Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-11-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så varför är det inte förbjudet med VB då?
Snart 10000 inlägg i detta fantastiska ämne!

Det blir tyvärr repris av det jag skrivit tidigare i tråden. Problemet som finns är inte VB i sig, det är mer att många som tillämpar VB underlåter att övergå till HB när de närmar sig utfart, alternativt aktiverar HB samtidigt som ratten vrids för att lämna cpl. De verkar inte hinna ställa om från VB till HB.

De som i ytterfil aktiverat VB förväntas byta fil, men oftast fortsätter de runt och lämnar med sitt VB påslaget.
2023-11-10, 11:06
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Snart 10000 inlägg i detta fantastiska ämne!

Det blir tyvärr repris av det jag skrivit tidigare i tråden. Problemet som finns är inte VB i sig, det är mer att många som tillämpar VB underlåter att övergå till HB när de närmar sig utfart, alternativt aktiverar HB samtidigt som ratten vrids för att lämna cpl. De verkar inte hinna ställa om från VB till HB.

De som i ytterfil aktiverat VB förväntas byta fil, men oftast fortsätter de runt och lämnar med sitt VB påslaget.
Vb slår ju ofta hb i tydlighet och användbarhet, så pass att behovet för hb ofta nollas bort. Men det beror ju mest på hur stor rondellen är om när vb och eller hb bör användas.
2023-11-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Vb slår ju ofta hb i tydlighet och användbarhet, så pass att behovet för hb ofta nollas bort. Men det beror ju mest på hur stor rondellen är om när vb och eller hb bör användas.
HB är föreskrivet, så behovet behöver egentligen inte motiveras.
VB innebär samma sak som om ingen körriktningsvisare aktiverats - att denne skall fortsätta runt rondellen.
2023-11-10, 11:46
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
HB är föreskrivet, så behovet behöver egentligen inte motiveras.
VB innebär samma sak som om ingen körriktningsvisare aktiverats - att denne skall fortsätta runt rondellen.
Rent nys. Och vad betyder föreskrivet? Skulle jag släpas till domstol av en polis/åklagare som resonerar så endimensionellt som ni är jag säker på att bli frikänd, tydligheten med en vb i små rondeller slår med hästlängder en sen hb.
Små rondeller är korsningar i praktiken medan stora rondeller är just rondeller och alltså en cirkelformad enkelriktad vägstump. Man kör på olika vis i dem.
2023-11-10, 12:19
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Rent nys. Och vad betyder föreskrivet? Skulle jag släpas till domstol av en polis/åklagare som resonerar så endimensionellt som ni är jag säker på att bli frikänd, tydligheten med en vb i små rondeller slår med hästlängder en sen hb.
Små rondeller är korsningar i praktiken medan stora rondeller är just rondeller och alltså en cirkelformad enkelriktad vägstump. Man kör på olika vis i dem.
Du missar helt att det är samma regelverk oavsett storlek på rondellen. Du ska alltså bete dig på samma sätt oavsett rondellen har en diameter på 1m eller 300m. Det kan man tycka en massa om, men det är så regelverket ser ut. Så länge de inte inför olika juridiska typer av rondeller så ska man köra på samma sätt - bromsa in, väja, köra in, följa filen till rätt avfart och där blinka höger. Allt ska hinnas med även om det så bara står en kruka i mitten, men sitter det Cpl-skyltar så är det så de vill att vi alla ska köra. Bara att acceptera. Önskemål om förändringar tar skrifligen till berörda myndigheter. Att lägga till med egna grejer för att "man tycker så" är inte rätt väg att gå. Då blir det kaos tillslut.
2023-11-10, 12:22
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Du missar helt att det är samma regelverk oavsett storlek på rondellen. Du ska alltså bete dig på samma sätt oavsett rondellen har en diameter på 1m eller 300m. Det kan man tycka en massa om, men det är så regelverket ser ut. Så länge de inte inför olika juridiska typer av rondeller så ska man köra på samma sätt - bromsa in, väja, köra in, följa filen till rätt avfart och där blinka höger. Allt ska hinnas med även om det så bara står en kruka i mitten, men sitter det Cpl-skyltar så är det så de vill att vi alla ska köra. Bara att acceptera. Önskemål om förändringar tar skrifligen till berörda myndigheter. Att lägga till med egna grejer för att "man tycker så" är inte rätt väg att gå. Då blir det kaos tillslut.
Varför är det inte förbjudet att blinka vänster?

Så länge det är tillåtet kommer jag göra det eftersom det finns andra trafikanter har nytta av det. Vill du att jag ska sluta får du be myndigheterna förbjuda det. Till skillnad från dig behöver jag inte krav på mig för att underlätta för mina medtrafikanter.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-11-10 kl. 12:28.
2023-11-10, 12:36
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Varför är det inte förbjudet att blinka vänster?

Så länge det är tillåtet kommer jag göra det eftersom det finns andra trafikanter har nytta av det. Vill du att jag ska sluta får du be myndigheterna förbjuda det. Till skillnad från dig behöver jag inte krav på mig för att underlätta för mina medtrafikanter.
Varför är det inte ett krav att blinka vänster? - det är frågan du ska ställa dig. Lär dig och följ reglerna istället för att hitta på egna.
2023-11-10, 12:41
Citat:
Varför är det inte ett krav att blinka vänster - det är frågan du ska ställa dig.
Mitt svar på den är att det inte är tillräckligt viktigt för att motivera ett krav. Det finns massor av saker man får göra i trafiken som kan vara bra, men som det inte är krav på. Att använda ljustutan innan omkörning exempelvis. Eller för att signalera att någon glömt sätta på sitt lyse.

Kan du nu svara på varför det inte är förbjudet?

Och kan du svara på varför Transportstyrelsen svarade att det kan bedömas positivt när jag mailade dem?

Min fråga:

Citat:
Det jag undrar över är om det kan bedömas som något negativt att blinka vänster när jag ska ta tredje avfarten i en typisk cirkulationsplats med fyra avfarter om jag inte byter körfält inuti cirkulationsplatsen. Är det något jag bör undvika på uppkörningen? Körskolor säger ju att det är bra att vänsterblinka på det sättet för att vara extra tydlig även om det inte krävs av lagen. Så betraktas det som en brist som vägs in i bedömningen att blinka vänster i en cirkulationsplats på det sätt jag nämnde?
Svar från Transportstyrelsen:

Citat:
Under de cirka 25-30 minuter du kommer att köra (för B-behörighet) så tittar inspektören på att du klarar av dels manövrera bilen rutinmässigt samt att köra med en bra planering, uppmärksamhet och anpassning av hastigheten utifrån trafiksituationen.

Att då tydligt visa sin avsikt i olika sammanhang (genom att exempelvis använda blinkers vid vänstersväng i en cirkulationsplats) om det görs på rätt sätt och med en bra planering är ju en av de saker som bedöms positivt under ett körprov. Kan sålunda ej betraktas som en brist i bedömningen.

Citat:
Lär dig och följ reglerna istället för att hitta på egna.
Jag följer reglerna. Det är tillåtet att blinka vänster.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-11-10 kl. 12:51.
2023-11-10, 12:48
Citat:
Jag blinkar för filbyte och avfart, inget annat givetvis. Vb fyller inget syfte öht, utan är bara nåt dumskallarna fått för sig att man ska göra. De tänker inte på att de bara kör längs en enkelriktad väg runt en rondell. Körfältsbyte kräver blinkers - inget annat. Avfart är ett körfältsbyte.
Ett exempel där vänsterblink ger värdefull information är när en lastbil med släp svänger vänster i en tvåfilig rondell som är av den mindre sorten. Lastbilen måste då ligga i yttre fil hela vägen runt, då släpet annars klättrar upp i mittenrefugen. Om man då inte blinkar vänster så kan det lätt bli missförstånd, då de övriga trafikanterna inte förväntar sig att lastbilen ska svänga vänster i ytterfil...
2023-11-10, 12:50
Medlem
Citat:
Jag blinkar för filbyte och avfart, inget annat givetvis. Vb fyller inget syfte öht, utan är bara nåt dumskallarna fått för sig att man ska göra. De tänker inte på att de bara kör längs en enkelriktad väg runt en rondell. Körfältsbyte kräver blinkers - inget annat. Avfart är ett körfältsbyte.

Förr i tiden skulle man blinka vänster, det var vad man lärde när man tog körkort.
2023-11-10, 12:51
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Mitt svar på den är att det inte är tillräckligt viktigt för att motivera ett krav.

Kan du nu svara på varför det inte är förbjudet?
Det är fortfarande en irrelevant fråga, så mitt svar är nej.

Du hade kunnat fråga om vad som helst som "inte är förbjudet". Kör som en förståndig vuxen istället för att trotsa som en barnunge och kräva att få köra helt fritt.
2023-11-10, 12:52
Citat:
Det är fortfarande en irrelevant fråga, så mitt svar är nej.

Du hade kunnat fråga om vad som helst som "inte är förbjudet". Kör som en förståndig vuxen istället för att trotsa som en barnunge och kräva att få köra helt fritt.
Det finns massor av saker som är förbjudna i trafiken. Varför är de förbjudna men inte denna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in