuellt)? Inte kännt av den på 7,5 mg iaf, nåväl förnimt den, men inte "gu va skönt, bye bye ågren!"
Undertecknad får stabil ångestlindring och ett småskönt rus på 15 mg, vilket även är min ordinerade dagliga dos. Rekommenderas dock ej att börja fiffla med dessa på dagstid om man vill använda dem för att sova ordentligt. Å andra sidan sköt min tolerans på zopiklon i höjden när jag åt Oxascand samtidigt (återgick till det normala strax efter jag slutat med dem) så jag vet inte riktigt vad som är bäst. Personligen får jag värst ångest när jag sovit dåligt så jag vet i alla fall vilket jag väljer...
Citera
2017-07-24, 22:23
Medlem
robertlus avatar
Käka en till två kartor och drick lite på det efter ett tjackrace. Du kommer förmodligen se mönster på väggarna som verkar levande och du vill känna på dom och bevisa det finns en dimension, osynlig för våra nyktra ögon. Har haft mkt. hallisar på dom förut. Aldrig några obehagliga, men du kommer nog inte kunna sova då. Käkade 5mg (inte 7,5). Tycker dom mer är kramplösande än ångestlindrande. Nu har inte jag sådan ångest så kanske därför jag känner så.

Är det värt och byta Imon. mot stilisar?

Ska till läkaren imorgon och förnya receptet och vi har snackat om att byta då jag hellre somnar lättare, vilket jag ibland inte riktigt gör på Imovanen så snabbt som jag vill. Kommer ju kanske få mindre djupsömn då Imovanen håller sig i 8h (ska göra iaf.) men inte för mig med tvångssyndrom om att behöva gå upp o pissa minst 2 gånger per natt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Citera
2017-07-25, 22:39
Medlem
No6s avatar
Jag käkar låg dos Imovane för sömnen(7,5-11,25 mg) efter att ha klivit av ett Tramadol och Xanor race i ett par månader. Har tidigare använt Imovane i russyfte, så den effekten får jag inte längre. Men sover på de gör jag. Jag klev alltså av opiater och benzo samtidigt så jag visste att jag skulle må dåligt, gick en hel vecka utan att sova förra veckan. En vecka av helvete, men jag tog mig igenom den. Så jag tar nu Imovane för att somna och undvika uppvakningar, det fungerar utmärkt. Har klivit av Imovane förut på högre doser och det är INGENTING jämfört med den abstinensen jag haft.

Får en jobbig ångest när jag ska gå och lägga mig alltid, Imovanen tar bort udden av den och gör att jag får sova. Räcker med en tablett för detta ändamål. Självklart planerar jag att kliva av Imovanen så fort jag känner att ångesten försvinner vid sänggående, jag är nere 7,5 mg nu och planerar att gå ner till 3,75 mg innan jag klipper den vid månadsslutet.

Vad tror ni om detta? Mitt mål är såklart att vara helt ren från tabletter sedan. Har inga planer på att börja igen eller höja dosen för att flumma, klarar faktiskt detta förvånansvärt bra. Tar en tablett, ser ett avsnitt av en serie, släcker lampan och somnar.
Citera
2017-07-26, 06:02
Medlem
robertlus avatar
Jag har tänkt likadant, men dom är så lätta att lägga ner att så länge jag har recept på dom, så blir dom kvar. jag käkar dom inte varje dag och kör max 10mg. Men min läkare o jag har pratat om att byta till stilisar istället. Då jag ändå vaknar på nätterna. Vi ha något som jag somnar snabt och hårt på. Håller jag mig vaken på Imovanen. så brukar det bli stört omöjligt att somna..

Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jag käkar låg dos Imovane för sömnen(7,5-11,25 mg) efter att ha klivit av ett Tramadol och Xanor race i ett par månader. Har tidigare använt Imovane i russyfte, så den effekten får jag inte längre. Men sover på de gör jag. Jag klev alltså av opiater och benzo samtidigt så jag visste att jag skulle må dåligt, gick en hel vecka utan att sova förra veckan. En vecka av helvete, men jag tog mig igenom den. Så jag tar nu Imovane för att somna och undvika uppvakningar, det fungerar utmärkt. Har klivit av Imovane förut på högre doser och det är INGENTING jämfört med den abstinensen jag haft.

Får en jobbig ångest när jag ska gå och lägga mig alltid, Imovanen tar bort udden av den och gör att jag får sova. Räcker med en tablett för detta ändamål. Självklart planerar jag att kliva av Imovanen så fort jag känner att ångesten försvinner vid sänggående, jag är nere 7,5 mg nu och planerar att gå ner till 3,75 mg innan jag klipper den vid månadsslutet.

Vad tror ni om detta? Mitt mål är såklart att vara helt ren från tabletter sedan. Har inga planer på att börja igen eller höja dosen för att flumma, klarar faktiskt detta förvånansvärt bra. Tar en tablett, ser ett avsnitt av en serie, släcker lampan och somnar.
Citera
2017-07-26, 11:36
Medlem
Jag har testat många olika mediciner för sömn, och den enda som varit riktigt bra är imovane. Dessvärre har min skyhöga lyricatolerans och bensoanvändande förstört imovanet. Tar nu MINST 2h innan jag somnar o den lugna ångestfria känslan av imovanet finns inte längre vilket gör att jag sover sämre. Berättade detta för läkaren o frågade om jag kan få testa stilnoct istället, något han inte var emot, så nu till frågan; kan jag förvänta mig bättre effekt av still än av imo?
Citera
2017-07-26, 11:37
Medlem
Sorry för dubbla poster.
Hur är det att kombinera imovane och stilnoct? Tänker både i sömnsyfte och i flumsyfte.
Citera
2017-07-26, 11:45
Medlem
robertlus avatar
Vafan, nu ser jag vem det är suttit och dubbeldejtat typ!

Citat:

Citera
2017-07-26, 11:57
Medlem
robertlus avatar
EDIT: varför berättade du om din benzo tolerans och inte bara nämnde lyrican. Då hade du kanske haft ett annat recept idag...Fan, sorry så nu att han hade godkänt det ju. jag som missuppfattade hela ditt inlägg Jag är övertygad att du kommer få en annan effekt på stilnoct:en då dom sitter i i ungefär 2-4h=snabbverkande och hård, snabb insomning. Men inget jag kan försäkra dig om. Försök hålla max. dosen på 10mg och försöka skita o dom någon dag i veckan så du får ner toleransen lite. Annars kan du lika gärna mjölka paketet på 2 dagar och sen har du ingenting, möjligtvis att du börjar utveckla tollerans mot stilnoct också på kort tid.

Citat:
Ursprungligen postat av host.
Jag har testat många olika mediciner för sömn, och den enda som varit riktigt bra är imovane. Dessvärre har min skyhöga lyricatolerans och bensoanvändande förstört imovanet. Tar nu MINST 2h innan jag somnar o den lugna ångestfria känslan av imovanet finns inte längre vilket gör att jag sover sämre. Berättade detta för läkaren o frågade om jag kan få testa stilnoct istället, något han inte var emot, så nu till frågan; kan jag förvänta mig bättre effekt av still än av imo?
Senast redigerad av robertlu 2017-07-26 kl. 12:05.
Citera
2017-07-26, 15:37
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertlu
Jag har tänkt likadant, men dom är så lätta att lägga ner att så länge jag har recept på dom, så blir dom kvar. jag käkar dom inte varje dag och kör max 10mg. Men min läkare o jag har pratat om att byta till stilisar istället. Då jag ändå vaknar på nätterna. Vi ha något som jag somnar snabt och hårt på. Håller jag mig vaken på Imovanen. så brukar det bli stört omöjligt att somna..

Citat:
Ursprungligen postat av robertlu
Vafan, nu ser jag vem det är suttit och dubbeldejtat typ!
Jag är nere på 7,5 mg nu per natt, var lite svårt att somna och har inte sovit lika bra som på 15 mg men jag vaknar iaf 8h+ senare och har sovit ut och pillret i princip har gått ur kroppen, och det är så jävla skönt. Men självklart känner man att sömnen blir något sämre när man går ner i dos.

Är insomningen problemet så är Stilnoct mycket mer effektivt, ja. Det viktiga är att man tar tabletten vid sänggående, jag brukar äta nån macka och se på ett avsnitt av nån serie så att tabletten börjar verka lagom. Jag gillar inte att lägga mig ner och vänta på effekten, men sitter man vaken vid t.ex. datorn är det ju kört som du säger. Eller Imovane kan jag inte flumma på längre om jag hade velat, Stilnoct funkar dock om jag tar 30mg +
Citera
2017-07-26, 21:01
Medlem
robertlus avatar
Bra för det är så jag vill ha det. Om tar imovane och precis håller att somna, men känner att måste upp och låsa dörren typ. Då är det kört! Kan inte somna på dom då. Måste verkligen ligga i sängen och och stänga av hjärnan.

Citat:
Jag är nere på 7,5 mg nu per natt, var lite svårt att somna och har inte sovit lika bra som på 15 mg men jag vaknar iaf 8h+ senare och har sovit ut och pillret i princip har gått ur kroppen, och det är så jävla skönt. Men självklart känner man att sömnen blir något sämre när man går ner i dos.

Är insomningen problemet så är Stilnoct mycket mer effektivt, ja. Det viktiga är att man tar tabletten vid sänggående, jag brukar äta nån macka och se på ett avsnitt av nån serie så att tabletten börjar verka lagom. Jag gillar inte att lägga mig ner och vänta på effekten, men sitter man vaken vid t.ex. datorn är det ju kört som du säger. Eller Imovane kan jag inte flumma på längre om jag hade velat, Stilnoct funkar dock om jag tar 30mg +
Citera
2017-07-27, 02:10
Medlem
Phobiazis avatar
Otroligt trött på att inte kunna somna så beställde hem ett gäng Stilnoct.
Jag har haft imovane när jag var typ 17, men den tog de bort utan någon direkt anledning!
Sedan dess har jag gått igenom fler antihistaminer och sockerpiller än jag kan minnas, så nu fick jag nog.
Mirtazapin hjälper för det mesta med min sömn, men jag får veckor/månader då den inte alls fungerar.
Och stilnoct ska väl vara bäst när man bara har insomningsbesvär men inga problem med att vakna på natten.

Så undrar om jag kan få lite tips angående skadereduktion?
Det sista jag vill är ju att utveckla tolerans eller ett beroende, jag vill ju att de fortsatt ska fungera!
Så hur länge är det säkert att behandla sig själv och hur lång pauser bör man ta därefter?
Oftast när det inträffar är det ca 3 dagar per vecka jag inte kan somna och det kan som sagt pågå i antingen en vecka eller en månad. Nu under sommaren är snarare 3 veckor per månad jag har problem.
Men ibland får man ju helt enkelt stå ut om man nu vill undvika risker.

Hoppas jag kan få några tips, det vore otroligt tacksamt om ni tog er tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in