Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-12-03, 20:14
Medlem
Amagadwats avatar
Jag tog körkort förra året. Lärde mig att man skulle blinka vänster i rondeller.

º.º Visst BEHÖVER man inte göra det men varför inte göra det och underlätta för andra trafikanter? Det är fan värre när folk ligger i högerfil när det är en dubbelfilig rondell och svänger vänster... WTF? Samma sak gäller där, det är inte LÄMPLIGT att göra det, men du FÅR göra det.

º_ñ
2009-12-03, 20:21
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Står det uttryckligen att det endast avser bruk av tuta och ljussignal?

Det står ju även "annat lämpligt sätt" i den gamla paragrafen, skulle inte det kunna vara t ex blinkers?

Att köra på en väg, oavsett om den går rakt fram eller i en böj som i en CP, innebär inte i sig att det föreligger en "fara" som behöver "förebyggas eller avvärjas" genom att "väcka andra trafikanters uppmärksamhet". Alla manövrer i trafiken är ju mer eller mindre farliga på ett eller annat sätt, men inte så särskilt farliga att de omfattas av den paragrafen - i annat fall skulle vi oavbrutet blinka, tuta och skrika med alla till buds stående medel så fort vi har startat en bil. Men visst skulle vänsterblinkers kunna vara ett "annat lämpligt sätt", om man t.ex. har fått ett nattligt motorstopp längs en mörk landsväg och alla glödlampor utom vänsterblinkers är trasiga.

Normal användning av och syfte med körriktningsvisarna är som sagt reglerade i en separat paragraf.

Citat:
Jag är hur som helst säker på att man med bruk av sunt förnuft, har full tillåtelse och även uppmans att att använda blinkers för att varsla andra trafikanter om vad man tänker göra, även om det inte handlar om just sidoförflyttning. Det står ju inte uttryckligen att man inte får göra det, och då är det upp till bruk av sunt förnuft vilket inte heller är förbjudet i trafiken.

Det är ju också fullständigt omöjligt att formulera lagarna så att precis alla möjliga situationer täcks.

Fullt medhåll, både från mig och från lagbok. (Fast någon uppmaning om att blinka vänster i CP utan körfältsbyte finns ju inte numera, sedan VV utfärdade sin tidigare nämnda rättelse.)
2009-12-03, 20:22
Medlem
incinerate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Att blinka höger när du ska köra ut är naturligtvis korrekt.

Om en bil i en rondell blinkar vänster utgår jag från att den ska passera nästa utfart, det är inte svårare än så enligt min mening. Jag struntar i hur länge den har blinkat.
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
SVAR:Vad du säger är egentligen att du struntar i att den blinkar vänster. Hade den inte blinkat alls hade ju ett rimligt antagande också varit att bilen planerade passera nästa utfart, inte sant? Vari ligger då poängen att blinka vänster ALLS?

- Ingenstans!
Du säger ju emot dig själv. Om man planerar att åka rakt fram behöver man inte blinka ut sig, eller hur? Däremot kommer väl du i 120 bakifrån och antar att bilen framför fortsätter åka i rondellen om den inte blinkar? -fastän ni kanske ska ut vid samma utfart(rakt fram).
Senast redigerad av incinerate! 2009-12-03 kl. 20:26.
2009-12-03, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av incinerate!
Du säger ju emot dig själv. Om man planerar att åka rakt fram behöver man inte blinka ut sig, eller hur? Däremot kommer väl du i 120 bakifrån och antar att bilen framför fortsätter åka i rondellen om den inte blinkar? -fastän ni kanske ska ut vid samma utfart(rakt fram).

Fel.
2009-12-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amagadwat
Jag tog körkort förra året. Lärde mig att man skulle blinka vänster i rondeller.

º.º Visst BEHÖVER man inte göra det men varför inte göra det och underlätta för andra trafikanter? Det är fan värre när folk ligger i högerfil när det är en dubbelfilig rondell och svänger vänster... WTF? Samma sak gäller där, det är inte LÄMPLIGT att göra det, men du FÅR göra det.

º_ñ

Det är fan värre när folk ligger i vänsterfilen och sen byter till högerfilen utan att lämna företräde.
2009-12-03, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det är fan värre när folk ligger i vänsterfilen och sen byter till högerfilen utan att lämna företräde.

Det värsta är ändå när folk hårdnackat håller på sin rätt för att de läser lagtexten bokstavligt med sunt förnuft bortkopplat - och tror att de kör bra och agerar korrekt.
2009-12-04, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det värsta är ändå när folk hårdnackat håller på sin rätt för att de läser lagtexten bokstavligt med sunt förnuft bortkopplat - och tror att de kör bra och agerar korrekt.

Märkligt att en person som läst lagtexten bokstavligt med sunt förnuft bortkopplat i alla 16år som körkortsinnehavare ändå aldrig varit med om en trafikolycka.
2009-12-04, 01:00
Medlem
Citat:
Märkligt att en person som läst lagtexten bokstavligt med sunt förnuft bortkopplat i alla 16år som körkortsinnehavare ändå aldrig varit med om en trafikolycka.

Inte alls märkligt. Andra trafikanter anpassar sig för att undvika att krocka med idioter. Att inte ha varit med om en trafikolycka är inte samma sak som att köra bra och trafiksäkert, även om många av er tror det. Att följa lagboken till punkt och pricka och hålla på sin rätt enligt nyss nämnda lagbok är inte heller samma sak som att köra bra och trafiksäkert, även om många av er tror även det.

Man har inga rättigheter i trafiken, man har bara skyldigheter.
2009-12-04, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Inte alls märkligt. Andra trafikanter anpassar sig för att undvika att krocka med idioter. Att inte ha varit med om en trafikolycka är inte samma sak som att köra bra och trafiksäkert, även om många av er tror det. Att följa lagboken till punkt och pricka och hålla på sin rätt enligt nyss nämnda lagbok är inte heller samma sak som att köra bra och trafiksäkert, även om många av er tror även det.

Man har inga rättigheter i trafiken, man har bara skyldigheter.

Med så pass många rondellkörningar i mitt bagage så borde jag smällt ganska många gånger oavsett hur bra dom andra trafikanterna anpassar sig.

Nu är det ju så att jag faktiskt känner till riskerna med att dom andra inte vet om dom här förändringarna och därför anpassar JAG mig när jag tar bla vänster från högerfilen.

Jag väljer alltså högerfilen där jag anser att jag kan göra det. Beror alltså på hur många idioter det finns körandes i vänsterfilen eller där man är väldigt säker på att dom oxå kommer fortsätta runt med mig.

För det farligaste i min körning är dom galningar som ska ta "rakt fram" i vänsterfilen. Där vågar jag inte ta vänster i högerfilen.
I övriga fall så blir dom på sin höjd instängda i vänsterfilen då jag ligger ute till höger, något framför dom så att dom ser mig.
2009-12-04, 08:47
Medlem
Citat:
Med så pass många rondellkörningar i mitt bagage så borde jag smällt ganska många gånger oavsett hur bra dom andra trafikanterna anpassar sig.

Nu är det ju så att jag faktiskt känner till riskerna med att dom andra inte vet om dom här förändringarna och därför anpassar JAG mig när jag tar bla vänster från högerfilen.

Jag väljer alltså högerfilen där jag anser att jag kan göra det. Beror alltså på hur många idioter det finns körandes i vänsterfilen eller där man är väldigt säker på att dom oxå kommer fortsätta runt med mig.

För det farligaste i min körning är dom galningar som ska ta "rakt fram" i vänsterfilen. Där vågar jag inte ta vänster i högerfilen.
I övriga fall så blir dom på sin höjd instängda i vänsterfilen då jag ligger ute till höger, något framför dom så att dom ser mig.

Det hela förutsätter ju att man _får_ göra så. Tråkigt nog så är portalerna bara rekommendationer och man har på de allra flesta platser inte målat upp körriktningspilar i asfalten.
2009-12-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det hela förutsätter ju att man _får_ göra så. Tråkigt nog så är portalerna bara rekommendationer och man har på de allra flesta platser inte målat upp körriktningspilar i asfalten.

Jag har faktiskt aldrig sett målade körriktningspilar inne i c-platsen. Dock finns det målade innan man åker in och även skyltar hängandes ovanför körbanorna.

Men dom finns som sagt UTANFÖR c-platsen och är enbart rekommendationer. För när man passerar skylten för c-plats (den blå med vita pilar som går runt) så gäller c-platsens regler. (sagt av en på VV när jag ringde dit tidigare om just detta.)

Så trots att pilar i asfalten och skyltar som finns utanför c-platsen säger att man kan köra "rakt fram" i vänsterfilen så måste man ändå lämna företräde till dom som kör i högerfilen och vill fortsätta runt. Och det även om pilar och skyltar utanför sa att från högerfilen bör man enbart "ta höger" eller "rakt fram".

Hur många är det som vet det? Inte många men något som VV sagt är okej enligt reglerna. Inte undra på att tråden har blivit så lång.

Så nej, det går inte att åka enligt reglerna idag till 100% eftersom det finns så många som bryter mot dom. Därför är jag tvungen att anpassa mig, för annars smäller det.
2009-12-04, 10:07
Medlem
Amagadwats avatar
Citat:

Jo, det har du delvis rätt i men man får ändå inte köra om bilar i en rondell Blinkers ftw också? ;DD

Sen en annan sak... Varför är folk så jävla rädda för o köra i rondeller? Det är ju bara köra ut o gasa! Nej, vi sitter kvar o väntar i 5 minuter tills alla bilar är borta...?! Ett bra exempel på det är: http://hitta.se/LargeMap.aspx?gatubi...620631&gvH=135

Högerfilen går nästan alltid snabbare än vänsterfilen på morgonen. Folk ligger i högerfilen och svänger vänster i rondellen watahell.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in