Citat:
Ursprungligen postat av
Ikkik
Varför är det inte ett krav att blinka vänster - det är frågan du ska ställa dig.
Mitt svar på den är att det inte är tillräckligt viktigt för att motivera ett krav. Det finns massor av saker man får göra i trafiken som kan vara bra, men som det inte är krav på. Att använda ljustutan innan omkörning exempelvis. Eller för att signalera att någon glömt sätta på sitt lyse.
Kan du nu svara på varför det inte är förbjudet?
Och kan du svara på varför Transportstyrelsen svarade att det kan bedömas positivt när jag mailade dem?
Min fråga:
Citat:
Det jag undrar över är om det kan bedömas som något negativt att blinka vänster när jag ska ta tredje avfarten i en typisk cirkulationsplats med fyra avfarter om jag inte byter körfält inuti cirkulationsplatsen. Är det något jag bör undvika på uppkörningen? Körskolor säger ju att det är bra att vänsterblinka på det sättet för att vara extra tydlig även om det inte krävs av lagen. Så betraktas det som en brist som vägs in i bedömningen att blinka vänster i en cirkulationsplats på det sätt jag nämnde?
Svar från Transportstyrelsen:
Citat:
Under de cirka 25-30 minuter du kommer att köra (för B-behörighet) så tittar inspektören på att du klarar av dels manövrera bilen rutinmässigt samt att köra med en bra planering, uppmärksamhet och anpassning av hastigheten utifrån trafiksituationen.
Att då tydligt visa sin avsikt i olika sammanhang (genom att exempelvis använda blinkers vid vänstersväng i en cirkulationsplats) om det görs på rätt sätt och med en bra planering är ju en av de saker som bedöms positivt under ett körprov. Kan sålunda ej betraktas som en brist i bedömningen.
Citat:
Lär dig och följ reglerna istället för att hitta på egna.
Jag följer reglerna. Det är tillåtet att blinka vänster.