Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-02-19, 02:16
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Egentligen inte, detta eftersom många tidigt aktiverar VB och sedan kan svänga av precis var som helst, även första avfarten märkligt nog.
Ok, ja detta har jag då aldrig någonsin observerat. Men det låter ju snarare som att grundproblemet är att de har körkort från första början.
2023-02-19, 02:18
Bannlyst
Tänker alltid "det där måste vara en bögjävel" när någon blinkar vänster i en rondell.
2023-02-19, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ok, ja detta har jag då aldrig någonsin observerat. Men det låter ju snarare som att grundproblemet är att de har körkort från första början.
Sedan är det nog många, inklusive undertecknad, som tagit körkort långt innan rondeller fanns. Har ett minne av att första cp i Umeå blev klar först 1991.
2023-02-19, 02:21
Medlem
löls avatar
Ska jag inte köra höger eller rakt fram i en rondell så blinkar jag självklart vänster så andra kan planera sin körning och undvika missförstånd.
2023-02-19, 02:29
Citat:
Sedan är det nog många, inklusive undertecknad, som tagit körkort långt innan rondeller fanns. Har ett minne av att första cp i Umeå blev klar först 1991.
Så kan det ju faktiskt vara, men även då verkar det ju helt jävla verklighetsfrånvänt att blinka vänster om man ska av vid första avfarten.
2023-02-19, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Så kan det ju faktiskt vara, men även då verkar det ju helt jävla verklighetsfrånvänt att blinka vänster om man ska av vid första avfarten.

De som gör så tillhöra givetvis de färre, men även lejonparten av dessa VB som prioriterar VB framför att visa att de ämnar att lämna cp med ett HB.
2023-02-19, 02:45
Citat:
De som gör så tillhöra givetvis de färre, men även lejonparten av dessa VB som prioriterar VB framför att visa att de ämnar att lämna cp med ett HB.
Tja, du nämnde Umeå. Jag tror jag tar och litar på mina fördomar om att det där främst är ett fenomen i norr.
2023-02-19, 06:40
1990 såg instruktionerna ut precis som de gör idag.

- finns bara ett håll att köra så inget krav att blinka vid inkörning.
- välj det körfält som bäst lämpar sig för din färd
- blinka höger då du kör av

Transportstyrelsen har aldrig rubbat dessa och förhoppningsvis kommer de aldrig göra det heller. Det man kan hoppas på är ju att Trafikverket börjar kugga VBarna eftersom det visar att kidsen inte begriper vad de håller på med. Nån form av IQ-test på teoridelen vore också lämpligt.
2023-02-19, 09:21
Medlem
ThunaGretbergs avatar
Trafikskolor lär ut att blinka vänster i rondell ifall man ska ta en avfart som inte leder dig rakt fram eller höger nu för tiden.

Detta är för att underlätta för övrig trafik och jag kan inte komma på någonting som är dåligt med det.

Mer störande med folk som inte blinkar alls, så att man ibland får stanna i onödan.
2023-02-19, 09:21
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Som jag poängterat flerfaldiga gånger så är problemet med VB att de som tillämpar detta i stor utsträckning inte växlar över till HB innan de lämnar cp. Möjligen blir det HB några sekunder just när ratten vrids åt det hållet.
Fast nu är du OT. Tråden handlar om ”äckliga människor” som vänsterblinkar. Inte om människor som inte högerblinkar när de lämnar cirkulationsplatsen. Jag kör yrkesmässigt och min bedömning är att de som vänsterblinkar i cirkulationsplatsen även högerblinkar när de lämnar i mycket större utsträckning än de som inte vänsterblinkar. I synnerhet tysktillverkade bilar verkar oftast sakna både vänster- och högerblinkers.
2023-02-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Fast nu är du OT. Tråden handlar om ”äckliga människor” som vänsterblinkar. Inte om människor som inte högerblinkar när de lämnar cirkulationsplatsen. Jag kör yrkesmässigt och min bedömning är att de som vänsterblinkar i cirkulationsplatsen även högerblinkar när de lämnar i mycket större utsträckning än de som inte vänsterblinkar. I synnerhet tysktillverkade bilar verkar oftast sakna både vänster- och högerblinkers.
Eftersom bristen på HB ej sällan är kopplad till VB så är det inte OT. Sedan kan man med fog ha åsikter om hur trådrubriken är formulerad.

Att koppla ett visst beteende till vissa bilmärken eller tillverkningsländer är knappast möjligt, att det kanske går att finna vissa som är numerärt överrepresenterade är troligt, men det måste ställas i proportion till antalet som rullar i landet.
2023-02-19, 10:55
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThunaGretberg
Trafikskolor lär ut att blinka vänster i rondell ifall man ska ta en avfart som inte leder dig rakt fram eller höger nu för tiden.

Detta är för att underlätta för övrig trafik och jag kan inte komma på någonting som är dåligt med det.

Mer störande med folk som inte blinkar alls, så att man ibland får stanna i onödan.
Helt rätt!

Jag blinkar först vänster så att "mötande" ser att jag skall runt en bit i rondellen.

I nästa steg blinkar jag höger inför utfarten från cp.

Tydligt och helt i enlighet med sunt förnuft. Kört ca 4000 mil i tjänst per år mellan 1988 och 2000

Att wt-epa-inavel tycker det är fel att vara tydlig beror väl på generna
Senast redigerad av Bennybrandslang 2023-02-19 kl. 10:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in