2009-07-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Köld
Någon som kan förklara lite mer detaljerat hur/varför grapefruktjuice skulle kunna boosta? Tycker det låter som ett påhitt och allt man skulle kunna känna, skulle vara en placeboeffekt. Dock har jag inte provat det själv än.

Kan inte förklara hur det boostar men det gör det tydligen.
Citerat från bipacksedeln"Grapefruktjuice kan i vissa fall förstärka
behandlingseffekten avZopiklon Mylan".
Citera
2009-07-06, 15:10
Bannlyst
Citat:
Någon som kan förklara lite mer detaljerat hur/varför grapefruktjuice skulle kunna boosta? Tycker det låter som ett påhitt och allt man skulle kunna känna, skulle vara en placeboeffekt. Dock har jag inte provat det själv än.

Känner också att det är en myt. Men men alla säger ju det så...

Blir det också skadligare att blanda det med grapefrukt eller bara effektivare?

Det ju inte direkt nyttigt att blanda det med alkohol.
Citera
2009-07-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-15
Kan inte förklara hur det boostar men det gör det tydligen.
Citerat från bipacksedeln"Grapefruktjuice kan i vissa fall förstärka
behandlingseffekten avZopiklon Mylan".

Hmm då borde det stämma, på något märkligt vis. Men det gäller alltså bara Imovane, och inte Stilnoct?
Citera
2009-07-06, 15:53
Medlem
Dt märkliga är att det mig veterligen inte står på bipacksedeln till Imovane.
Är ju"samma"tablett.
Citera
2009-07-06, 16:16
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:

Det är absolut inget påhitt.

http://www.lakartidningen.se/07engin...articleId=7645
Citera
2009-07-06, 17:15
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Hmm då borde det stämma, på något märkligt vis. Men det gäller alltså bara Imovane, och inte Stilnoct?

Det gäller Stilnoct också.
Citera
2009-07-06, 21:03
Medlem
Testade idag.Drack 3/4 l grapefruktjuice o tog 4 st.7.5-or Zopiklon.
Hände inte ett skit!
Då är det bättre med några starköl till
Citera
2009-07-06, 22:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-15
Testade idag.Drack 3/4 l grapefruktjuice o tog 4 st.7.5-or Zopiklon.
Hände inte ett skit!
Då är det bättre med några starköl till

Hela grejjen med grapefruktjuice och Zopiklon är väl enbart en myt?
Citera
2009-07-06, 23:23
Medlem
Ett Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hela grejjen med grapefruktjuice och Zopiklon är väl enbart en myt?

Nej.

http://www.lakartidningen.se/store/a...s2815_2815.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._by_grapefruit
Senast redigerad av Ett Hund 2009-07-07 kl. 11:35.
Citera
2009-07-06, 23:47
Medlem
Hur ligger det egentligen till med intoxikationen med Imovane?

"4.9 Överdosering
Toxicitet: Stora individuella variationer. 5 mg till 1½-åring gav lindrig intoxikation. Ca 30 mg till 6-åring gav måttlig intoxikation. 22,5-50 mg till vuxna samt 40 mg till åldring gav lindrig intoxikation. >50-<100 mg till vuxna gav lindring till måttlig intoxikation. 100 mg till vuxna gav djup medvetslöshet. 187 mg samt alkohol till vuxna gav allvarlig intoxikation."

http://www.lakemedelsverket.se/SPC_P...0tablet%20.pdf

Löper man alltså en risk av att intoxiseras ifall man bara tar 22,5mg som vuxen? Jag brukar ta 28mg till sömn ibland, alltså kan jag få denna intoxicering?

Och hur pass farlig är den intoxicering egentligen? Är det något som verkligen är farligt eller är det bara nån liten smutta som man bevisat inte är bra för nån liten smutts vars chans är näst intill omöjlig?

Har fan läst om folk här som tar flera kartor per tillfälle, hur jävla nergiftade borde ine dom vara då :S?
Citera
2009-07-07, 02:51
Bannlyst
Du får ju läsa vad "måttligt intoxikation" betyder också Det betyder inte att du dör, det kan betyda att du endast har svårt att sova, sämre balans, hallucinationer etc.. Jag har som mest käkat 30 stycken 7.5mg, alltså 225mg och har hänt ett par gånger. Första gången jag gjorde det så var det första gången jag provade flödder dock, förskrivet av läkare. Var då endast ett barn och vägde inte mycket alls så kunde hamnat i koma eller värre sa läkarna. Jag var borta i skallen med hallucinationer i ett par dagar efteråt.

Men det var bara första gången för några år sedan. Nu har jag gjort liknande blandningar med mer än bara imovane i stora mänger i alla fall över 15 gånger. Så länge man inte blandar med alkohol eller opioider (smärtstillande medel så som citodon, tramadol, morfin) så är det ganska lugnt. Det finns inte många fall där någon dött av endast en överdos benso eller bensoanalog som imovane.

Sen snackar du om folk som sväljer massor av kartor, vilket jag gjort några gånger för mycket Men det har också med tolerans till läkemedelsgruppen att göra. Många här har ätit imovane och liknande preparat över 1000 gånger, då är det en helt annan sak

Hoppas att mitt svar gav dig lite mer kött på benen

Citat:
Ursprungligen postat av omastar
Hur ligger det egentligen till med intoxikationen med Imovane?

"4.9 Överdosering
Toxicitet: Stora individuella variationer. 5 mg till 1½-åring gav lindrig intoxikation. Ca 30 mg till 6-åring gav måttlig intoxikation. 22,5-50 mg till vuxna samt 40 mg till åldring gav lindrig intoxikation. >50-<100 mg till vuxna gav lindring till måttlig intoxikation. 100 mg till vuxna gav djup medvetslöshet. 187 mg samt alkohol till vuxna gav allvarlig intoxikation."

http://www.lakemedelsverket.se/SPC_P...0tablet%20.pdf

Löper man alltså en risk av att intoxiseras ifall man bara tar 22,5mg som vuxen? Jag brukar ta 28mg till sömn ibland, alltså kan jag få denna intoxicering?

Och hur pass farlig är den intoxicering egentligen? Är det något som verkligen är farligt eller är det bara nån liten smutta som man bevisat inte är bra för nån liten smutts vars chans är näst intill omöjlig?

Har fan läst om folk här som tar flera kartor per tillfälle, hur jävla nergiftade borde ine dom vara då :S?
Citera
2009-07-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albinmedsnöret
Du får ju läsa vad "måttligt intoxikation" betyder också Det betyder inte att du dör, det kan betyda att du endast har svårt att sova, sämre balans, hallucinationer etc.. Jag har som mest käkat 30 stycken 7.5mg, alltså 225mg och har hänt ett par gånger. Första gången jag gjorde det så var det första gången jag provade flödder dock, förskrivet av läkare. Var då endast ett barn och vägde inte mycket alls så kunde hamnat i koma eller värre sa läkarna. Jag var borta i skallen med hallucinationer i ett par dagar efteråt.

Men det var bara första gången för några år sedan. Nu har jag gjort liknande blandningar med mer än bara imovane i stora mänger i alla fall över 15 gånger. Så länge man inte blandar med alkohol eller opioider (smärtstillande medel så som citodon, tramadol, morfin) så är det ganska lugnt. Det finns inte många fall där någon dött av endast en överdos benso eller bensoanalog som imovane.

Sen snackar du om folk som sväljer massor av kartor, vilket jag gjort några gånger för mycket Men det har också med tolerans till läkemedelsgruppen att göra. Många här har ätit imovane och liknande preparat över 1000 gånger, då är det en helt annan sak

Hoppas att mitt svar gav dig lite mer kött på benen

Jodå, fick svar där, tack

Men hur kan man översätta dom andra fraserna:
"lindrig intoxikation"
"stor/allvarlig(eller vfn det heter) toxikation"

När blir det som farligt?

Edit: Såg att du skrev att jag får läsa vad måttlig intoxikation betyder, vart står det!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in