Citat:
Ursprungligen postat av
zanderman
Zopiklon och Zolpidem är insomningstabletter och för att utnyttja dess egentliga egenskap så ska man gå och lägga sig, släcka lampan och blunda direkt efter att man har tagit dom. Dom båda två får en helt annan effekt om man medvetet väljer att vara vaken efter att man har käkat dom, vilket är varför alla läkare hela tiden poängterar att man bara ska ta dessa direkt innan man går och lägger sig, för att dom inte vill att man ska "knarka" på dom
Plus ett. Mitt största misstag när vad när började ta de dagtid, för att (förvisso effektivt) motverka ett slags panikattacker som berodde på promillesänkning dagtid och längtan till kl 17-18 och den dagliga kvällsfyllan. Nåväl nyktrade till men Imovane ersatte spriten - tog en "relaxa"-grogg och sedan till natten. Toleransökning. Till slut motverkar de sömnen och du käkar 10-12 st per dygn. Blev av med beroendet smärtfritt mha främst ikto.
De flesta medicinska studier visar att z-analoger snarare är värre än benso när det gäller biverkningar, både mentala och somatiska. "Fördelen" (men också den uppenbara nackdelen...) med Z är att du inte luktar sponken, och efter ett tag beter dig helt normalt. sluddrar inte etc men mentalt försvinner, minns en lunch med kollega och vän (eller snarare inte minns...) för typ tre åt sedan, kollar almanackan, "helvete, men att han inte ringde?" Jag plingar;
- sorry för igår.
- hur då?
- jag skulle ha ringt och ställt in.
- vad fan menar du, var väl en trevlig lunch, god mat, skvaller om gamla kollegor
- jooo - det här du rätt i - det... var.. egentligen ingenting.

Där har ni höga doser Z, och slutar man inte i tid kommer det gå än mer utför...