Citat:
Ursprungligen postat av
Natalz2
Jag förstår verkligen, som jag skrev i mitt tidigare inlägg, att man naturligtvis måste vänsterblinka i flerfiliga cpl om man ämnar byta fil åt vänster. Men jag kan inte begripa vad det är för situation man ska förhindra genom vänsterblink i en liten, enfilig cpl. I vilken situation kan det smälla om man inte vänsterblinkar?
Förstår du? Vad sa din lärare?
Tänk nu att vi kommer till en cirkulstionsplats från motsatta håll.
Jag ska ju lämna dig företräde om du är före mig in i cpl och du mig,om jag är först in.
Du kör en liten personbil och jag kör ett större fordon,buss på 15 meter och 16 ton,eller en lastbil 25m och 60 ton.
Jag ser dig innan du åkt in i cpl,jag ser att du INTE blinkar alls. Jag antar att du ska ta andra utfarten "rakt fram",eller "höger",första utfarten (för många blinkar inte i rätt tid,eller alls) Så jag åker in i cpl.
Det visar sig att du ska "vänster" (tredje,eller senare utfart.
Då har du två val,bromsa,eller köra igenom lastbilen.
Jag rekommenderar att bromsa,då det dels är omöjligt att åka igenom en lastbil och att du ska hålla sådan fart att du kan stanna framför varje förutseebart och oförutseebart hinder i trafiken.
Vad tycker du?
Är det "värt" att inte blinka och få nita,eller smasha in i en buss/lastbil?
Ja,jag vet,jag "bröt" mot väjningsplikten,men du får ändå inte köra på mig (dessutom kan du hamna UNDER mitt fordon och det kan vara dödligt..) och jag gjorde det för att jag antog att du skulle inte runt i cpl,då du inte blinkade.
Och för att jag troligtvis har tider att passa,jag vill undvika att stanna för det tar väldigt mycket tid/energi att komma igång igen,det stoppar upp trafiken,det tär i onödan på miljön,för att nämna det uppenbara.
Bara för att du inte orkar visa vart du är på väg.
Oavsett hur stor eller liten cpl'en är..ska det vara tillägs-skyltar "stor cpl" och "liten" vid varje? Ska jag bestämma vilken som är liten ocv du vilken som är stor?
Nä!
BLINKA bara!👍🙂
Första utfarten-Högerblink redan INNAN man kommer fram till cpl'en.
Andra utfarten-Högerblink efter att första utafrten är passerad.
Tredje,eller senare utfart-Vänsterblink INNAN man kommit fram till cpl. (Är det en tvåfilig,så måste man väl göra ett filbyte innan man kommit in i vänsterfilen? Och då är ju blinkers obligatorisk!) Och när man passerar den utfart man inte ska ut i,så blinkar man höger,för utfart och om det är flera filer,först högerblink för filbyte och fortsatt blink för utfart.
Det ÄR varken svårt,eller besvärligt!
Men å sndra sidsn är det så få som blinkar över huvudtaget,så en mer eller mindre spelar kanske ingen roll...men då VET du varför du fick bromsa för den där "jävla bussen" nästa gång!😄👍
Ser jag dig blinka vänster innan du kommit in i cpl,så kan jag bedömma om min position tillåter mig att passera cpl,innan du kommer ifatt mig,så du SLIPPER bromsa!👍
Eller om jag behöver stanna för att låta dig passera...❤