Citat:
Ursprungligen postat av
DoYouBleed
Pilum hette de visst!
Började med dessa för två-tre veckor sen och har inte känt någon metallsmak av någon av dom.
Enda problemet nu är att läkaren skriver bara ut 10 st för två veckor.. och det har gått 3 dagar och halva kartan är redan slut

Vet inte om man ska ljuga för läkaren och säga att man bara tagit ett par stycken för att hon inte ska tro att jag håller på att bli beroende, eller om man ska vara ärlig och säga att de faktiskt tagit slut och jag vill ha med. Vad är bäst?
Tillägger även att jag är 18 år och hon tycker jag är dum i huvudet och ville VERKLIGEN inte skriva ut dessa. Tar dessa på kvällen för att komma ned lite och sen sova lugnt, inte för att flumma(eller jo ibland).
Om du har känslan av att hon inte vill skriva ut borde du nog vara försiktig med vad du säger. Nu vill jag kanske inte uppmana någon att ljuga för sin läkare, men en bättre formulering vore att tala om att 10 tabletter på 2 veckor orsakar mer problem än de löser (kanske eftersom du sover bättre när du kan ta dem men sover extra dåligt när de har tagit slut) och att du kanske behöver en aning fler per vecka för att råda bot på dina sömnproblem. Rent strategiskt sett borde du nog inte nämna att du ätit upp hälften direkt.
Du skriver att du inte vill att hon ska tro att du är på väg in i ett beroende, men om tabletterna tar slut så pass fort så är det nog även min (högst amatörmässiga men ändå grundad i egen erfarenhet) bedömning att du ska ta det försiktigt med dem - detta är ingen drog du vill gå ner dig i, tro mig!
Jag har en öppen dialog med min läkare och är ärlig med allt bra och dåligt med medicinen (t.ex. när jag ätit upp dem för snabbt, men också när jag klarat mig utan en längre tid), och han har varit väldigt förstående och förlåtande. Men det är bäst att försöka känna av personen innan du försöker med nåt sådant.
Och ja, vi alla flummar på dem ibland, inget att skämmas över