2015-09-05, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erasethesun
Tror på sin höjd du får sobril om du har en extrem tur, menar inte att låta negativ men jag börjar tycka läkarvården är katastrof, ser dessutom många med tex verkligen behov av imovane som inte ens kan få ut ett behovspaket, är det den omtanken de talar så gott om kanske...

Skulle tro att xanor eller FM1 eller tja temesta 2,5mgarna skulle passa dej superbra

Jag tror det kommit direktiv från socialstyrelsen eller liknade att försöka få ner användningen! Många är dom jag känner som fått sina 100pack omvandlade till 30st med längre skrivna utagsintervaller.. Jag får tre Utag när jag förnyar men telefon sköterskan är noga på att räkna dagar och ringer jag för tidigt så skickar hon inte vidare min förfrågan..
Citera
2015-09-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Är det vanligt att bli grinig/lättirriterad dagen efter z-analoger? Jag blir ofta det även efter medicinsk dos, men det förvärras helt klart med ökad dos. Sover bra som fan på Stillisar annars men börjar tycka det känns ovärt med tanke på måendet dagen efter. Sover jag utan är jag dessutom betydligt mer vaken i huvudet än på z-analoger med lika många timmars sömn.

Ja mycket vanligt. Nu käkar jag inte z längre men har gjort mycket och det var ett stortproblem med rage dagen efter. Också en anledning till att jag slutade.
Citera
2015-09-05, 22:34
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Ja mycket vanligt. Nu käkar jag inte z längre men har gjort mycket och det var ett stortproblem med rage dagen efter. Också en anledning till att jag slutade.

Ja, jag måste fan se till att sluta med skiten jag med. Det är inte värt att gå omkring och vara irriterad och nästintill hatisk hela dagarna för en mjuk insomnings skull.
Citera
2015-09-05, 22:38
Medlem
Citat:
Ja, jag måste fan se till att sluta med skiten jag med. Det är inte värt att gå omkring och vara irriterad och nästintill hatisk hela dagarna för en mjuk insomnings skull.

Vet inte hur du ställer dig till antidepp men Mirtazapin har varit den bästa sömntabletten jag någonsin testat. Och då har jag testat både imovane och stilnoct, man blir aptrött och somnar tills klockan ringer på morgonen, ända nackdelen är att man är lite seg just i vakningsögonblicket men de är bara att tvinga sig upp och skaka loss tröttheten.
Senast redigerad av Bluedrop 2015-09-05 kl. 22:47.
Citera
2015-09-06, 00:10
Medlem
Har en lite annorlunda fråga.

Fick utskrivet (av läkaren) för flera år sedan Imovane 7.5mg. Inget jag längre får utskrivet för jag är "sömnåterställd".
Fick Imovane av en vän och undrar nu en sak.

Om jag skulle åka dit på pisseprov (syns det ens?). Kan jag hävda att jag använde mina imovane som jag hade utskrivet för 5 år sedan? Även om det nu inte är hela sanningen.

Ser man i min sjukjournal så står det med Imovane där och att jag haft det förr.
Citera
2015-09-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonespecifikation
Har en lite annorlunda fråga.

Fick utskrivet (av läkaren) för flera år sedan Imovane 7.5mg. Inget jag längre får utskrivet för jag är "sömnåterställd".
Fick Imovane av en vän och undrar nu en sak.

Om jag skulle åka dit på pisseprov (syns det ens?). Kan jag hävda att jag använde mina imovane som jag hade utskrivet för 5 år sedan? Även om det nu inte är hela sanningen.

Ser man i min sjukjournal så står det med Imovane där och att jag haft det förr.

Imovane är helt ok att ha i kroppen. Du kan ta det utan problem. Är säker.
Citera
2015-09-06, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedrop
Vet inte hur du ställer dig till antidepp men Mirtazapin har varit den bästa sömntabletten jag någonsin testat. Och då har jag testat både imovane och stilnoct, man blir aptrött och somnar tills klockan ringer på morgonen, ända nackdelen är att man är lite seg just i vakningsögonblicket men de är bara att tvinga sig upp och skaka loss tröttheten.

Ja, alltså de blir bara värre aggressionerna är början sen blir det hallucinationer och annan skit...det är det inte värt.
Citera
2015-09-06, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Imovane är helt ok att ha i kroppen. Du kan ta det utan problem. Är säker.

Tack för snabbt svar!
Citera
2015-09-06, 09:39
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedrop

Tack för tipset! Kanske ska kolla upp det då, men är inte det samma sak som Remeron? Jag åt det mot depression för 10 år sen och gick upp i vikt till nivån av en Michelingubbe på en månad. Men det kanske beror på dosen osv...

Citat:
Ja, alltså de blir bara värre aggressionerna är början sen blir det hallucinationer och annan skit...det är det inte värt.

Behöver höra sånt här så man får motivation till att sluta med det. Hallucinationer har jag ibland i form av att jag tror jag ser min hund i ögonvrån fast han inte är där, och liknande. Vet inte om det är medicinen men skulle inte förvåna mig. Sen har jag också blivit deprimerad (går i vågor) och det tror jag med beror på medicinen då det är värre de dagar jag tagit mer.

Usch, vilket skräp.
Citera
2015-09-06, 11:29
Medlem
Citat:

Men nu pratat du om imovane va? För några hallucinationer eller aggressioner är då inget jag märkt på mirta.

Citat:
Tack för tipset! Kanske ska kolla upp det då, men är inte det samma sak som Remeron? Jag åt det mot depression för 10 år sen och gick upp i vikt till nivån av en Michelingubbe på en månad. Men det kanske beror på dosen osv

Det är samma som Remeron ja. Viktuppgång har sällan varit problem för mig på antidepp, men de personer som har lätt för att gå upp i vikt tror jag har ännu lättare när de börjar med vissa antidepp.

Det hände när jag började med Lyrica, gick upp 8-10 kg på ett par månader men då hade jag långsamt gått ner i vikt under något år eftersom jag mådde så dåligt. Men de såg jag som något positivt, matlusten kom tillbaka och jag presterade bättre på gymmet.

Men det är som allt annat, gäller att ha självdisciplin med. Bara för att man läser att andra som testar en medicin går upp i vikt är det lätt att börja överäta o inte bry sig så mycket om vad ma stoppar i sig. Så står man där och skyller på medicinen istället men det är egentligen ens eget fel att man rör på sig för lite eller äter för mycket.
Citera
2015-09-06, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ante1982
Jag tror det kommit direktiv från socialstyrelsen eller liknade att försöka få ner användningen! Många är dom jag känner som fått sina 100pack omvandlade till 30st med längre skrivna utagsintervaller.. Jag får tre Utag när jag förnyar men telefon sköterskan är noga på att räkna dagar och ringer jag för tidigt så skickar hon inte vidare min förfrågan..

Aha, jo jag har hört nåt i samma stil bland några jag känner också.

MVH Erase
Citera
2015-09-07, 00:50
Medlem
Nån som ätit stilnoct eller imovane länge och sedan fått ny läkare och inte fått det utskrivet längre? Bör jag oroa mig? Spelar åldern eller diagnosen nån roll tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in