Citat:
Ursprungligen postat av
SnowInformer
Att det kallas sömntabletter är en felaktighet. Man blir lugn och inte trött av dem. Så det är rätt normalt det du upplever.
Nja, håller inte med dig. Zolpidem är en insomningstablett. Om man använder dom som man ska så ska det fungera som ovanstående skriver. En timme är nog lite mer än genomsnittligt men inget anmärkningsvärt. Har ingen statistik på det men det är min uppfattning efter att ha läst mycket om andras erfarenheter.
Om jag går och lägger mig efter att ha tagit dom kan jag uppleva ett visst lugn innan jag somnar men ofta slår dom till så snabbt att man inte hinner uppfatta övergången från vaken till lugn till godnatt.
När det gäller toleransen så är det individuellt. Skulle råda dig att inte öka dosen i onödan eller ta 10 mg i fortsättningen för att det är vad som fungerade. Kanske 5 mg räcker, åtminstone ibland.
Viktigt att man lägger sig och försöker koppla av när man tagit dom, inte sitter med datorn i knäet och väntar på att bli trött eller liknande, för då kan man missa sömntåget och då kan dom få ingen effekt eller motsatt effekt, att man piggnar på sig istället.