Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-11-05, 18:20
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Hur signalerar du till dina med trafikanter att du tänker göra en vänstersväng i korsning?

Jag förstår trafikreglerna väldigt bra och även hur man hjälper sin med trafikanter igenom signalera tydligt vad jag tänker göra trafiken. För dig så rekommenderar att läser på hur man beter sig i rondell innan du ger dig ut trafiken igen.

Körkort Online: Cirkulationsplats (rondell) – körkortsteori

Ja du, gissa. Att inte blinka är detsamma som ”Jag ska åka vidare på denna väg” och således en VB i din värld. Jag ger HB efter jag passerat avfarten innan min. Väldigt enkelt.
https://youtu.be/M75DVzrVlZs
2020-11-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Ja du, gissa. Att inte blinka är detsamma som ”Jag ska åka vidare på denna väg” och således en VB i din värld. Jag ger HB efter jag passerat avfarten innan min. Väldigt enkelt.

Kanske dig jag såg som skulle svänga vänster men blinka åt högre i en vägkorsning.
Senast redigerad av Awdrew 2020-11-05 kl. 18:28.
2020-11-05, 18:58
Medlem
Citat:

Och bli klippt av en dåre på insidan för att denne trodde att du skulle svänga av. Man blinkar ALLTID vänster OCH höger. Särskilt viktigt när man ligger och kör i ytterfilen som jag alltid gör. Annars får man BMW racing team i sidan när de kommer farandes från innerfilen och skall ut.
2020-11-05, 22:55
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Det är förstås okej att köra så.

Men eftersom högra bilsidan är osynlig för de som väntar vid nästa påfart (beroende av utforming av cirkulationsplats och bil.)

Så kan"Ingen vänsterblink" att antas betyda högerblinkers, för de som väntar och de passar på att köra in i cirkulationsplatsen, då de tror att du blinkar höger och ska åka ut.

Jag blinkar Vänster om jag ska fortsätta i cirkulationsplatsen, och höger vid utfart.

Två gånger har det även hänt att bilen som åkt in i vänstra körfältet bredvid, kört om och pejat sig ut till höger ifrån västerfilen.

Där hjälper även västerblinkers att visa att jag inte ska av vid första avfarten och att omkörning är olämplig. Utan vänsterblinkers, så kan de bara gissa om jag blinkar höger eller ej.
2020-11-06, 16:57
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Hur signalerar du till dina med trafikanter att du tänker göra en vänstersväng i korsning?

Du blinkar pga filbytet - inte för att du "ska till vänster". Håll isär begreppen korsning och cpl då de inte ser likadan ut. Man blinkar när man avser ändra körriktning och avvika från filen - det är det enda man behöver ha koll på. Det är samma regler i en CPL som ute i övriga trafiken. Filerna i en CPL går runt runt.
2020-11-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Du blinkar pga filbytet - inte för att du "ska till vänster". Håll isär begreppen korsning och cpl då de inte ser likadan ut. Man blinkar när man avser ändra körriktning och avvika från filen - det är det enda man behöver ha koll på. Det är samma regler i en CPL som ute i övriga trafiken. Filerna i en CPL går runt runt.

Vem har sagt att korsning och cirkulationsplats ser likadan ut? ja de har samma funktion men ser väldigt olika ut fungerar väldigt olika.

I korsning blinkar man till vänster om ska svänga till vänster. Om byter fil blinkar vänster om ska byta till fil till vänster. I rondell är det bra blinka till väster för visa sin medtrafikant.
2020-11-10, 11:26
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Vem har sagt att korsning och cirkulationsplats ser likadan ut? ja de har samma funktion men ser väldigt olika ut fungerar väldigt olika.

I korsning blinkar man till vänster om ska svänga till vänster. Om byter fil blinkar vänster om ska byta till fil till vänster. I rondell är det bra blinka till väster för visa sin medtrafikant.
Det är samma krav och trafiknormer som gäller vare sig du är i en CPL eller på annan väg. Blinkers använder du vid filbyte. Du ska agera på exakt samma sätt i en CPL alltså. VB hör endast hemma om du ligger yttervarv och tänker byta fil till inner. Inget annat ska du göra. Att blinka för fortsatt körning inom sin fil är dumt och kontraproduktivt. På vilka andra vägar blinkar man för att signalera att man INTE avser köra av?
2020-11-10, 17:38
Medlem
Citat:
Det är samma krav och trafiknormer som gäller vare sig du är i en CPL eller på annan väg. Blinkers använder du vid filbyte. Du ska agera på exakt samma sätt i en CPL alltså. VB hör endast hemma om du ligger yttervarv och tänker byta fil till inner. Inget annat ska du göra. Att blinka för fortsatt körning inom sin fil är dumt och kontraproduktivt. På vilka andra vägar blinkar man för att signalera att man INTE avser köra av?

Rekommenderar dig att ta en körlektion. Då du verkar inte kunna läsa dig till syftet med blinka vänster cirkulationsplats.
2020-11-10, 19:25
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Rekommenderar dig att ta en körlektion. Då du verkar inte kunna läsa dig till syftet med blinka vänster cirkulationsplats.
Det enda du signalar med VB där är osäkerhet. Vi andra får passa oss, för här kommer en som inte förstår vad en CPL är eller hur filkörning fungerar.
2020-11-11, 00:45
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Det enda du signalar med VB där är osäkerhet. Vi andra får passa oss, för här kommer en som inte förstår vad en CPL är eller hur filkörning fungerar.

Tvärtom, ifall du inte har kapacitet nog att förstå vad VB innebär, bör du lägga kortet på hyllan.
2020-11-12, 06:20
Medlem
Don't argue with fools

Citat:

Don't argue with fools

Jag håller med dig
2020-11-12, 12:11
Medlem
Om en tvåfilig cikulationsplats är att betrakta som en tvåfilig väg, då är omkörning i höger fil en dålig/olaglig handling va? Jag är så sjukt trött på alla högerfils-rondellrejsers. Och om det finns cykelöverfart vid utfarten av rondellen så har en automatiskt väjningplikt för cyklister då va? Iom att en svänger av sin väg, som att svänga höger i en korsning. Kör försiktigt där ute

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in