Citat:
Ursprungligen postat av
Lee Sterling
Hur många Imovane tar ni om kvällen/natten för att somna samt hur länge har ni stått på den dosen?
Har själv klarat mig på att somna bra på en 7,5mg Imovane men sen jag började med Voxra/Wellbutrin så har jag börjat få svårt att somna på den dosen. Funderar på att ta upp det med läkaren om höjning men vill inte gå upp för mycket i dos heller.
Sov bra på bara 7,5mg i cirkus 2-3 månader
Är ordinerad 7.5 mg/kväll och det är den dosen jag har tagit varje natt i ungefär femton månader eller mer. De läkare som jag har träffat, däribland min nuvarande psykiater, är ofta väldigt motvilliga till att höja dosen över 7.5. Jag vet att det finns personer som får ordinerat 15 mg/kväll, men det vanligaste svaret som jag har fått är att ''7.5 mg är maxdosen'' och jag tror att det är någon sorts riktlinje som majoriteten av läkare använder sig av.
Hur den fungerar? Självklart inte i närheten av lika bra som de första veckorna, som jag tog den. Tabletten började förlora i effekt för mig redan efter 2-3 veckor av regelbundet användande. Men jag har provat en hel del annat också utan bra resultat och Imovane har fortfarande kvar en viss lugnande effekt, som hjälper mig att komma ner i varv. Dock tar det mig nog minst en timme att somna även med Imovane. Jag har möjlighet att få Stilnoct (10 mg) utskrivet också om jag vill och jag har testat att byta till det periodvis, men där tyckte jag att effekten var ännu sämre (vilket kan bero på att jag redan hade tolerans på Zopiklon), samt att jag fick lite småhallisar och ökad ångest morgonen efter.